Jag och aborter

Inlägg #1: Postat: 2004-08-26 17:45:00
elle
Antagligen...Tack och lov har vi inget behov av "änglamakerskor" längre. Förhoppningsvis är de barn som föds i Sverige både önskade och älskade.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-26 22:21:00
Mike
Intressant, så alla de människor som inte är önskade eller älskade tycker ni inte borde ha fötts!? Hur önskad och älskad ska man vara för att man ska få bli född? Har det någon betydelse om man är älskad och önskad av andra än den biologiska modern?
Inlägg #3: Postat: 2004-08-27 10:02:00
Mia
Mike: Naturligtvis är det inte så. Alla barn behöver så klart inte vara planerade, men nog har man en bättre utgångspunkt i livet om man från början är önskad av de personer som ska vara ens grundbult. Lyckliga föräldrar - lyckliga barn?
Inlägg #4: Postat: 2004-08-27 11:02:00
JoeHill
Om jag förstår detta rätt så har de personer med "bättre utgångspunkt i livet" sörre rätt att leva än andra? Är det så du menar Mia?
Inlägg #5: Postat: 2004-08-27 14:14:00
Mike
Ofödda barn som är oönskade av modern kan ju samtidigt vara önskade, av t.ex. fadern, mor- och farföräldrar eller barnlösa par som vill adoptera. De flesta oönskade/oplanerade barn som inte blir aborterade blir förmodligen älskade och då spelar det ju ingen roll att de inte var planerade.
Inlägg #6: Postat: 2004-08-27 17:15:00
Mia
JoeHill: Det borde vara klart att min utgångspunkt ligger hos de personer som väljer att göra abort, snarare än de personer som inte aborterats... Lyckliga föräldrar, lyckliga barn, som sagt. Kanske borde jag sagt att föräldrar som inte genomgått en oönskad graviditet har bättre utgångspunkt att bli bra föräldrar...
Inlägg #7: Postat: 2004-09-01 00:36:00
Sunny
Mike. Jag tycker inte att ett enda oönskar barn skulle behöva födas. Att vara hatad av sin mamma är det svåraste när man är nyfödd: meningen är ju att hon ska leva med barnet o om möjligt amma.Vägrar hon som i mitt o syrranms fall kan ungen hållas vid liv i dag när man kan köpa modersmjölksersättning. Den fanns inte på vår tid så syrran o jag hade tur? på sätt o vis. Vi överlevde ändå. Att vara oönskad av pappan drabbar nog lite senare?
Inlägg #8: Postat: 2004-09-01 14:14:00
Mike
Så du tycker alltså att du och din syster aldrig borde ha fötts? Jag tycker att det hade varit synd, det verkar som du levt ett stundtals svårt, men samtidigt ett rikt liv. Och du har t.ex. berikat mitt och andras liv med humor och insikter genom dina skriverier.
Laddar...