|
Inlägg #1: Postat: 2004-09-08 15:01:00
|
|
Anna Li |
och vad fick de för upplevelse nu och vad lärde de sig av den? Vi uppfostrar/lär våra barn hela tiden både med vad vi gör/säger och inte gör/säger.
Hur tycker du enligt din teori att man ska agera vid mobbing? Låta barn uppleva utanförskapet och lära sig av det??
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-08 15:27:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Det är en del av att växa upp. Det är för tidigt att nå barnen i den åldern. Vi har alla varit igenom den fasen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-08 15:28:00
|
|
M.K. |
Jag sa inte att de lärde sig av just denna upplevelse, och klart att det finns en punkt där man bör lägga sig i. Vad jag uttryckte var mer ett försök till motvikt mot andan att banka in utvald moral till varje pris, då jag är övertygad om att det leder till än större problem. Perfektion i moraltillämpning leder inte dit du vill att det ska. Tror du barnet känner sig mindre utanför när vägen "in" gick via fröken?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-08 16:00:00
|
|
Anna Li |
jag tror dottern hade blivit väl mottagen om bara fröken satt nivån "klart hon får vara med". Flera av killarna är från dotterns gamla dagis och de leker och är på kalas hos varandra, så det var inte precis ngra okända personer. Och den viktigaste poängen; att säga som hon sa var också att lägga sig i. Och bekräfta att det var okej att utesluta en tjej.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-08 16:52:00
|
|
M.K. |
Håller med om att lärarens svar låter uppgivet och engagemangsfritt. Hon kanske borde påpekat hur löjliga killarna var istället? Hindrar du barnen att skilja på kön placerar du fokus rakt på skillnaderna, få saker är så intressanta som det förbjudna. Olika filosofi liksom, vill du att barnen med tiden ska respektera varandra eller är det viktigare att dom lär sig umgås i en syntetisk miljö rensad på olikheter och orättvisor?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-08 17:29:00
|
|
Joahn |
M.K., menar du att barn, om de tillåts diskriminera varandra utifrån kön, med tiden blir mer jämlika? Hur kommer det sig i såna fall att Sverige är mer jämlikt idag när folk försöker förhindra sånt än för hundra år sedan? Barn lär sig saker, om man lär dem att killar och tjejer ska behandlas lika så tror de på det, men om man lär dem motsatsen så tror de också på det.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-09-08 18:16:00
|
|
M.K. |
Joahn, du ställer frågan på ett så tillspetsat sätt, men visst hävdar jag att barnen lär sig respekt på ett mer fundamentalt plan om man hjälper dom förstå varför och inte bara att det ska vara på ett visst sätt. Men det kräver ju både ansträngning och förståelse av de vuxna, enklare då att säga hur det ska vara och sen ägna sig åt sitt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-09-08 18:28:00
|
|
Anna Li |
M.K Jag tror jag förstår hur du tänker. Men just i det här fallet tror jag inte motståndet egentligen var särskilt stort mot att min dotter skulle vara med, man testade mest en ny grej man lärt sig. Och fick bekräftat att det var så. 5-6 åringar är rätt lydiga - särskilt i början av sitt första år på skolan. då kan det funka ganska bra att säga vad de ska göra.
|
| |