Liberala kulturknuttar

Inlägg #1: Postat: 2004-08-30 09:33:00
Jan Schmidt 2
Det är förnedrande för en professionell konstnär att jobba gratis, det har ingenting med idealism att göra. Har man slitit sig fram till en position och det är ett slit, tro mig där man kan leva på sin konst, är det en nedvärdering i sina egna och ”branschens” ögon att inte få betalt för det man gör – kanske beroende på att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle, där det enda måttet på framgång är just pengar…
Inlägg #2: Postat: 2004-08-30 09:36:00
Jan Schmidt
F ö fattar jag inte vad du vill ha sagt med din artikel? Att vissa ”kulturknuttar” fattar vad som är bäst för deras plånböcker och blir höger? Det bevisar ingenting annat än att den som blir rik tenderar till att bli girig och det är ingen nyhet. Kulturpersoner utgör i så fall inget undantag. Och du har valt åtminstone ett dåligt exempel för att stödja din tes; Ulf Brunnberg har, såvitt jag vet, aldrig varit "vänster".
Inlägg #3: Postat: 2004-08-30 11:25:00
Sune
Idealist kan den vara som har en egen förmögenhet eller någon som står för försörjningen. Annars måste man ju sträva efter pengar till mat, hyra, ungdjävlar och annat som kostar.
Inlägg #4: Postat: 2004-08-30 12:41:00
Yohannis Petersson
Jan Schmidt:
Så du lever än?

För det första har jag aldrigt skrivit att Ulf Brunnberg varit vänster.

För det andra:
Vad är det som säger att en konstnärs slit är mer värt än en arbetares eller annan persons dagsverk. Skådespelare som Thorsten Flinck och liknande, som påstår sig vara idealister och förtalar det kapitalistiska systemet, försäger sig i mina ögon då de antyder en vädjan till självuppoffring för sina konstverk.
Inlägg #5: Postat: 2004-08-31 12:24:00
Jan Schmidt
Du använde Brunnberg som ett exempel på din "tes, vilken jag trodde var: "Konstnärer som tjänar pengar går från vänster till höger". Tydligen har jag missuppfattat dig, kanske beroende på att du inte varit tydlig... Ingenting säger att en konstnärs slit är mer värt än en arbetares, men de flesta konstnärer tjänar inte heller mer än en arbetare på sitt slit, snarare tvärtom. Det är få som kommer så långt att de kan leva på sin konst och ännu färre som blir rika på den...
Inlägg #6: Postat: 2004-08-31 12:58:00
Yohannis Petersson
Jan Schmidt:
Du har nog missuppfattat mig rejält då, jag kan inte se att jag likställde Brunnberg med en fd vänstermänniska och vill ändå inte uppfatta min text i detta avseende som otydlig. Det verkar snarare som om du i din iver, önskar att jag skrivit att Brunnberg varit en vänstermänniska. Den gubben går inte med mig, Jan.
Inlägg #7: Postat: 2004-08-31 13:53:00
Jan Schmidt
OK, OK, jag läste väl slarvigt - eller tolkade, vilket man ju faktiskt gör när man läser en text. Sorry, mate!
Laddar...