Inlägg #1: Postat: 2004-08-25 14:55:00
|
Tommie Nygren |
Det tycker inte jag. För den undervisning vi har i skolan säger bara en sak: prova inte! Den borde säga: prova inte om du inte vet vad du gör och om du gör det tänk på de här sakerna och ta hand om dig och vi älskar dig vad du än gör och kom till oss vi kommer aldrig döma dig. Sofie borde ha försetts med verktyg och mognad att om inte hantera drogen så sitt liv. "Just say no" är ingen särskilt stark motargumentation om man erbjuds droger.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-25 14:56:00
|
Tommie Nygren |
Och den här texten säger inget mer än just det som redan sägs hela tiden. Visst, som exempel på hur man kan må om man mår riktigt dåligt så ja. Men skolan borde undervisa OM narkotika, inte MOT, för att få lite gehör.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-25 15:09:00
|
Björn |
Narkotikaundervisningen idag tycker inte jag ger en bild av det riktigt mörka så som tjejen i texten beskriver det.. Att lära sig om biverkningar avskräcker inte undomar tillräckligt! När jag läser texten en gång till så kanske den i helhet är nån lysande ide, men beskrivingen av ångest, hat mot sig själv och sättat en person förändras på är bra!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-25 15:11:00
|
Björn |
Ursäkta menade att den i helhet kanske inte är en bra ide, men dock bitar ur den!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-25 22:34:00
|
Tommie Nygren |
True, jag är mer för beskrivningar från verkligheten dock inte i form av knarkare på plats, men då vill jag få vara där också och berätta om mina enbart positiva erfarenheter också. Förvisso av annan drog, jag hoppas barnen kan hantera nyanser...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-26 05:40:00
|
Nyanserad information |
Tommie slår huvudet på spiken! Tutar man i ungarna att alla droger utan undantag är skit sker två saker. Ett, dom tror inte på det. Två, när dom väl prövat inser dom att allt var en lögn. Bäddar det för starka individer som tar ansvar för sig själva? Nej! Skolan ska syssla med information, inte propaganda.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-26 08:52:00
|
Alf Carlsson |
2>Skolan ska inte undervisa ÖVERHUVUDTAGET om droger. Skolan ska undervisa i matte, svenska, fysik, samhällskunskap etc. Skolans inflytande i missbruksfrågor är NOLL och missbruket kommer att öka dels som ett resultat av samhällets upplösning och dels tillgänglighet och internationaliserad cynism, där inget annat räknas än pengar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-26 08:52:00
|
Johan Wedberg |
Vad är det för drog som är positiv?
Counterstrike?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-26 08:55:00
|
Alf Carlsson |
En Europapolitik som inte ens kan enas om att förbjuda tobaks- och alkohol-reklam... Det är KÖRT OCH individualiserat och för varje drog "som får ett ansikte":"X kämpar med sitt kokainmissbruk", så understryker man bara ytterligare att det är normaliserat.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-26 08:58:00
|
Alf Carlsson |
8> ALLA droger är positiva. KORTSIKTIGT!! Det är inte drogerna som är problemet utan kortsiktigheten, bristen på tillhörighet, avsaknaden av högre mål, bristen på verklig gemenskap, bristen på samhällskontrakt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-26 09:03:00
|
Alf Carlsson |
Människorna behöver lära sig att lyssna på löven, fåglarnas sång, njuta av vinden, eller solstrålen som tittar in mellan gardinerna. Människorna behöver lära sig att dra in luft och uppfyllas av den storslagna skapelsen. DET behöver dom lära sig, inte något pissetjafs om "farliga droger". Lägg ner ALLT sånt skitsnack - satsa på gymnastik och kommunal musikskola.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-08-26 09:05:00
|
Alf Carlsson |
Kort och gott: Lär folk spela klarinett istället för tjafs om alkohol och narkotika. Låt kommunförbundet ha en genomsyn och säg upp samtlig personal som sysslar med "förebyggande missbruk".
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-08-26 09:27:00
|
Alf Carlsson |
...eller historien om vår ordförande i hem- och skola, tandläkare som aldrig fattades 96-ig på festerna, men som ändå kunde FÖRFASA sig på föräldramöten över "förfallet". En dubbelmoralist av yttersta märke, lika motbjudande och korkad som Gers Asper m.fl. Hans son är idag på väg att bli alkoholist...visst är det komiskt.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-08-26 09:54:00
|
Tommie Nygren |
Johan, läs vad jag skriver en gång till. Men jag svarar gärna du kan läsa vad jag skrivit här på Sourze också och drogen är cannabis. Och med enbart positiva upplevelser avser jag mig själv. Mina negativa erfarenheter begränsar sig till någon kompis som liksom när man dricker fått i sig för mycket och blivit väl snurrig och att jag själv i kombination med alkohol spytt. No drama. Rocks your world, eller hur? Den stora majoriteten får inget problem med de droger de använder.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-08-26 09:55:00
|
Tommie Nygren |
Alf, I like your thinking. Det tycker jag också, helt klart, ta alla pengar från larvigt tjafs i skolan och lägg på musik och gymnastik. Sen måste man även lära sig hantera motgångar i livet, det som kallas "coping skills" på engelska, så att man kan hantera när det suger. För livet suger ibland.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-08-26 10:04:00
|
Alf Carlsson |
17>Detta handlar om ämnet i denna debattsträng och har absolut ingenting med Sofie Floryd att göra. Henne stödjer jag tillsammans med Sunny högre upp. Mitt inlägg handlar om "förebyggande missbruk".
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-08-26 10:10:00
|
Alf Carlsson |
16>TACK. Det som suger kallar jag det kortsiktiga. Förmågan att "hantera det som suger" handlar om trygghet, gemenskap, tillit, ideologi, självinsikt, självförtroende etc. DETTA ska skolan erbjuda OCH samhället.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-08-26 10:13:00
|
Alf Carlsson |
1> För att sluta cirkeln. En sådan här text ska ABSOLUT INTE användas "mot narkotika", däremot kan den användas som exempel på "god framställan" och "språket som egenterapeutiskt redskap". SLUT.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-08-26 11:42:00
|
Stefan_B |
Att informera om de effekter alkohol, tobak och narkotika har, positiva såväl som negativa, är väl ändå önskvärt med tanke på det intresse som trots allt finns för dessa. Ska man göra ett val är väl ett informerat val bättre än ett oinformerat?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-08-26 12:57:00
|
Björn |
Din vision är verkligen rätt ALF men vissa av dagens ungdomar hamnar i problem, det är verkligheten.. Jag håller med dig att ,man borde jobba brett men det finns inte resurser för det idag.. Att ständigt flytta över uppfostran till skolan som dagens föräldrar verkar vilja ha det gör inte saken bättre..
|
|