Motivation mättar inte barnmagar

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2004-09-03 10:07:00
Michael Lundahl
Hyr mycket mättar du en barnmage på kärlek? "Pappa, jag är hungrig" "Ja men kom här då så får du en kräleksfull kram. Så, blev du mätt nu?" "Näe... jag är fortfarande hungrig". Det är sådant djävla skitsnack att ens antyda att de som väljer arbete för att ekonomin skall gå ihop inte älskar sina barn.
Inlägg #2: Postat: 2004-09-03 10:09:00
Michael Lundahl
Och påståendet att ett abrn inte behöver leksaker är bullshit. Testa att vara hemma en hel semester med ett barn som inte har något att göra. Testa att stå för hela underhållningen själv. Kom sedan inte och var så djävla kaxig.
Inlägg #3: Postat: 2004-09-03 10:11:00
Niklas J
Det här är bara ännu ett tecken på att de ekonomiska klasserna i Sverige i allt större utsträckning är på väg tillbaka. Det finns folk som sliter för att få det att gå ihop, och så finns det folk som Henrik Eriksson som inte har en aning och tror att allt handlar om "val". För det gör det ju för den närmaste bekantskapskretsen.
Inlägg #4: Postat: 2004-09-03 10:20:00
Henrik Eriksson
Ni har inte en aning om min ekonomiska situation, men ni verkar älska att gissa och ha at fördomar. Jo, jag är så kaxig att jag nog med lätthet skulle kunna vara med min son hela semestern utan leksaker. Det finns tusentals saker att göra som inte kostar ett öre. Utnyttja era barns fantasi om ni inte har någon egen!
Inlägg #5: Postat: 2004-09-03 10:24:00
Michael Lundahl
Bra för dig Håkan. Så djävla bra för dig. Vi som inte tar vårt ansvar för våra barn, vi som inte älskar dem, vi som inte vill vara hemma med barnen skall genast skriva ut en bild av dig och sätta upp på väggen så att vi kan lära oss hur vi egentligen skall vara. Vi skall se på dig och skämmas.
Inlägg #6: Postat: 2004-09-03 10:29:00
Michael Lundahl
Detta är det absolut jobbigaste med att vara förälder. Magknip, svartsjuka syskon, sämre ekonomi, vakna nätter... allt det är ingenting jämfört mot alla baksäterföräldrar som helt plötsligt vaknar till liv och leker domare över en och som - utifrån sin egen situation - utmålar en som dålig förälder. Värre slag under bältet finns inte.
Inlägg #7: Postat: 2004-09-03 10:31:00
Michael Lundahl
Håkan, när du levt samma liv som de du kastar skit på, då och först då, kan du få känna dig berättigad att öppna käften. Det är inte ofta jag tycker så... men i det här fallet gör jag gäran ett undantag.
Inlägg #8: Postat: 2004-09-03 10:33:00
Niklas J
Henrik: Det är bra att du kan vara med barnen hela semestern. Det kan jag med. Men alla de som har barn och inte har semester - för de har inget jobb? Eller de har ett jobb men de är ensamstående och måste ha barnen 9-10 timmar på dagis? Som är helt utsketna när de kommer hem och som inte orkar "relatera" med telningarna hur mycket de än önskar? Vilken fantasi ska de utnyttja? Din?
Inlägg #9: Postat: 2004-09-03 10:34:00
henrik eriksson
Vänner, ta inte så illa upp. Det enda jag uppmanar er till är att tillbringa mer tid med era barn. Jag har aldrig någonsin påstått att någon är en dålig förälder. jag är bara lite trött på det gnäll som finns kring föräldraledigheten. Faktum är dessutom att dom som gnäller mest är dom som tjänar över 20 000. Vad Michel tjänar har jag dock ingen aning om.
Inlägg #10: Postat: 2004-09-03 10:42:00
Niklas J
Henrik: Och du vet hur mycket tid jag eller Michael tillbringar med våra barn? Jag tycker för övrigt att föräldraförsäkringen funkar OK, trots att jag tjänar över 20.000 i månaden. Men jag har svårt att se att det alltid handlar om fria val för människor.
