Det är inte synd om dig, Winberg

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2004-08-23 15:12:00
Jorun
Det finns svårigheter för både män och kvinnor, därtill kommer faktorer som vilken lön man har, vilken "klass" man tillhör med mera. Och ja, hiearkier bygger på att slicka uppåt och sparka neråt. En viktig fråga är hur man kan förändra maktens struktur, inte bara vilka som innehar den. Vi är många som tycker att "jämlikhet är bra" men har samtidigt olika åsikter om vad begreppet omfattar och hur målet ska uppnås. Men jag tror liksom du på en demokratisk process som vi alla ansvarar för.
Inlägg #42: Postat: 2004-08-23 15:16:00
Peter
Ska jämlikhets begreppet utgå från individens intressen eller från något försök till att hitta ett kollektivt intresse?
Inlägg #43: Postat: 2004-08-23 15:18:00
Peter
Hur ser man på situationen då en individs intresse går emot det kollektiv de anses tillhöra?
Inlägg #44: Postat: 2004-08-23 15:28:00
Jorun
Jämlikhet handlar om att vi ska ha samma möjligheter. Individens intressen går först men dörrar måste öppnas och vi kan inte tro att gamla mönster försvinner automatiskt. Det är individers intressen som skapar det kollektiva intresset, de samverkar.
Inlägg #45: Postat: 2004-08-23 15:29:00
Jorun
Ja, mönster från patriarkatet lever kvar. Och visst tror jag att det finns maktpositioner som innehas av män på grund av gamla invanda mönster. Sedan är det här en generationsfråga också, jag tror att mycket kommer att hända i och med de närmaste generationsskiftena. Som du säger är det inte bara kvinnor som utestängs utan även andra män.
Inlägg #46: Postat: 2004-08-23 15:34:00
Jorun
forts Och det finns som sagt även områden där män är underrepresenterade och missgynnas. Man kan inse att t ex misshandel av kvinnor är ett stort problem samtidigt som man inser att det är ett stort problem att män utsätts för våld i andra situationer. Det finns ingen motsättning i det.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...