Det är inte synd om dig, Winberg

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2004-08-23 13:35:00
Jorun
Det feminister som t ex Nina Björk pratar om är att eliminera mannen OCH kvinnan som begrepp. Inte enbart mannen. Deras poäng även om jag inte håller med är att vi då själva får utforma våra liv och roller. Extremism i alla dess former tar sig destruktiva uttryck, men jag tror att det är en försumbar minoritet som drömmer om en värld utan män!
Inlägg #22: Postat: 2004-08-23 13:39:00
Jorun
Och verkligheten är faktiskt att det fortfarande inte är jämställt i samhället. Och att vi inte skulle vara där vi är i dag utan feministiskt arbete där har både män och kvinnor deltagit, annars skulle det inte funka. Se på feminismens historia i Sverige hittills:
Länk: home.student.uu.se
Det är inga orimligheter vi har arbetat fram än så länge, tvärt om.
Inlägg #23: Postat: 2004-08-23 13:44:00
Peter
Jag vet inte hur få de är, men det skulle väl vara anledningen till att jämställdhet inte är ett lämpligt mål.
Jag har inte sett någon ta avstånd från att kvinnan måste "ta makten" från "mannen"/alt patriarkatet. När könskvoteringar alltmer tycks vara en orättvis väg och stridande mot jämställdhet, så kommer det fram en ide om varför könskvotering behövs trots att det är orättvist.
Inlägg #24: Postat: 2004-08-23 13:48:00
Peter
Ja, håll denna inriktning. Ni har även ett ansvar att markera ert avstånd från extrema åsikter. Annars ger ni ert tysta medgivande.
Kom ihåg att mannen och kvinnan fick rösträtt i detta land ungefär samtidigt. De feministiska teorierna om orsakerna till hur vår kultur ser ut skuldbelägger systematiskt män.
Om ni inte står bakom MW, Maria-Pia Boethius mfl, så kan ni väl säga det och hävda er syn på saken.
Inlägg #25: Postat: 2004-08-23 13:52:00
Jorun
En mycket intressant artikel av Renée Frangeur om radikalfeminismen - och om forskning visar att samartsfeminismen är den som dominerar i dag. Enligt samartsfeminismen kan även män vara underordnade i ett genusperspektiv. Läs hela artikeln här:
Länk: liu.se
Men radikalfeministerna får fetast rubriker tyvärr, det är tråkigt. Det är orättvist om feminismen som helhet svartmålas för att ett litet antal som skriker högt får mycket uppmärksamhet.
Inlägg #26: Postat: 2004-08-23 13:52:00
Jorun
Risken finns att vi börjar tro att alla feminister är radikalfeminister när de i själva verket utgör en minoritet. Det här måste upp i ljuset och debatteras, annars kan radikalfeministerna få fler anhängare samtidigt som andra inte vågar kalla sig feminister längre.
Inlägg #27: Postat: 2004-08-23 13:58:00
Peter
Ja, precis. Jag ska läsa länkarna du gav ovan.
Inlägg #28: Postat: 2004-08-23 14:03:00
Jorun
Förresten, de teorier du nämner, Peter, är radikalfeministiska. "Vanliga" feminister skuldbelägger inte män som kollektiv. Själv tror jag att könskvotering kan fungera som en brygga tills det finns en naturlig jämvikt. Och det är inte bara av intresse att få in kvinnor på mansdominerade yrken utan naturligtvis även män på kvinnodominerade yrken.
Inlägg #29: Postat: 2004-08-23 14:05:00
Jorun
Kvinnor fick rösträtt 12 år senare än män. Relativt sätt är det en kort tid, även om jag kanske inte skulle kalla det ungefär samtidigt.
Inlägg #30: Postat: 2004-08-23 14:12:00
Peter
Ja, men bara dessa teorier hörs i media. Ett problem är fastställa vad naturlig jämvikt innebär. Vilken sektor har obalans åt vilket håll? "Naturlig jämvikt " borde kanske innebära att könet inte spelar någon roll? Dock kan det vara så att fördelningarna som finns idag beror de enskildas intressen och "fria" livsval. Jag tycker tanken att experter och politiker ska ha tolkningsföreträde, framför individen, till vad som är individens bästa livsval är oerhört motbjudande.