Inlägg #11: Postat: 2004-09-03 10:47:00
henrik eriksson
Det handlar alltid om fria val även om man inte gillar konsekvenserna.
Och vem fantasi ska man utnyttja, jag och min son brukar utnyttja biblioteket, gratis och ett överflöd av fantasi... *ler
Inlägg #12: Postat: 2004-09-03 10:48:00
Michael Lundal
För min och sambons del så kommer vår eknonomi också att klara sig. Om inte annat därför att jag just nu har ett fett övertidskonto och företaget har en generös utfyllning av föräldraersättningen. Men som bekant måste man vara rik för att kunna vara fattig. Vänner i min närhet har just som jag beskriver sittit och *gråtit* över förtvivlan över att kontot är tomt och barnen behöver mat.. och detta *efter* att ha varit hos socialen och förnedrat sig.
Inlägg #13: Postat: 2004-09-03 10:51:00
Michael Lundahl
Då handlar det inte om "val"... därför att det är inte ett alternativ att låta ungarna svälta. Det finns inte på kartan. I det läget är 50/50 föräldraledighet bara för att skitviktiga jämställdhetsivrare vill ha mer estetiskt tilltalande siffor förbannat långt ned på prioriteringen.
Inlägg #14: Postat: 2004-09-03 10:53:00
Michael Lundahl
Så nej, det handlar inte alls "alltid om fria val". Det är verklighetsfrämmande skitsnack Håkan. Det är förnedring av alla som varit i den situationen.
Inlägg #15: Postat: 2004-09-03 10:57:00
henrik eriksson
Sen när blev det förnedrande att påstå att människan har en fri vilja. Det kanske är så att gudarna styr våra liv helt och hållet, men jag trodde att denna diskussion handlade om föräldraledighet.
Inlägg #16: Postat: 2004-09-03 11:02:00
Niklas J
Fria val är kanon i teorin, men funkar inte alltid i praktiken. För hur fria vi än tror oss vara så interagerar vi med våra medmänniskor, vare sig vi vill eller inte.

Den som "väljer" att jobba för att barnen ska få mat på bordet under knappa omständigheter älskar sitt barn minst lika mycket som den som går till biblioteket med det varje dag.
Inlägg #17: Postat: 2004-09-03 11:04:00
henrik eriksson
Sant Niklas, men varför skaffa barn om man aldrig har någon tid med dom.
Inlägg #18: Postat: 2004-09-03 11:10:00
Tommie Nygren
Det roliga är att du inte ser att du anklagar folk för att vara ansvarslösa dåliga föräldrar, när du strax innan hävdar att du inte gör det, Henrik. "Varför skaffa barn om man aldrig har tid med dem" säger du. Det är en anklagelse: "Du tänkte inte igenom det", för att nämna en underförstådd anklagelse. Du har aldrig reflekterat över den föränderliga värld vi lever i? Att situationen kan förändras för föräldrar, en förlorar jobbet etc?
Inlägg #19: Postat: 2004-09-03 11:10:00
Niklas J
Henrik: Den frågan finns det väl lika många svar som det finns föräldrar på. För att man ville ha barn men inte trodde man skulle bli ensamstående med kort om tid, för att man var ung och dum och jävligt kåt, för att man själv hade en taskig relation till sina föräldrar och inte vet hur man ska göra för att själv få en vettig relation till sina barn. Det finns tusen och åter tusen barn som växer upp under såna förhållanden. Vem ska vi döma för det?
Inlägg #20: Postat: 2004-09-03 11:12:00
Tommie Nygren
Du anklagar även i ditt första inlägg, trots din betygelse om motsatsen: "prioriterar semesterresor eller resturangbesök så kanske man inte ska skaffa barn". Folk med problematisk ekonomi prioriterar fel och de som gnäller gör det förmodligen utifrån sina behov av restaurangbesök. Sen anklagar du ANDRA för att ha fördomar... När du är den som visar upp dem i första slaget. Det är förnedrande att prata om fri vilja och fria val med människor som inte kan göra dessa.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...