Höstkänningar del2

Inlägg #1: Postat: 2004-09-04 22:29:00
forts.
För att deltävlingar, som är så pass invecklade som poesiskolans nuvarande, ska vara intressanta.. så måste läsarna kittlas lite under hakan. Kanske en lättklickad sammanfattning? Några bilder som lättar upp? Idéer någon?
Inlägg #2: Postat: 2004-09-05 00:50:00
Isabella M
Poesi & litteratur har efter Sourze nya giv/utseende halkat raskt nedåt i presentations-hierarkin och det betyder beklagligtvis mycket av det du säger. Tyckte mig se en nedgång i direkt anslutning till denna förändring och när poesin inte längre fick vara med i toppen bland de inkommande artiklarna på "ettan" och de sk. påannonserna. ---
Inlägg #3: Postat: 2004-09-05 01:10:00
forts.
Om det också beror på att poesiskolans upplägg med
deltävlingar förefaller mer komplicerad nu mot tidigare,
så är det ju ännu värre. Avsikten med deltävlingar var/är
att fler ska ha en hela tiden fortlöpande chans att dels
kunna "vinna", ända in i det sista, och dels få fortlöpande
bedömningar av sina texter. Det heter inte "skola", intet
för intet.
Inlägg #4: Postat: 2004-09-05 01:16:00
forts.
Deltävlingar etc ansåg jag kunde bidra till ett vidhållet
intresse för _alla_ skribenter, oavsett i vilket utvecklingsstadie
de befinner sig. Eftersom det tidigare var så att utsedda
vinnare inte kunde vinna igen - oavsett hur duktiga de var - så
kände jag att risken för att dessa skulle tappade intresset
för vidare deltagande var stor, om det fortsatte så. Detta till
långsiktig förlust för läsandet & lärandet bland dem som kanske
inte var/är lika skickliga - ännu.
Inlägg #5: Postat: 2004-09-05 01:24:00
forts.
Talang har inte så mycket med demokratisk ordning att göra. - Om de skickliga vinner och faller ur vidare möjlighet att vinna, så försvinner konkurrensen och till slut
kan då vem som helst vinna på bara ren uteslutningsmetod. Det är nästan
förnedrande och tävlingen förlorar värde.
Inlägg #6: Postat: 2004-09-05 01:31:00
forts.
- Intresset för deltagandet har inte
minskat, men intresset för läsandet har gjort det. Och då är vi tillbaka där vi inledde. Illustrationer är alltid livgivande, jag håller med, men jag tror inte detta är lösningen - utan det är nog till stor del placeringen i tidningen och därmed uppmärksamheten. Jag är emellertid hemskt tacksam- och tar gärna emot förslag på tänkbara förbättringar! Tack för att du funderat och reflekterat.:
Inlägg #7: Postat: 2004-09-08 16:08:00
En annan poesiälskare
Jag tror dessvärre att det är fråga om attityd, inte undanskymd exponering. Såväl poesilärare och deltagare tar sig själva på så väldigt stort allvar. Det känns svulstigt och pretentiöst och jag tror det kan vara avtändande för läsare. Så snart någon blivit nominerad tackas det "allra ödmjukast för vänliga ord" och man anar en hovbugning. Det skapas tyvärr ett "vi och dom". Man längtar efter lite skit i hörnen.
Inlägg #8: Postat: 2004-09-09 11:25:00
Isabella M
Verkar litet som om du övertolkar självsynen hos oss/dem som i olika skepnader engagerar sig i dikt-genren. Varför? Kan inte märka att en allvarsam attityd ligger som en utmärkande hinna i vare sig nomineringsavseendet eller hos skribenterna. Att tacka för given uppmärksamhet eljest beröm, tillika för presenter och komplimanger, kan väl knappast leda tankarna till annat än en högst normalsocial respons.: Märker inte indelningar a la vi-och-dom vilka är vi och framförallt vilka är dom?--
Inlägg #9: Postat: 2004-09-09 11:25:00
forts.
-- som du här beskriver, men du kanske kan upplysa mig om det. Kanske är jag omedveten om att jag uttrycker mig på ett speciellt sätt som inger den känslan och det vill jag självklart undvika. En sista fråga: varför upplevs i din åsikt beröm av läsare vilket vi alla är som "avtändande"?
Laddar...