Hets mot psyksjuka i Aftonbladet

Inlägg #1: Postat: 2004-08-23 14:30:00
Per W
"Psykopati - är en personlighetsstörning som kännetecknas av en grupp speciella beteendemönster och karaktärsdrag, som samhället ser som oacceptabla. Psykopati går inte att jämställa med psykisk sjukdom. De som lider av psykopati har inte vanföreställningar eller hallucinationer, utan de är fullt medvetna om vad de gör". Forts.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-23 14:31:00
Per W
"Redan i tidig ålder uppvisar de flesta psykopater allvarliga problem av beteendemässig karaktär. Det kan röra sig om lögner, stölder, vandalism, skolk, mobbing och grymhet mot djur. Psykopater anser att samhällets normer och regler hindrar dem ifrån att uttrycka sina böjelser och uppfylla sina önskningar. Därför skapar de sina egna regler. En psykopat är impulsiv, pratsam, egocentrisk, manipulativ, spänningssökande, ansvarslös och har ett antisocialt beteende".
Hare, Robert D, 1997
Inlägg #3: Postat: 2004-08-23 23:01:00
Inger
Hej Per! Du ref till R D Hare och det är en syn på saken. Han står, mig veterligen, bl a för synen på att ärftlighet skulle ligga bakom psykopati.
Jag har aldrig läst något om eller fått någon direkt uppfattning inom psykiatrin att man skulle vara oense om vad en strikt klassisk psykopati är - t o t a l avsaknad av empati till sin medmänniska och som sen visar sig även EFTER brotten d v s avsaknad av skuld, skam och ånger.
Inlägg #4: Postat: 2004-08-23 23:02:00
Inger
Vad jag har förstått handlar expertsplittringen snarare om orsakerna kontra behandlingsmöjligheter. Mig veterligen finns det patienter på St. Sigfrids låsta mentalsjukhus med diganosen psykopati som även lider av vanföreställningar/hallisar. Även droger kan vara inblandade. M a o de kan även ha andra störningar.
Inlägg #5: Postat: 2004-08-23 23:03:00
Inger
T ex kan en pedofil även vara psykopat och vi talar då om avsaknad av empati, inlevelseförmåga, skuld, skam, ånger... Dock, den behöver alltså i strikt mening inte vara psykopat.
Jag reagerade på Aftonbladets vinkling och hur man i sak framställde - i mina ögon - kriterier på lösa boliner. T ex kan en manodepressiv - i en m a n i s k fas - handla likvärdigt med deras punkter under vissa betingelser.
Inlägg #6: Postat: 2004-08-23 23:03:00
Inger
Jag vänder mig också mot att journalisten inte ens har en faktaruta, ej checkat med psykiatrin. Han ref. till en psykolog och det får anses otillräckligt i detta sammanhang.
Om inte psykopati skulle vara en psykisk sjukdom som du säger, varför hamnar de då till sist på slutna psykiatriska avdelningar, då de kan anses vara för farliga att ha på fängelset?
Inlägg #7: Postat: 2004-08-23 23:04:00
Inger
De har, som du säger, varit vid fullt medvetande när brotten begicks.
Psykiska störningar, som heter det idag är helt enkelt sammafattande namn på tillstånd med störningar i upplevande och beteende.
Förr kallades det för psykiska sjukdomar och tidigare mentalsjukdomar
Inlägg #8: Postat: 2004-08-23 23:06:00
Inger
Och förresten, mailade den där Johan Taubert... Lika bra att vara ärlig och säga att artikeln kan ju tolkas fel ect?
Inlägg #9: Postat: 2004-08-23 23:51:00
Inger
M a o jag tror definitivt INTE på att ALLA har psykopatiska drag i sin personlighet... Tack och lov, skulle jag vilja säga.
Inlägg #10: Postat: 2004-08-27 16:10:00
Sunny
Per: Visst är det så. En smart psykopat som min käre far charmade alla han mötte. Kvinnorna jagade honom både när han var mellan äktenskap o när han var gift. Han kunde manipulera Gud fader . Min syster brukade säga att han skulle kunnat bli rik av att sälja ismaskiner till eskimåerna. Så var det uniformen o musikkändisskapet: Jådå han var charmig.
Inlägg #11: Postat: 2004-08-27 16:15:00
forts
Visserligen var han en mycket störd människa o psykiskt sjuk men för att upptäcka det måste man stå honom nära eller vara där när han försvan in i psykosen som ofta bara varade några dagar o oftast utlöstes av alkohol i stora mängder. Sin endogena depression delade han med hela släkten : Alla hans barn har fått den o kanske hälften av hans barnbarn.
Inlägg #12: Postat: 2004-08-27 16:18:00
forts
Den är alltså synnerligen genetisk. Sedan beror det ju på omständigheter i livet ifall man kan övervinna den eller inte. Drag ifrån hans psykopatiska sidor ärvs självklart oxå. Jag känner igen enskilda drag hos hans barn o barn barn. Som du säger: sådana drag har vi alla. Men vi mera "vanliga "kanske bara ärvt ett eller 2 drag?
Laddar...