Motivation mättar inte barnmagar

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2004-09-03 11:12:00
Tommie Nygren
Och med "kan inte" menas att man inte har råd med ens de nödvändiga omkostnaderna om man gör de "rätta" valen.
Inlägg #22: Postat: 2004-09-03 11:20:00
henrik eriksson
Vänner, detta börjar bli en riktigt rolig diskussion. Nå, vad menar jag då när jag skriver det som verkar provocera er så pass mycket. Min utgångspunkt är och har alltid varit att sätta barnen först oavsett om man råkar trampa på någon öm tå eller dåligt samvete. När man väl fått ett barn så kommer man själv alltid i andra hand. Ens egna önskemål och eventuella drömmar och karriärsplaner måste ibland skjutas åt sidan.
Inlägg #23: Postat: 2004-09-03 11:21:00
henrik eriksson forts
Och tro för allt i världen att jag inte har sympat med dom som är fattiga på riktigt, men för en gnällande medelklass med ett fett övertidskonto har jag minde förståelse för.
Inlägg #24: Postat: 2004-09-03 11:23:00
Tommie Nygren
Det kanske är vad du säger, men det har ingenting med Michaels artikel att göra. Hans artikel handlar om det faktum att det är LÄTT att prata om att avstå drömmar och karriärplaner när man har den ekonomin att sådana finns att avstå. För familjer där valet handlar om att ha råd eller inte ha råd med maten och hyran så blir diskussioner om vem som tar ut hur mycket ledighet för att vara med barnen rätt ovidkommande. Du pratar om en HELT annan grupp människor.
Inlägg #25: Postat: 2004-09-03 11:25:00
henri eriksson
Tommie, jag talar om den grupp som hörs mest. Sen är det nog så att diskussionen har dragit iväg en del.
Inlägg #26: Postat: 2004-09-03 11:25:00
Niklas J
Henrik: Men varför tror envisas du tro att vi skriver om oss själva? Michael förklarar i svar 12 att han inte gör det. Vill du ha min situation redogjord, så varsågod: Gift, stabila inkomster för båda, bor i hus, behöver aldrig jobba över, har extremt nära hem från jobbet.
Inlägg #27: Postat: 2004-09-03 11:27:00
Niklas J
Och jag har två barn, som jag älskar över allt annat och spenderar i stort sett all fritid med och därmed "sätter först". Det behöver dock inte betyda att jag har huvudet uppkört så långt in i arslet att jag inte förstår att andra inte är lika priviligerade.
Inlägg #28: Postat: 2004-09-03 11:28:00
Tommie Nygren
Exakt. Du säger att du sympatiserar med de fattiga men inte har något till övers för Michael inlägg 23 syftar på honom men detta har heller INGENTING med det Michael skrev om att göra. Hans artikel läs gärna igen handlar om det självgoda i att som ekonomiskt stabil person säga att det ENDA som det handlar om är hur motiverad man är att vara med sitt barn. En grov förenkling av världen, som du skriver under på genom att säga att det bara är en massa gnäll alltihop.
Inlägg #29: Postat: 2004-09-03 11:32:00
henrik eriksson
Niklas, allt gott och väl, men varför är det ändå så att mammorna tar ut det mesta av föräldraledigheten. Klart jag förstår att det i vissa fall kan vara svårt att dela lika och att man måste jobba extremt mycket. men det är en mindre grupp i statistiken. I övrigt ser svar 25
Inlägg #30: Postat: 2004-09-03 11:37:00
Tommie Nygren
Jag har inte ens barn och jag förstår situationen... kanske för att jag är arbetslös och har det knapert? Vad är din situation, du som anklagar alla andra för att gnälla utom de verkligen fattiga, vilka det nu är?
Inlägg #31: Postat: 2004-09-03 11:42:00
henrik eriksson
Jag tillhör den stackars medleklass som gnäller mest och jag har hittat min nisch genom att gnälla på gnällarna. Jag kanske är trångsynt och dum, men jag försöker undvika direkta person angrepp som huvuden i rumpor och så vidare
Inlägg #32: Postat: 2004-09-03 11:50:00
Niklas J
Henrik: Det var inget personangrepp på dig, det var en beskrivning av hur jag INTE var. Nå, till din fråga i svar 29. Här finns säkert en uppsjö förklaringar. Gamla könsrollsmönster finns säkert där till viss del. Eller myndigheternas förvirrande dubbla budskap Heltidsamning i minst sex månader, gärna mer enligt WHO. Men dela samtidigt jämnt på ett års föräldraledighet!
Inlägg #33: Postat: 2004-09-03 11:52:00
Niklas J
Och ekonomin har säkert också en rätt stor betydelse. Enligt SCB tjänar män i privat sektor i genomsnitt 31.500 i månaden. Kvinnor i primärkommunal verksamhet i genomsnitt 19.300. Vi gör några antaganden. Vi säger att det här är en vanlig familjestruktur. Man anställd på Ericsson eller Volvo, kvinna på vårdcentralen, som lärare eller varför inte förskollärare.
Inlägg #34: Postat: 2004-09-03 11:55:00
Niklas J
Vi skulle nog kunna räkna med att lönen i genomsnitt ligger något lägre, eftersom det i regel är ynger personer som får barn, och inte har nått medelnivån ännu. Men skit i det. Vi räknar med att mannen får ut cirka 19.500 efter skatt. Kvinnan cirka 12.500. Den disponibla familjeinkomsten är således 32.000 i vårt tänkta hushåll.
Inlägg #35: Postat: 2004-09-03 11:58:00
Niklas J
Nu är mannen hemma. Taket i föräldraförsäkringen ligger på 24.750 kronor i månaden. Skatt på det och 80 procent av det beloppet blir cirka 13.200. Kvinnan är hemma och får ut 80 procent av sitt belopp, vilket blir cirka 10.000. När kvinnan är hemma har familjen en disponibel inkomst på 29.500. När mannen är hemma cirka 25.700.
Inlägg #36: Postat: 2004-09-03 12:00:00
Niklas J
Dom där cirka 4.000 där emellan är inget man skojar bort för en barnfamilj. Och nu har jag dessutom räknat på dom som har en förvärvsinkomst, alltså inte familjer där en eller bägge parterna är studenter, arbetslösa eller bidragstagare.
Inlägg #37: Postat: 2004-09-03 12:03:00
Niklas J
Så Henrik, visst finns det, som jag skrev tidigare, andra orsaker än ekonomin till varför framförallt kvinnor tar ut föräldraledigheten och säga att det BARA handlar om motivation och vilja som pappamanifestets skapare gör, det är tyvärr att ha huvudet för långt upp i för huvudet mindre lämpade kroppsöppningar ;-
Inlägg #38: Postat: 2004-09-03 12:06:00
Niklas J
rättelse till svar 37: "...och säga att BARA..." ska vara "...men att säga att BARA..."
Inlägg #39: Postat: 2004-09-03 12:12:00
henrik eriksson
Men Niklas, din exempelfamilj kan ju knappast ha några svårigheter att få mat på bordet. Vår familj har betydligt mindre disponibel inkomst och vi har aldrig behövs svälta. Se vidare mitt första inlägg
Inlägg #40: Postat: 2004-09-03 12:33:00
Niklas J
Nej, det har dom antagligen inte och förmodligen skulle en sådan här familj kunna prioritera annorlunda. Min poäng var att visa att ekonomin spelar roll. Och återigen: Detta var alltså en familj som lever ihop och där bägge har förvärvsinkomster. Så ser långtifrån alla familjer ut.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...