Jag och aborter

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-08-25 23:25:00
Torchy
Inga. Det är inte din kropp. Mannens rättigheter slutar när kanonen avfyrats. Därefter kommer skyldigheterna.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-25 23:33:00
Lasse P
Om fostret är en del av kvinnans kropp som de käcka feministerna hävdat i decennier, varför blir inte kvinnan då handikappad efter en abort eller en födsel? Blir man inte det om en del av ens kropp försvinner?
Inlägg #3: Postat: 2004-08-25 23:35:00
Torchy
Många får ju olika övergående former av mentala handikapp förlossningspsykoser etc...
Inlägg #4: Postat: 2004-08-25 23:38:00
Lasse P
Jag frågar varför inte alla kvinnor som föder eller begår abort blir handikappade? Jag uppskattar ett svar på frågan.
Inlägg #5: Postat: 2004-08-25 23:45:00
Torchy
Blir du handikappad av att klippa håret eller att operera bort en njure? Barnet räknas knappast som en kroppsdel hos kvinnan. ;
Inlägg #6: Postat: 2004-08-25 23:46:00
Mike
Ta reda på vad "handikapp" betyder så kanske det klarnar....
Inlägg #7: Postat: 2004-08-25 23:48:00
Torchy
Låter Lasse P göra det, då detta är hans initiativ.. :- Det händer dock att kvinnor blir "handikappade" av födslar, särskilt om något går fel..
Inlägg #8: Postat: 2004-08-26 09:40:00
Tommie Nygren
Torchy: din åsikt. Om mina rättigheter är noll och intet... varför ska jag då ha skyldigheter? Detta är ett problem med debatten, många ser självklarheter som inte finns. Att du inte anser att mannen har rättigheter, förstår du inte att det kan vara ett problem? Jag pratade dessutom inte om ett eventuellt nutida rättsläge om du trodde det, vilket inte framgår utan mer filosofiskt. Det är inte min kropp men 50 av fostret är "mitt".
Inlägg #9: Postat: 2004-08-26 09:42:00
Tommie Nygren
Det är inte självklart vilket man blir programmerad med att det är "rätt" att göra abort men överlägset att tillåta kontra förbjuda eller att män inte har något att säga till om. Om vi inte ska ha något att bestämma om graviditeten och fostret, då kanske det ÄR kvinnans ansvar att ta hand om p-pillret? Allt detta är frågor och funderingar, inget jävla bullshit om att jag är abortmotståndare nu för det är jag inte.
Inlägg #10: Postat: 2004-08-26 09:44:00
Tommie Nygren
Att fostret inte skulle vara ett liv med rättigheter självt är inte heller självklart utan kanske en rationalisering. Det betyder inte att man inte ska tillåta aborter, för om vi förbjuder aborter vet vi vad som händer, the good ole galge kommer fram. Nä, aborter ska vara helt lagliga, givetvis. Men att påstå att allting är glasklart vad gäller alla parters rättigheter och skyldigheter, det är att förenkla inte så lite det...
Inlägg #11: Postat: 2004-08-26 11:08:00
Torchy
Tommie: Predika inte för mig tack.. Jag håller i sak med dig om ojämlikheten i det hela. Problemet är dock att du knappast kommer att kunna vinna en argumentation om detta med en tränad feminist.
Inlägg #12: Postat: 2004-08-26 12:23:00
Tommie Nygren
Finns det skolor för såna? Och varför inte, för att feminister är oförmögna till filosofiskt tänkande? I fear them not. I en debatt där den ene tar upp en tankegång och den andre bara säger "Nej" så vinner alltid den förste.
Inlägg #13: Postat: 2004-08-26 12:24:00
Tommie Nygren
Dessutom vill jag inte "vinna", jag vill få upp denna filosofiska tankegång på tapeten..
Inlägg #14: Postat: 2004-08-26 12:33:00
Torchy
Visst finns det skolor för feminism. FOSFOR vid Handels i Stockholm och kvinnovetenskapliga forum/institutioner för genusvetenskap vid de flesta större universitet.
Inlägg #15: Postat: 2004-08-26 15:12:00
Sunny
Jag skulle säkert kunna räkna upp 100 fysiska o psykiska hadikapp som kan följa graviditet o förlossning men det gör internet bättre. Inkontinens. brock,blodpropp,psykoser mm. Fortfarande är havandeskap den största orksaken till kvinnors död i förtid världen över: I synnerhet illegala aborter.
Inlägg #16: Postat: 2004-08-26 18:06:00
elle
Män får inte bestämma om en abort pga att fostret finns i kvinnans kropp. Enkelt men orättvist kan man tycka. Men det kan ju faktiskt tänkas att kvinnan haft sex med flera olika män. Vem bestämmer då om båda parter ska ha lika rättigheter innan barnet fötts.
Inlägg #17: Postat: 2004-08-26 18:28:00
Tommie Nygren
Man kan nog kolla faderskap innan ett barn fötts, tror du inte det? Och poängen är just detta "enkelt men orättvist". Denna fråga måste faktiskt kunnas tas på visst allvar då kvinnor uppenbarligen kräver ansvar av männen efter födseln. Kräver man det bör även mannen kunna kräva rättigheter innan. Eller är barnafödandet en helt kvinnlig fråga? Dvs männen är till för insemination och sen är det bra? Då vill inte jag betala underhåll.
Inlägg #18: Postat: 2004-08-26 18:30:00
Tommie Nygren
Ditt påstående elle om att "män får inte bestämma om en abort pga att fostret finns i kvinnans kropp" är ju heller ingen självklarhet. Om du betraktar det som ett fristående foster så är det ju ett liv och då bör det ha rättigheter. Det ENDA jag vill är att ni kvinnor t.ex. tar till er det, att detta inte är en enkel fråga. Aborter ska inte förbjudas, verkligen inte, men det är ingen enkel fråga...
Inlägg #19: Postat: 2004-08-26 19:55:00
JoeHill
Att ta faderskapstest innan barnet är fött är en stor onödig risk då ett fostervattenprov måste tas. 1/1000 fostervattenprov leder till missfall.
Inlägg #20: Postat: 2004-08-27 02:18:00
Tommie Nygren
Just making the point att det går. För att jiddra om hela grejen kring faderns rättigheter. Hur ofta vet man absolut inte vem som är fadern? Och ja, det blir ju absurt svårt att hävda sina rättigheter i en sån situation och hur ska detta hävdande fungera? Genom att man tvingar kvinnan genomföra graviditeten? Jag menar egentligen mest att... detta förmodligen kan vara ett trauma även för mannen.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...