Inlägg #31: Postat: 2004-08-23 14:15:00
Peter
12 år är kort eller långt beroende på vad man jämför med. Jag tycker nog att, när det gäller utvecklingen av de politiska systemen, så är det kort tid. Kvinnan fick då rösträtt, trots att männen ensidigt hade den politiska makten i 12 år. Det motsäger patriarkat ideerna.
Inlägg #32: Postat: 2004-08-23 14:20:00
Jorun
Jag vill gärna tro på invidivens frihet men samtidigt beter vi oss enligt tradition och påverkas av en massa faktorer vare sig vi vill eller ej. Det gäller även så personliga saker som våra intressen. Nu ses det som en självklarhet med jämvikt inom politiken och på flertalet arbetsplatser. Kvotering bygger på fria livsval, det är ju ingen kvinna som tvingats in i politiken. Eller man som kommer att tvingas söka t ex ett vårdjobb bara för att det finns fler platser som är öppna för män.
Inlägg #33: Postat: 2004-08-23 14:22:00
Jorun
Målet med kvotering är att den så småningom ska bli onödig. Jag trodde inte heller på kvotering men har börjat se att det kan bryta gamla mönster. Vi har nog olika åsikter i frågan helt enkelt :-
Inlägg #34: Postat: 2004-08-23 14:25:00
Jorun
Rösträtt innebär tyvärr inte att samhället genast blir jämlikt eller att patriarkatet försvinner, den slutsatsen är lite väl hastig. En bra bok som breddar perspektiven är "Tusen svenska kvinnoår" av Ann-Sofie Ohlander och Ulla-Britt Strömberg.
Inlägg #35: Postat: 2004-08-23 14:28:00
Peter
Vi behöver information och möta nya ideer för att utvecklas. Jag anser att demokrati är den enda acceptabla formen för gemensamma politiska beslut.
Kvotering kanske respekterar de sökandes livsval, men ger inte alla sökande samma chans. Det är fel.
Hur fastställer man lämplig fördelning? 50? Knappast en siffra som utgår från vad vi alla vill med våra liv. Är inte det enda sättet att påverka tillsättarna, genom information och kontroll, till att inte påverkas av de sökandes kön?
Inlägg #36: Postat: 2004-08-23 14:34:00
Peter
Vad är patriarkatet menar du? Tror du verkligen att det finns ett nätverk av alla män som gynnar alla män? Min erfarenhet är att i Sverige dominerar fortfarande informella, osynliga nätverk, där kanske flest medlemmar är män, MEN de flesta män, och kvinnor, är utestängda och missgynnas. Här ställer jag stort hopp till feministerna att bidra till en sundare utveckling.
Inlägg #37: Postat: 2004-08-23 14:37:00
Peter
Jag vill ha mer självständighet, öppenhet, engagemang, eget ansvar och demokrati.
Inlägg #38: Postat: 2004-08-23 15:00:00
Peter
I Sverige är det inte särskilt gynnsamt att vara "manlig". Det är lojalitet, att inte ifrågasätta sällskapets ställning, förmåner och åsikter som premieras. Givetvis. Detta är dock korrumperande och dåligt. Se hur det har gått med våra politikers beslut i exvis pensionsfrågor, ärlighet och intresse för demokrati. I vårt näringsliv finns många korkskallar vars enda merit är att de varit inställsamma och "slickat röv".
Inlägg #39: Postat: 2004-08-23 15:07:00
Jorun
Enligt feminismen är de flesta samhällen patriarkat där många maktpositioner är till för män. Men i ett patriarkat kan det finnas en mängd olika nätverk och maktstrukturer. Det är ett förhållande som inte går i svart/vitt eftersom dessa maktstrukturer är komplicerade och glidande - och dessutom ofta svåra att beskriva objektivt.
Inlägg #40: Postat: 2004-08-23 15:11:00
Peter
Är det befogat att beskriva Sverige som ett patriarkat i något avseende?
Menar du att många maktpositioner i Sverige är till för män eller råkar innehas av män? Är patriarkatet ett nätverk av män, som gynnar varandra och vilka män ingår i så fall? Ingår kvinnor? Är det isåfall inte missvisande att tala om patriarkat?
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...