Positiv särbehandling

Inlägg #1: Postat: 2004-09-03 13:51:00
Lisa
Positiv särbehandling innebär kort att har man två sökande med likvärdig meriter så går jobbet till den med underrepresenterat kön. Intressant är att detta oftast tillämpas inom vård och omsorgsarbeten och då med syfte att få in fler män i dessa branscher !
Inlägg #2: Postat: 2004-09-03 14:01:00
M.K.
Hur lika är likvärdiga? Och varför är just könet rätt gruppindelning? Ska vi inte skapa tabeller för hudfärg, handikapp, religion, sexuell och politisk hållning också?
Inlägg #3: Postat: 2004-09-03 14:07:00
Inger
Intressant är också att Genusforskningen sysslar med "positiv" särbehandling på akademisk nivå. Såg senast i våras när Linköpings universitet utlyste en forskartjänst och skrev tydligt om två forskare har likvärdiga meriter så får kvinnan tjänsten. Och den akademiska grenen är redan överrepresenterad av kvinnor...
Inlägg #4: Postat: 2004-09-03 14:07:00
Inger
Och diskriminerande könskvotering står högt på den politiska önskelistan hos några feministpartier.
Michael S är inte så dåligt påläst som du vill ge sken av: Positiv Särbehandling blir en logisk följd av könskvotering. Det "positiva" går ju för en viss grupp att tolka hur man vill - och det gör man!
Inlägg #5: Postat: 2004-09-03 14:19:00
Lisa
Jag menar inte att jag nödvändigtvis tycker att positiv särbehandlig är rätt men det är faktisk stor skillnad på detta och kvotering. Om man vill ha en seriös diskussion om en viktig fråga så tycker jag att man ska vara riktig i sin argumentation, inte medvetet? blanda ihop massa olika begrepp för att ta billiga poänger !
Inlägg #6: Postat: 2004-09-03 14:26:00
M.K.
Särbehandling bygger på att "likvärdiga" ej ska behandlas lika. Hur bred marginalen är för vad som klassas likvärdigt avgör omfördelningen av resultaten och är där med en indirekt kvotering. Kalla det vad du vill, men resultatet är detsamma.
Inlägg #7: Postat: 2004-09-03 14:50:00
Biff
Lisa, jag vet inte vad du har fått dina uppgifter från, men Nationalencyklopedin säger emot dem. Den menar att könskvotering inte är förbjudet, och att positiv särbehandling är en form av könskvotering.
Inlägg #8: Postat: 2004-09-03 16:28:00
Michael Ståhlberg
kanske lisa har rätt i sak. men "otroligt okunnigt" vet jag inte. i vardagligt tal är begreppen synonyma. mer eller mindre. men jag säger inte att kritiken är fel. jag kan ha varit terminologiskt ute och cyklat. men visst är det fel med ras- och könskriterier för att få en plats?
både positivt särbehandling och kvotering bygger ju på sådana kriterier. samma andas barn kan man säga.
Inlägg #9: Postat: 2004-09-04 09:58:00
Johan R liberal
Kvotering är alltid fel. Jag undrar hur Lisa avser att gå tillväga när hon ska dela in människor i grupper och kategorier? Hur svart måste jag vara för att kvoteras? Hur mycket asiat måste jag vara? Hur mycket man måste jag vara?
Inlägg #10: Postat: 2004-09-04 10:02:00
Johan R liberal
Hur mycket kvinna måste jag vara? Hur mycket man måste jag vara för att inte kvoteras?
Inlägg #11: Postat: 2004-09-04 11:30:00
Michael Ståhlberg
Johan R. har rätt. Godtycklighet riskeras alltid med köns- och rasprivilegier. I vissa blandäktenskap dominerar mörk hudfärg på barnen, men ett barn blir ibland helvitt. Så hur skall det barnet betraktas? Är det vitt eller färgat? Skall det ha mindre fördel av sin hudfärg än sina mörkare syskon?
Ett barn med en asiatisk förälder och en latinamerikansk - är det barnet latino eller asiat? Skall man gå på utseende? Sjukt.
Inlägg #12: Postat: 2004-09-04 12:57:00
M.K.
Lisa säger ju inte att hon föredrar kvotering/särbehandling. Dock så fortsätter hon hävda att det skulle vara skillnad på särbehandling och kvotering vilket alltså inte är fallet. Personligen tror jag hon luras av ordet "positivt", vilket naturligtvis är orsaken till att ordet används. "Negativ" särbehandling är samma sak, men det kallas det inte. Nyspråk.
Inlägg #13: Postat: 2004-09-04 17:14:00
Michael Ståhlberg
Bra påpekande, M.K. Blev lite ställd först av Lisas invändning, men när jag fått tänka, så kom jag på samma invändning som du: kvotering är ju positiv särbehandling.
Inlägg #14: Postat: 2004-09-04 22:04:00
Inger
MK, svar 12 Det är ingen skilland på feminsitisk särbehandling och könskvotering. Skit samma!
Inlägg #15: Postat: 2004-09-04 22:41:00
Inger
Lisa: Billiga poänger fiskar man genom att tala om "offer" och särbehandling.
OM jag fick råda dig, ganska feministikt teoribildning och vad den egentligen står för, sakligt om människan. Är den då sann? Jobba för jämställdhet - men kalla dig i så fall inte för feminist. Feministisk teoribildning är i grunden inte ett dugg intresserad av jämställdhet.
Inlägg #16: Postat: 2004-09-04 22:42:00
Inger
Korr. granska feminsitisk teoribildning.."
Laddar...