Inlägg #1: Postat: 2004-09-06 09:05:00
|
Anita W |
"Svensk" är ingen identitet. Det liksom en massa andra egenskaper och tillhörigheter tror människor utgör deras identitet. Och just för att vi identifierar oss med alla dessa yttre kännetecken uppstår det motsättningar och främlingskap.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-06 10:24:00
|
Anders |
Jag är svensk. Sedan satt jag och chatta nyss med en japan på andra sidan jordklotet. Ska jag säga att han inte är japansk, existerar inte hans folkslag och har inte han ett hemland? Jag kanske borde flytta dit och kräva att de försörjer mig, jag har också lite svårt med deras språk, så det är nog bäst att jag förtidspensionerar mig och lever på bidrag hela livet. Jag hoppas inte japanerna tycker jag är jobbig?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-06 12:41:00
|
Lasse P |
"Svensk är ingen identitet". Nähä. Då är väl inte "samisk" en identitet heller. Varifrån kommer alla människor som på sin fritid, utan betalning, arbetar med att mekaniskt upprepa statlig propaganda avsedd att förvirra medborgarna så att de ska bli lättare att hantera?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-06 14:19:00
|
Anita W |
Nej, samisk är inte heller någon identitet. Och det är inte amerikansk eller afrikansk eller bosnisk heller. Det är ytliga etiketter som vi sätter på andra och oss själva för att kunna sortera in varandra i fack och känna att vi har kontroll över omgivningen. Men det säger ingenting om vår inre kärna och vårt sanna jag, lika lite som personnumret som staten tycker är vår identitet :-
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-06 16:53:00
|
Sandra |
Håller helt med dig Anita. Folk borde sluta klamra sig fast vid dessa etiketter och försöka se sig själva som de är.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-06 19:28:00
|
Anders |
Jag är fortfarande svensk. Tyvärr jag kan inte ändra på det, född sådan och kommer alltid vara det framöver! Anita W, du måste vara helt flängd i roten och Sandra är väl muslim?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-09-06 19:29:00
|
Anders |
Detta är detta resonemang som bottnar till svenskfientligheten.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-09-07 09:54:00
|
Elisabeth |
Förenklatt sett ser jag det som en kunskap,vetskap,en sorts orientering att man är bevandrad i ,bildning i just de eller detta: landet,regionen,världsdelen m.m.som gör att vederbörande är bra inom vissa områden på jorden,därför att där finns det naturligt mycket sådant som för andra delar är ovanligt.Så därför när man frågar någon:var den kommer ifrån;norrland med sina renar och den bitande snön eller skåne med sin rika växtlighet m.m.Detta gäller för övriga världen också.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-09-07 10:04:00
|
Elisabeth |
visst kan man dela upp i ;i-länder,u-länder,vit-färgad,bemedlad-obemedlad,högutbildad-lågutbildad,ung-äldre.Erfarenheter på och i olika områden,antingen gör man det för man vill förmedla vem man är samma som att presentera sig eller så gör man det för man vill jaga självförtroenden,applåder m.m. eller så fördrar man krig och kompensationer framför samarbete och se varandra som resurser.flytta på dig du skymmer mitt ljus,va inte så duktig.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-09-07 10:15:00
|
Anders |
Varje folkslag har rätt till sitt eget hemland. Det står väl beskrivet i FN-stadgarna. Är du nån ny superliberal som försöker skapa himmelriket på jorden utan gud och ena alla folk i en enda stor nation? Du fattar nog inte hur många konflikter och krig den politiken kommer skapa.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-09-07 10:33:00
|
Anders |
Varje folkslag har särpräglade drag som gör dem unika jämfört med varandra. Hur Japanen är jämfört med sina nära grannar, eller hur tysken är jämfört med fransmannen. Förnekar du den mångfalden? Vi är dessutom fysiskt olika som gör att t ex européer, afrikaner och asiater reagerar helt olika på läkemedel. Indier klarar en livsstil med snabbmat sämre än vi västlänningar osv etc.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-09-07 10:34:00
|
Anders |
Jag vet inte hur ni tänker men ni ser negativt på att människor faktiskt är olika och att just svenskarna har lika mycket rätt till sitt eget hemland som japanerna har till sitt.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-09-07 11:08:00
|
Per W |
Svar 11:Citat "Indier klarar en livsstil med snabbmat sämre än vi västlänningar osv etc."
Vilken mental härdsmälta!!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-09-07 11:11:00
|
Per W |
Svar 12: Det är större skillnad mellan individer än mellan "folkslag".
Och vadå "tysken"? Vilken tysk? Bayraren, Sachsaren eller den forne östtysken?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-09-07 12:31:00
|
Anders |
Svar 13: Människor med indisk härstamning har visat sig vara speciellt utsatta för livsstilssjukdomar, som leder till förhöjning av kolesterol i blodet. När indier runt om i världen går över till ett västerländskt sätt att leva, ökar risken för att dö av hjärtkärlsjukdomar vid ung ålder avsevärt. En undersökning 2001 visade att amerikaner med indisk härkomst hade en mycket stor förekomst av en viss mutation i en av de gener som bidrar till att reglera blodets kolesterolhalt.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-09-07 12:32:00
|
Anders |
En indisk undersökning har bekräftat att nästan var tredje indier är bärare av mutationen, medan den är sällsynt hos européer. Indier är också t ex fyra ggr mer utsatta för diabetes än vad engelsmän är.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-09-07 12:35:00
|
Anders |
Per W: Din härdsmälta kan inte beskrivas i ord, det närmsta jag kan komma är "Tjernobyl". Totalt jävla rökt!!! Du har så lite på fötterna i det du skriver och är Anita W din mamma eller nått??? Ni verkar ju vara av samma "korn"..
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-09-07 14:03:00
|
MickeR |
Svar 1: Svensk är ingen identitet? Det var kanske bland det dummaste jag läst. Om jag talar med en utländsk turist på gatan så gör jag det som "svensk" - jag identifierar mig som svensk och det gör turisten också. Alltså är min identitet i det sammanhanget "svensk". I ett annat kan det vara "man", "akademiker" eller "hetro". Olika identiteter i samma kropp och sinne.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-09-07 14:04:00
|
Elisabeth |
Svar 10 :Det finns vissa värden som är överordnade ekonomin. 1grundläggande fri-o rättigheter 2möjlighet att påverka samhället 3 skyddet av ens egendom.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-09-07 21:41:00
|
Lasse P till MickeR |
Det är denna situation vi har i dag. En massa ungdomar, och rätt många äldre tror på fullt allvar att "svensk" inte är identitet. Men så blir det när man lägger locket på i trettio år när det gäller frågor om nationalitet, invandring etc. Kan vi göra något åt detta? Jag vet inte.
|
|