Existensminimum

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-09-01 12:25:00
Anna Li
Roligt behöver man faktiskt inte ha på jobbet - man kan ju också bita ihop och ta sig igenom det för att försörja sig. Ibland undrar jag om det inte är direkt skadligt att ha all tid över för att tänka på sig själv och hur man mår och hur det känns.
Inlägg #2: Postat: 2004-09-01 12:30:00
Robert
Anna Li: Jag tycker visserligen också att Malin verkar synnerligen begåvad och borde kunna göra någonting av det. Men nu råkar det vara så på arbetsmarknaden att inte ens de med en rejäl universitetsutbildning har så lätt att få jobb. I ett sådant läge är arbetsmarknaden bara intresserad av människor som presterar 100. Om Malin nu på grund av sina ångestattacker skulle prestera säg 90, då är det ändå ingen arbetsgivare som vill ha henne. Hela systemet är totalidiotiskt.
Inlägg #3: Postat: 2004-09-01 12:31:00
Anna Li
Bra artikel för övrigt, men jag tycker du är ganska föraktfull och självcentrerad i de avsnitt som beskriver hur de sockervaddade socialtanterna minsann inte förstår dig och hur svårt ditt liv är. Hur bra är du själv på att förstå andras liv?
Inlägg #4: Postat: 2004-09-01 12:31:00
Anna Li
Hur ska en socialtant i en liten kommun göra tycker du om reglerna nu är "dumma". Göra ett undantag för just Malin Michea och förlora jobbet? Bli din personliga förkämpe mot byråkratin? Lägga all sin arbetstid på att förstå just dig och ditt självsiv? Du kanske har för höga krav både på andra och på dig själv?
Inlägg #5: Postat: 2004-09-01 12:35:00
Anna Li
Robert, inte som fastanställd heltidare kanske. Men som extrainhoppande springvikarie, utfyllnad, några timmar här, några där. Men hon skrev ju att hon inte klarade att gå på två lektioner i veckan så jag antar att det är uteslutet. Men jag får inte ihop det med alla artiklar hon publicerar och den mer "starka" bild av sig själv hon ger där.
Inlägg #6: Postat: 2004-09-01 12:43:00
Sunny
Anna Li: Som du själv skrev så kan du inte mycket om psykiska sjukdomar. Att kunna skriva artiklar kunde jag även när jag var för sjuk för att kunna ta mig mat o ducha. Att lämna sovrummet var inte ens en möjlighet. Så kan panikångesten o depressionen hindra dig ifrån att ens överleva. Att skriva i det läget var för mig det enda möjliga.Att passa läkartider var omöjligt då jag inte visste på natten innan ifall jag skulle kunna klä mig eller inte nästa morgon.
Inlägg #7: Postat: 2004-09-01 12:50:00
Forts
Att driva min egen firma blev för mig den enda möjligheten att kunna arbeta. Anställda strippor kunde rycka in med kort varsel i mitt ställe. Eftersom jag har stark sjukdomsinsikt o är verbal tyckte mina kunder alltid att det var skönt med en så stark, lugn kvinna på scenen ! Det var den vanligaste bilden de hade av mig när jag klarade att ta mig till arbetet: En urstark trygg kvinna! Som alla kunde anförtro sina svagheter till. Ångestnätterna visste bara de närmaste om min doktor
Inlägg #8: Postat: 2004-09-01 14:23:00
Ingeborg
Svar 3: jag håller med Malin.
Inlägg #9: Postat: 2004-09-01 14:49:00
Anna Li
p.s Två lösningar
1. Om reglerna är så korkade att en studerande sambo anses vara ansvarig för din försörjning: skaffa egen lägenhet, låt socialen betala den och ditt övriga leverne och "övernatta" ändå hos din sambo 30 dagar i månaden.
2. om det är omöjligt att få jobb, anmäl dig som arbetssökande och få a-kassa ngt jobb får du ju ändå inte. Måste du söka jobb - skicka din artiklar- de har du ju ändå skrivit.
