Existensminimum

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2004-08-31 14:28:00
M.K.
Malin, jag blir ledsen när jag läser om hur du kläms mellan paragraferna, och jag blir mer upprörd när jag läser hur "socialtjänstemännen" bemötte dig. Men en sak, du skriver verkligen grymt bra! Makt i dina fingrar. Och huruvida det är någon som tar emot när man faller sista biten, vet inte, men under tiden är det nog bäst att hålla utkik efter dom små solstrålarna så man inte missar när dom tittar fram!
Inlägg #2: Postat: 2004-08-31 15:01:00
Sune
Allt man förstår utgår från en själv. Få människor kan sätta sig in i en annan männsikas värld om de inte varit där själv.
Jag kan inte förstå ditt lidande, bara det där med att föskjuta smärta med smärta. Jag använde cigarettglöd. En del skiljer sig, på pappret, så kan en part få socialbidrag medan båda bor ihop.Men vem vill fuska?
Inlägg #3: Postat: 2004-08-31 16:28:00
Åsa Welin
Nej, det finns det inte. Jag har mailat dig på din sprayadress!
Inlägg #4: Postat: 2004-08-31 16:29:00
Minna!
Kunde varit jag som skrivit artikeln.Jättebra.Lever själv på soc.Orkar inte jobba.Har lärt mig att sambo får man aldrig vara när man söker bidrag om inte bägge är arbetslösa och inte har någon a kassa .Hörde om en kille på t banan.PÅ intervjuen till hans jobb ville de ha 9 refernser och det var 6 intervjuer innan ahn fick jobbet .Löjligt .han såg ut som en vanlig 29 årig kille i tshirt och jeans.Arbetsmarknaden är ju bara för de rikgt unga idag.
Inlägg #5: Postat: 2004-08-31 17:17:00
Sören Wallsten
Jag har själv haft socialbidrag för många år sedan innan jag jag fick förtidspension, nu heter det sjukpenning.

Ni kanske kan få bostadsbidrag, är man mellan 18 till 29 år, kan man ansöka om det.

I värsta fall kanske ni kan låna pengar av någon?

Nu förtiden är det viktigaste för myndigheterna att spara, därför är reglerna så hårda.
Inlägg #6: Postat: 2004-08-31 17:45:00
Robert
Grymt bra skrivet, en solklar femma. Jag känner tyvärr många högutbildade civilingenjeurer som inte heller får något jobb, så den situation du beskriver är det nog allt fler människor som får känna på.
Inlägg #7: Postat: 2004-08-31 17:59:00
Anita W
Ja, ibland ser livet för jävligt ut. Och reglerna helt obegripliga. Och ibland finns det inte ens något man kan göra för att ändra på det, just då. Men en sak är säker hur det än är för tillfället: Inget varar för evigt, varken det goda eller det onda. Bättre tider kan komma hur snabbt som helst, jag har själv upplevt förändringar som jag inte i förväg skulle kunna föreställa mej.
Inlägg #8: Postat: 2004-08-31 18:52:00
Sunny
Malin: Du kommer helt säkert att leva av din penna en dag eller ditt tangentbord Mycket bra skrivet. Jag skilde mig efter 5 år med 2 små barn då jag som hemmafru hade 8 kr /dag i sjukersättning. Var mycket sjuk o hade varit sjukskriven i 2 år. 70-tal Självklart hjälpte min ex mig: någon annan fanns inte.
Inlägg #9: Postat: 2004-08-31 20:47:00
sten
Du borde bli krönikör i någon större tidning. så läsarna kunde lära sig något om livet. Vad är Linda Skugge mot dig? Fattar inte att Belinda Olsson från AB inte hört av sig
Inlägg #10: Postat: 2004-08-31 21:27:00
Björn
Den här artikeln borde leta sig iväg till Rosenbad på något sätt. Ingen kan väl offentligt ställa sig upp och försvara att systemet fungerar så här illa?
Inlägg #11: Postat: 2004-08-31 21:40:00
greger
Lägg en tiondel av den energi som du lagt på din berättelse här på att skriva om dina möjligheter att få arbete i stället för bidrag. Du kommer att lyckas bli frisk och ha ett jobb inom en månad. Ska vi slå vad ?
Inlägg #12: Postat: 2004-09-01 00:01:00
skalman
Kan bara skicka dig en kram ............. och samtidigt ge vårat solidariska system en känga
stå på dig :
Inlägg #13: Postat: 2004-09-01 00:12:00
Mathias
Jag blev faktiskt glad av din text. Av att ni trots allt klarar er själva och inte godtar att vara offer.
Inlägg #14: Postat: 2004-09-01 01:25:00
stella
Det låter verkligen konstigt det här!! Bara för att du bor hos din kille så har han ingen försörjningsplikt gentemot dig!!?? Ni är väl inte gifta??? Jag kan inte se det på annat sätt än att du har rätt till uppehälle ..mat, hyra m.m. från det sociala! Jag tycker du ska försöka leta ute på nätet efter socialtjänst lagarna..biblioteket har också böcker om dessa lagar. Jag tror du har rätt till socialbidrag ...se till att få din rätt, ge dig inte!!
Inlägg #15: Postat: 2004-09-01 01:36:00
stella
Jag kom på något som du kan göra hemifrån för att kanske få in lite extra pengar. Gå in på www.tradera.se där kan du sälja grejor på auktion, men givitvis ska du låta bli att köpa. Du får gärna maila mig om du undrar över något.
Det är ett bra terapi jobb också..och ett litet socialt liv!!
Det var bara en idee!!
Inlägg #16: Postat: 2004-09-01 05:48:00
Kent Katt
Vad som är bra är att den yngre generationen börjat ifrågasätta saker och ting som den äldre generationen inte vågade ifrågasätta. Att man är värd något även om man inte jobbar borde vara en självklarhet inte bara för ungdomen. Även de äldre borde börja tänka om. Anar jag en rejäl revolution framöver? Jag hoppas på det.
Inlägg #17: Postat: 2004-09-01 09:55:00
sten
Har du prövat att överklaga till Länsrätten?
Inlägg #18: Postat: 2004-09-01 12:25:00
Anna Li
Nu kan jag ingenting om psykisk sjukdom vilket många säkert kommer att tala om för mig. Men om du kan ta dig samman och väldigt ofta skriva välformulerade artiklar, som sannolikt tar några timmar att peta ihop - varför kan du då inte jobba någar timmar varje dag?
Inlägg #19: Postat: 2004-09-01 13:18:00
M.L
Bra text. Det är förstås denna sorts utlämnande vittnesmål som brukar få Pernilla Ström, Bo Södersten, Malin Siwe m fl att flyga i taket och ropa "jävla parasit!" läs Ströms senaste utgjutelser i DN och på Smedjan.com, så får ni se men de har aldrig behövt vara i närheten av den vanmakt man kan känna när man vill jobba och stå på egna ben, men gång efter gång ser sig utesluten av ett samhälle som definierar alla jobb som karriärer.
Inlägg #20: Postat: 2004-09-01 14:14:00
Thomas L. Aabo
Ovanligt korkade på soc. föräldrar har bara försörjningsplikt till barnet fyllt 21.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...