En kvinnas privilegium

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-08-25 14:07:00
Per W
Och OM det inte förekommit, så grundar du din artikel på ..... Ingenting! Endast dina egna föreställningar.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-25 14:23:00
Inferno
Personligen har jag läst många sådana artiklar i bl.a Aftonbladet sportbladet, expressen för att bara nämna några dagstidningar. morgontidningarna däremot brukar dock vara rätt så avhållsamma men det händer ibland där med, de är iofs lite mer seriösa. TV4 & TV3 brukar också göra en del klavertramp, och veckotidningarna behöver jag nog inte ens ta upp.
Inlägg #3: Postat: 2004-08-25 14:26:00
Inferno forts.
Personligen störs jag inte av vare sig det ena eller andra. Vill en kvinnlig sportkrönikör dregla över italienska fotbollsspelare så får hon göra det. minns krönikan efter Romas liga guld och publiken slet kläderna av spelarna som är brukligt Huvudsaken att både kvinnor och män får uppskatta det motsatta könets utseende utan att hela tiden skuldbeläggas som sexistiskt objektifiering etc. Tror inte många tjejer killar med hellre vill bli kallade snälla än snygga.
Inlägg #4: Postat: 2004-08-25 14:37:00
Ingo
Källhänvisningar Inferno, källhänvisningar! Det duger inte med att "du har lästa och sett många såna exempel".
Inlägg #5: Postat: 2004-08-25 15:58:00
Nartin
Inlägg #6: Postat: 2004-08-25 16:11:00
Ingo
Nej, den kvalificerar sig inte. Inte bara för att den var larvig, men det var inte en kvinnlig journalist som dregglade och fick hurrande birop för att hon är så frigjord och fräck. Det var en man som skrivit "artikeln" och intervjuat nån slags panel bestående av Svenssons. Larvigt, dock inte kvalificerande.
Inlägg #7: Postat: 2004-08-25 16:36:00
Nartin
om t.ex Åsa Mattssons krönikor ansågs tillräckligt värdefulla för att ligga kvar på nätet hade jag kunnat dra många exempel därifrån. Men att jag säger det är ju inte bevis nog, tyvärr.
Inlägg #8: Postat: 2004-08-25 18:10:00
Inferno
Ingo, du läser aldrig tidningar va? Naturligtvis kan du få källhänvisningar t.ex:
www.aftonbladet.se/kvinna hur jag än letar kan jag inte hitta något motsvarande för män. Fast & andra sidan så kanske du menar att tidningar i allmänhet skrivs av män, för män, om manliga saker?
Inlägg #9: Postat: 2004-08-25 18:36:00
Malin Michea
Hmm...om vi skribenter inte tilläts spekulera, skulle nog inte mycket bli skrivet. Jag försöker inte dölja det faktum att mina artiklar är baserade på MINA funderingar.
Inlägg #10: Postat: 2004-08-25 18:48:00
Mango tipsar
Svar 9. Du presenterar dina funderingar som vedertagna sanningar. Denna artikel utgör inget undantag. Det håller för publicering på mindre sajter där det inte finns kvalificerat debattmotstånd, men tänker du gå i bräschen för antifeministerna måste du slipa på din debatteknik. Den kommer bli söndersmulad annars.
Inlägg #11: Postat: 2004-08-25 19:01:00
Malin Michea
svar10>> 1. Om någon har fått intrycket att jag är allvetande och att alla mina teorier måste vara sanna, ber jag om ursäkt. 2. Jag är inte antifeminist. 3. Detta var ingen debattartikel.
Inlägg #12: Postat: 2004-08-25 20:34:00
Biff
Mango, du menar som när alla 70-talsfeminister baserade sina värderingar på Freud? Ledsen grabben, men så länge man rör sig utanför naturvetenskapen är allt bara spekulationer. Till och med när sociologerna rabblar statistik!
Inlägg #13: Postat: 2004-08-26 00:02:00
MickeR
Lite Åsa Mattsson till PW: "Ta en sån som Claes Elfsberg... Alldeles för snygg och blond, och när han intervjuade Åsne satt han och log hela tiden. Inte en tanke klar där, om ni frågar mig." www.aftonbladet.se/kvinna/asa/asa.html Är det ok, eller måste jag googla mer?
Inlägg #14: Postat: 2004-08-26 07:49:00
Peter
Malin, det är konstig kritik du får från vissa håll. T.ex "Du presenterar dina funderingar som vedertagna sanningar", när det är "vedertagna sanningar" som du ifrågasätter.
I synnerhet de högljudda radikalfeministerna behöver ifrågasättas och sägas emot mycket mer. Jag ser nästan aldrig en kritisk granskning av deras ideer och verksamhet i de stora medierna.
Inlägg #15: Postat: 2004-08-26 07:54:00
Peter
Jag tycker att media och journalisterna ofta sviker sitt samhälleliga uppdrag. De borde kritiskt granska och analysera t.ex ALLA politiska rörelser. Visserligen blir det alltid i viss mån politiskt färgat, t.ex i urvalet av ämnen, men i denna fråga verkar de ensidigt och I FÖRSTA HAND delta i manipulerandet av folkopinionen.
Inlägg #16: Postat: 2004-08-26 07:56:00
Per W
Svar 13:Knappast ett exempel på en dreglande kvinnlig journalist, som beundrar Claes fysiska företräden.
Inlägg #17: Postat: 2004-08-26 08:01:00
Peter
Dessutom tycker jag att du på ett bra och självständigt sätt tar upp jämställdhetsfrågor och aspekter och inte bara bevakar, kritiserar och följer vad MW och andra definierar som viktigt. På så sätt reprenterar du ett självständigt och alternativt sätt att se på sakernas tillstånd.
Inlägg #18: Postat: 2004-08-26 08:11:00
Peter
När det gäller ämnet för denna artikel så tror jag att du har helt rätt och kvinnor har detta privilegium. Jag vet inte om det utnyttjas så ofta.
Klart är även att man riskfritt kan säga nästan vad som helst om män, i tex reklam.
Inlägg #19: Postat: 2004-08-26 08:14:00
Peter
Färska exempel är "Manshatare, jajamänsan", "Behövs män överhuvudtaget?". Tänk om någon skrev "Kvinnohatare, jajamänsan" eller "Behövs flator överhuvudtaget?" ex valt eftersom det inspirerades ur behovet ur reproduktionssynpunkt! Då skulle nog fler reagera på vilket obehagligt påhopp det är.
Inlägg #20: Postat: 2004-08-26 08:32:00
Peter
Det hör tex hemma i kategorin hets mot folkgrupp och anständigheten kräver att man reagerar. Det är lite otäckt att så få gör det.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...