|
Inlägg #41: Postat: 2004-09-03 12:33:00
|
|
Nartin |
henrik - kom ut ur din bubbla. Bara för att DU klarar dig betyder inte automatiskt att alla andra med samma inkomst klarar sig. Och det handlar INTE om att de prioriterar restaurangbesök. Boendekostnader varierar, man kan ha feta huslån, praktiska detaljer i vardagslivet ser olika ut för olika människor.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2004-09-03 12:48:00
|
|
hernik eriksson |
jag har tyvärr ett stort huslån och dyra studieskulder och jag måste ha bil för att komma till jobbet. Jag klagar dock inte för det är mina val. Ingen har tvingat mig till något av detta. Om vi känner att vi måste jobba så mycket att vi inte får träffa våra barn får vi väll sälja huset. Man har alltid ett val, även om man inte alltid vill se det. Det är ofta lättare skylla omständigheterna på någon annan.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2004-09-03 12:55:00
|
|
Niklas J |
Henrik: Men om ni av ekonomiska skäl måste sälja huset, och barnen absolut vill stanna kvar, för dom har kompisar i närheten och trivs alldeles utmärkt – är du då en dålig människa som inte gör som barnen vill?
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2004-09-03 12:56:00
|
|
Biff |
Henrik, anser du att man är en dålig förälder bara för att man vill unna sig lite lyx under barnets första levnadsår? Varför skulle det på något sätt vara "fult" jobba extra för att kunna äta på restaurang, när man har ett spädbarn hemma? Mår man på något sätt bättre av att få känna sig om en martyr?
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2004-09-03 13:04:00
|
|
Henrik Eriksson |
För det första är det aldrig barnen i en familj som ska göra olika ekonomiska överväganden, det ansvaret faller på oss.
Nejdå det är jättebra om man kan unna sig lite lyx, en glad och lycklig förälder är bättre än en ledsen. Min erfarenhet av föräldraskap har väldigt lite med matyrskap att göra, med Micke å Nicke anser ju att jag är så trångsynt, så jag kanske är det gällande matyrskapet också.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2004-09-03 13:11:00
|
|
Michael Lundahl |
Henrik: Nej, jag har aldrig sagt att du är trångsynt. Det jag säger är att du i diskussionen inte tar hänsyn till att vissa människor lever på marginalerna och att det därför för dessa människor inte alls är ett fritt val huruvida pappa skall ta 50 eller inte. Att då bunta ihop *alla* som inte tar 50 och säga att de inte är motiverade eller att de inte vill är då förbannat orättvist mot de som både är motiverade samt vill men som på grund av ekonomin inte *kan*.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2004-09-03 13:24:00
|
|
Biff |
Henrik, det jag funderade på var att om jag och min fru kom överens om att hon ska vara hemma med barnen en längre tid, till förmån för vår semester, skulle det då anses skamligt? Varför skulle det i så fall göra det? Är man en dålig förälder om man inte älskar sina barn över allt annat, eller om man prioriterar en semester lika högt som dem?
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2004-09-03 13:44:00
|
|
Niklas J |
Henrik: "För det första är det aldrig barnen i en familj som ska göra olika ekonomiska överväganden, det ansvaret faller på oss."
Exakt. Det gäller väl även dem som av ekonomiska skäl inte delar jämnt på föräldraledigheten?
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2004-09-03 13:49:00
|
|
henrik eriksson |
Niklas, det stämmer! men är det alltid bäst att mamman stannar hemma nästan hela tiden?
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2004-09-03 14:01:00
|
|
Niklas J |
Henrik: Det beror på vad man menar med "bäst". Jag och min fru tycker inte det, av ideologiska skäl. Men om vår ekonomiska verklighet sett annorlunda ut hade vi antagligen tyckt och gjort annorlunda än vad vi nu faktiskt gjort.
|
| |