Inlägg #10: Postat: 2004-09-01 16:40:00
Tommie Nygren
Man får inte a-kassa om man inte har haft jobb och varit med i en a-kassa minst 6-12 månader. Det har hon inte. Flytta-tipset tycker jag är bäst. Säg att det tagit slut och att du måste ha nånstans att bo. Grattis soc.
Inlägg #11: Postat: 2004-09-01 17:11:00
goggle
Kommentar till Anna Li svar 3: Din jämförelse är ganska infantil. Kan du spela fotboll som Beckham? Kan du utföra en hjärttransplantation?
Inlägg #12: Postat: 2004-09-01 17:41:00
Upprörd!
Kommentar till Anna Li:
Jag önskar dig all lycka i framtiden, för det kommer du att behöva med den lilla insikt du verkar ha.
Tragisk läsning!
Vem är det som är föraktfull egentligen?
Inlägg #13: Postat: 2004-09-01 18:26:00
Malin Michea
Anna Li>> Det tar i genomsnitt tjugo minuter för mig att skriva en artikel. Detta brukar jag göra under de ca 1-2 timmar på dygnet som jag mår relativt okej. Jag vet inte vilken typ av chef som skulle godkänna att jag dök upp någon timme då och då när jag kände att jag klarade av det.
Inlägg #14: Postat: 2004-09-01 18:27:00
Malin Michea
forts. Jag vet inte var du får det ifrån att jag inte jobbar för att det inte är "roligt". Jag har haft min beskärda del av skitjobb utan att klaga, medan jag frisk nog att jobba.
Inlägg #15: Postat: 2004-09-01 18:29:00
Malin Michea
forts. Jag tycker inte att jag är "föraktfull" och "självcentrerad" för att jag kritiserar ett system som inte tar hänsyn till individen. Jag skrev den här artikeln för att jag vet att jag är långt ifrån ensam att hamna i systemets fallgropar.
Inlägg #16: Postat: 2004-09-01 18:31:00
Malin Michea
forts. Du tror att det kan vara "rent skadligt" att ha tid över att tänka på sig själv och sina problem. Det är möjligt, om man är en frisk människa med några små gnagande bekymmer. Jag har förträngt mina problem i ett helt liv utan att haft tid eller möjlighet att bearbeta och reflektera. Mina läkare tycker det är absolut nödvändigt att jag får tid att läkas. Men du vet förstås bättre?
Inlägg #17: Postat: 2004-09-01 18:40:00
Malin Michea
forts. Om någon är föraktfull så är det du, Anna Li. Ja, jag TYCKER att mitt liv är svårt. Jag törs lova att du också hade gjort det om du varit i mina kläder. Du är misstänksam mot att jag skulle må särskilt dåligt eftersom jag framstår som "stark" i mina artiklar. Ja, tur att allting inte är svart eller vitt. Vi som lever på skuggsidan kan också vara starka, vet du...Vi sitter inte och skär oss i armarna och gråter hjälplöst dygnet runt, vi försöker uppbåda lite styrka och värdighet ändå.
Inlägg #18: Postat: 2004-09-01 18:41:00
Malin Michea
forts. Men det sticker kanske i ögonen på friska, hederligt arbetande människor som du? "Om du nu är ett offer så får du allt se till att bete dig som ett också." Eller något åt det hållet.
Inlägg #19: Postat: 2004-09-01 18:44:00
Malin Michea
forts. I vilket fall som helst, nu får jag ju ingen hjälp från samhället. Dina surt förvärvade slantar hamnar inte hos latmasken och bidragsfuskaren Malin Michea, så du kan sova gott om nätterna i fortsättningen också. Jag har klarat mig hittills och jag kommer att göra det i fortsättningen också.
Inlägg #20: Postat: 2004-09-01 19:10:00
Lilyana
Vad är det här för idioti? Jag har känt Malin i evigheter och jag vet vilket helvete som hon har haft med livet. Den som kritiserar henne för att hon inte arbetar borde skämmas. Be till Gud att ni aldrig kommer i hennes situation för det är bara en människa på tusen som skulle klara att utstå.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...