Flickan och försvarsadvokaten

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-08-26 20:28:00
JoeHill
Alltså, vad vill du ha sagt? Vill du berätta för oss att du tycker Silberski är dum? I så fall hade du kunnat göra det med EN mening. Nu är det bara du som framstår som ett fån.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-26 20:38:00
Lars Nilsson
Men Johannes, med Din logik skulle försvarsadvokater alltid vara i samma ålder som brottsoffret och dessutom inte få ta fram allt, som rätt eller fel, kan vara till den åtalades fördel. Även om brottet är avskyvärt så skall inte populismen få ta över så att advokaterna blir jämställda med brottslingarna.
Inlägg #3: Postat: 2004-08-26 21:49:00
caroline
tack för din text! läste om rättegången i tidningen idag... man får ju kalla kårar.
Inlägg #4: Postat: 2004-08-26 22:05:00
Johanna
Nej Johannes! Om man som bakgrund för ett debattinlägg förlitar sig på en enda knapphändig tidningsartikel kan man väl åtminstone redovisa den i sin helhet?!
Inlägg #5: Postat: 2004-08-26 22:05:00
Johanna
Enligt artikeln hade lillasystern fått reda på gruppsexet/våldtäkten. Därav följer att Silberskys motiv ter sig mer trovärdigt eftersom flickan då kunnat känt sig föranledd att istället för att säga att hon haft sex skylla på att hon blev tvingad.
Inlägg #6: Postat: 2004-08-26 22:24:00
sandra
Det kan inte poängteras nog att även försvarsadvokater måste hålla en viss nivå. Självklart ska de göra allt de kan för sin klient, men situationen i Sveriges domstolar idag är allt annat än bra. En rättegång ska inte få vara ytterligare en kränkning och där har vi lång väg kvar att gå innan situationen är acceptabel. Bra artikel.
Inlägg #7: Postat: 2004-08-26 22:56:00
Anna Li
Du har helt rätt. Det försigår absurda saker i domstolarna när småflickor förutsätts vilja ha gruppsex till höger och vänster. Trots att de själva anger att de blivit våldtagna. Visserligen är jag gammal dock ej så gammal som Silbersky men de flesta tonårstjejer drömmer nog om ngt helt annat.
Inlägg #8: Postat: 2004-08-27 00:41:00
Inger
Johannes: Jag har inte läst artikeln du ref. till men tyckte det var anmärkningsvärt att Leif Silbersky - av alla advokater - skulle uttrycka det som om att det var en falsk våldtäktsanmälan p g a fruktan för repressalier från sin familj - OM han inte hade något belägg för det. Visst, det finns en poäng i ditt resonemang, att en tonåring som vill ha gruppsex springer ju inte först med det till föräldrarna oavsett kultur/religion.
Inlägg #9: Postat: 2004-08-27 01:43:00
Tommie Nygren
Om någon undersöker huruvida dottern är oskuld då? Jag vet inte hur vanligt det är men har fått intrycket inte från någon seriös källa då alltså att kulturer som kontrollerar kvinnans sexualitet också faktiskt gör detta. Nån kanske bestrider detta som ren hörsägen och det är ok. Bara en teori om varför hennes päron skulle få reda på något. Sen är det försvarets uppgift att försvara sina klienter så de får väl säga vad som helst.
Inlägg #10: Postat: 2004-08-27 02:26:00
Mike
Det här är ju bara relevant om rättens ledamöter är mindre kompetenta att värdera skuldfrågan än JJ, och den möjligheten kan vi nog utesluta. Det är skrämmande att se hur många som skulle vilja förse försvarsadvokater med munkavle.
Inlägg #11: Postat: 2004-08-27 07:26:00
MickeR
"Varför skulle flickan ha sagt något alls om det inte var så att hon blivit utsatt för ett brott?" Nej JJ, det är ju fullständigt uteslutet att en tonårstjej kan ljuga. Varför ska det alls vara en rättegång när det tydligen räcker med att gå på tjejens historia?
Inlägg #12: Postat: 2004-08-27 10:29:00
JoeHill
Varför kägger vi inte ned sveriges rättväsende och låter Johannes bestämma istället? Det vore i alla fall kostnadseffektivt.
Inlägg #13: Postat: 2004-08-27 10:31:00
Michael Lundahl
Ok, skit i Silbersky, skit i teknisk bevisning, kalla in Johannes Johansson istället som expertvittne för han vet minsann utifrån flickors beteende exakt vad som har hänt. Sherlock Holmes hade varit avundsjuk.
Inlägg #14: Postat: 2004-08-27 11:17:00
Johannes Jakobsson
För att bemöta några av de mer vidsträckta dumheterna om det jag skrivit öppnar jag en ny tråd här.
Inlägg #15: Postat: 2004-08-27 11:43:00
JPA
Alla samhallen har sina gudar, Sverige har Silbersky Guillou ocksa.. och nagra till - och deras auktoritet i vadsomhelst far man bara inte utmana. Men fraga istallet varfor JOURNALISTER trycker och sander allt Silbersky slapper ur munnen..
Inlägg #16: Postat: 2004-08-27 13:42:00
Lothar Günther
Förf förstår uppenbarligen inte hur en rättegång går till och försvarets roll. Ryckt ur sitt sammanhang kan ett yttrande refererat i dagspressen framstå som stötande. Läs dommen sedan eller övrigt offentligt utredningmaterial innan du fördömmer försvararen. Är det du som är experten på alla olika individers sexuella preferenser då? Och visst finns det kulturella konsekvenser som är olika av föräktenskaplig sex.
Inlägg #17: Postat: 2004-08-27 21:18:00
Siemens
Jag skrattar ihjäl mig åt alla killar här som bryr sig så mycket om de stackars anklagade. Skulle det vara uppenbart att det var invandrarkillar som var anklagade skulle ni nog inte bry er så mycket om rättvisan ni nu så ivrigt förespråkar.
Inlägg #18: Postat: 2004-08-28 01:16:00
M.K.
Vad är värst? Att en brottsling går fri ellet att en oskyldig fråntas sin frihet? Är det rimligt att låta känslomässiga reaktioner balansera om den ekvationen? Själv vet jag nog vilket håll jag lutar åt, vad tänker ni?
Inlägg #19: Postat: 2004-08-29 00:15:00
Lennart Ekman
66 års gammal gubbe.
Med den inställningen bör Du sluta
kalla dig red. hos sourze.
När skall CO vakna ur sin slummer.
Inlägg #20: Postat: 2004-08-29 00:23:00
Invandrarkille
Varför så lite uppmärksamhet i detta fall? Beror det på att flickan är muslim, och att det inte passar i den allmäna hetsen mot invandrarkillar?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...