Hej Cyborg!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-09-02 16:09:00
Johan Wedberg
Mentalt motstånd.
Inlägg #2: Postat: 2004-09-02 17:47:00
Jon Hallqvist
Hur?
Det här är verkligen angeläget för mig. Vore intressant med en konkret lösning , annat än flykt.
Inlägg #3: Postat: 2004-09-02 20:36:00
sten
Verkligt intressant. Det gäller att ha ögonen och alla sinnenna öppna för vad som händer i samhället. Inte bara ta en "fantastisk" nyhet i taget
Inlägg #4: Postat: 2004-09-03 12:20:00
Christoffer Persson
Jon Hallqvist, sålänge det är av fri vilja ser jag ingen anledning att skylla det på "fascismen", vad du nu menar med det.
Det finns stora möjligheter med detta, både bra och dåliga, som med allt annat i våra liv. Men det är fortfarande individen som bestämmer.
Inlägg #5: Postat: 2004-09-03 13:10:00
Johan Wedberg
Jag vill gärna inte använda gamla historiska begrepp som fascism. Alla människors vilja att tjäna pengar driver på olika sätt att få kontroll över konsumenten, d v s oss alla. När en individ spenderar all sin vakna tid på sin playstation2 gameconsole så gör hon det iofs av egen vilja men har samtidigt tappat insikten om vad som är viktigt för henne. Det är idag inte ovanligt med dessa typer av individer.
Inlägg #6: Postat: 2004-09-03 13:11:00
Jon Hallqvist
Hur kan det vara av fri vilja när vi inte får göra ett medvetet val innan vi få skiten kastad över oss?
Hur länge granskade de biverkningarna av ett alltäckande mobilnät?
Inlägg #7: Postat: 2004-09-03 13:12:00
Jon Hallqvist
Precis! Du sade det!
Hur kan någon uppvuxen i "matrix" veta vad han avstår ifrån genom att befinna sig skiten hela livet?
Inlägg #8: Postat: 2004-09-03 13:12:00
Johan Wedberg
för 20 år sen kunde någon enstaka fastna i nåt pacman-spel. Om 20 år när vi kan ha interaktiva sex-simulatorer, då kommer vi icke-gamers med instantonline access att vara sällsynta.
Inlägg #9: Postat: 2004-09-03 13:16:00
Johan Wedberg
Det jag menar med mentalt motstånd är lite av det som Morpheus & Co sysslade med i Matrix. Men istället för sabotageverksamhet så tror jag upplysning är en bättre metod. Vi måste ta fasta på vad som är viktigt och konstruktivt i våra liv och försöka ha distans till den innehållslösa underhållningen.
Inlägg #10: Postat: 2004-09-03 13:43:00
Jon Hallqvist
Du har rätt, men jag har inget förtroende för media som det ser ut idag. Exempel: Vi har sex frilansjournalister i Israel, Palestina varav 3 är Judar och de tre resterande med direkt anknytning till Israel. En utav dem är bosatt på Palestinska sidan. Fri press?
Inlägg #11: Postat: 2004-09-03 15:07:00
Christoffer Persson
Kan inte säga annat än att jag håller med dig om att upplysning är den metod man bör föredra. Väldigt ofta känns det som om folk har en väldigt negativ syn angående teknik och elektronik, och jag antar att detta beror på att tekniken känns ny, ovanlig, och omänsklig.
Inlägg #12: Postat: 2004-09-03 15:10:00
Christoffer Persson
Eftersom jag själv är uppväxt med datorer och teknik kanske man får en aning färgad syn i diskussioner, jag är tyvärr något väl okritisk. Exemplet med mobilnätet var intressant, men något som fortfarande förvånar är att folk väldigt sällan tar upp TV & Radiosändningar, sattellitsändningar och radarsystem, för att nämna några. Känns dessa allt för "livsviktiga" för att tas upp, eller är folk så vana vid det att ingen bryr sig?
Inlägg #13: Postat: 2004-09-03 15:22:00
Jon Hallqvist
Eller "mörkar" media de rapporter som finns p.g.a. vinstintresse?
Inlägg #14: Postat: 2004-09-03 15:43:00
Christoffer Persson
Nej, har svårt att tro det faktiskt. Informationsflöder är så pass stort att jat tvivar på att någon skulle kunna göra någon direkt påverkan. Snarare tror jag det är så att det är något de flesta är vana vid, och anser vara normalt. Att de flesta inom media skulle ha något direkt att tjäna på att hålla det tyst tror jag heller inte, snarare tvärt om.
Inlägg #15: Postat: 2004-09-03 15:54:00
Jon Hallqvist
"Korkade vita män", "Supersize me" och liknande hävdar annorlunda. Klart det finns anledningar att mörka vissa grejjor när pengar kan tjänas på det. Klart folk tystas ner. Varför finns det inget utbrett alternativ till förbränningsmotorn?
Inlägg #16: Postat: 2004-09-03 16:07:00
Christoffer Persson
Det är givetvis skillnad på information och produkt. Just när det handlar om exempelvis miljön, som i fallet förbränningsmotorn, finns det i regel få tal åtminstonde för vanliga människor eftersom biltillverkarna ofta är delvis ägda av oljeföretagen, samt oljeföretagens makt i frågan om bilproduktionen. Alternativen finns, men är precis som du säger, inte utbredda. Om man prioriterar miljön högt så finns det alternativ till förbränningsmotorn.
Inlägg #17: Postat: 2004-09-03 16:09:00
Christoffer Persson
Och just informationen om detta är "fri", det vill säga att den kan hittas på olika platser för olika priser, men tillgången i sig är "fri", på precis samma sätt som Korkade vita män och Supersize me är.
Inlägg #18: Postat: 2004-09-03 16:11:00
Christoffer Persson
Det intryck jag har, och tycker inte det är helt befängt, är att media väljer i regel de ämnen de kan tjäna pengar på suck, jag låter cynisk och som deras kunder är intresserade. Varför kunderna intresserar sig för just detta kan man ju fråga sig, för det är väldigt intressant. Vad som är viktigt för mig är dock möjligeterna till just "fri" information från olika källor, och att visa uppskattning för den.
Inlägg #19: Postat: 2004-09-03 16:12:00
Christoffer Persson
Visst är det möjligt att du måste ha läst högskola i halva ditt liv för att förstå informationen, visst är det möjligt att du inte har någon användning för den alls eller att de är lögner, men det faktum att den finns där tycker jag är det viktiga. Det skrämmande är ju vissa som försöker ta detta ifrån oss.
Inlägg #20: Postat: 2004-09-03 16:14:00
Christoffer Persson
Det intressanta med detta är ju att det sällan är företagen eller media som försöker med detta, utan tyvärr regeringar. EU, och vår egen regering, håller ett konstant krig emot det fria informationsflödet, skapar lagar om vad som får och inte får sägas, och hur och var.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...