Inlägg #1: Postat: 2004-08-25 16:06:00
|
*KY* |
Hej Inger! Kan du precisera på vilka punkter min berättelse falerar och sviker sk bioligiska hänsyn. Jag vill verkligen lära mig mera - hela tiden.
mvh KY
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-28 21:54:00
|
Inger |
Det får bli kortfattat. Bara ETT konkret exempel: "så sätter faderskärleken dvs den friska till slut punkt för varje barns * n a i v a / f ö r ä l d r a b i n d n i n g.* Freudiansk syn men inget egentligen nytt! Bygger på gammalt... Antikens greker - fädrarna - bestämde redan över den nyfödde.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-28 21:55:00
|
Inger |
KY: Du förutsätter ett neurotiskt förhållande mellan mor och barn! Det gör även feministisk ideologi, som bygger på S Freud och då måste man bl a ha in barnet på dagis så snabbt som möjligt, vilket även kan gynna politiska mål ;-
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-28 21:56:00
|
Inger |
I hela din text talar du INTE om barnets rättigheter, om tonåringens utveckling! Vi har en förlängd barndom då den har gynnat oss som art, visst, men i tonåren kommer naturliga sökbeteenden efter partners UTANFÖR familjen/gruppen in, Så vem bryr sig om farsan nu, som du beskriver det?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-28 21:56:00
|
Inger |
Den könsmogna tonåringen SKA frigöra sig, HAR rätt till detta, men det ÄR föräldrarna som ständigt "tjänar" på - med stöd av vårt västerländska kulturarv - att hålla dem kvar och i värsta fall skapa bl a neuroser och psykoser i deras fortsatta liv.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-29 12:10:00
|
*KY |
Hej Inger! Du talar mycken sanning. En annan "sanning" om KY´s sätt att debattera: JAG SKRIVER AVSIKTLIGEN FÖR ATT PROVOCERA - alors! därför vill jag undvika heltäckande sanningar i mina inlägg. Det är dessutom svårt med tanke på lästid och utrymme. Jag vill inspirera till debatt; då är man inte alltid ´den visaste ´.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-29 16:42:00
|
Gunnel |
Att skaffa barn för statistikens skull,eller för att man vill vandra tillsammans genom livetsjälviskt och egoistiskt tycker somligaundervisa och lära dem.samarbetet och relationerna till föräldrarna,samt verka för respekt och fräkjande av barns rättigheter,Uppfostra dom till goda,fredsälskande och demokratiska individer.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-29 16:47:00
|
Gunnel |
forts..Föräldrar behövs inte,det finns ju proffs,det andra alternativet:Ett barn utvecklas bäst i full frihet---utan plikter---utan band.Starka alltid närvarande kriminella krafter väntar gärna på dom.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-30 08:41:00
|
Ragnhild |
Vem bryr sig om de äldre,deras behov av stimulans och vård.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-30 19:05:00
|
Inger |
KY: Förstår dig, i alla fall delvis. Och det är viktigt att du tar upp föräldraansvaret, pappans även viktiga roll och som jag kan ju "läsa in" i din text.
Jo Gunnel, det är skrämmande idag... Själv använder jag inte ordet "fostran" då det står för mycken, tyvärr, själviskhet och förtryck av vuxna gentemot barnet gn vårt kulturarv. Föredrar ordet lots, att vara en lots för barnet/tonåringen...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-31 10:23:00
|
*KY* |
Utmärkt ord, kära Inger: Du lanserar ordet/synsättet - lots. Kärleksfullt och funktionellt. Tack för det!
|
|