Inlägg #1: Postat: 2004-08-22 13:10:00
|
Peter |
Det är skönt att se att du vill ha jämställdhet. Det verkar dock inte vara målsättningen längre för de ledande feministerna. Se exvis Carl Hamiltons artikel i Aftonbladet om en V-motion i riksdagen. När det gäller gymnasiebetyg så tyder väl fördelningen på att tjejer gynnas av systemet?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-22 13:44:00
|
Jorun |
Ja, tjejer verkar gynnas av systemet när det gäller betygen. Men på högre akademiska poster dominerar killarna igen. Vi måste våga fråga varför det är så och söka förändring, för både män och kvinnors skull. Jag hittar inte artikeln du nämner så jag kan inte kommenterara den.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-22 13:51:00
|
Peter |
Här är artikeln:
Länk: aftonbladet.se
Ja, det bör undersökas och om det finns någon diskriminering så ska den tas bort. Vi måste dock inte försöka styra enskildas livsval för att statistiken ska se snyggare ut. Jag lutar dock åt att män oftare diskrimineras vid tjänstetillsättningar, men jag vet inte.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-22 15:03:00
|
D.E |
"Men på högre akademiska poster dominerar killarna igen". Tillfällighet...just nu kvoteras det in kvinnor som doktorander och proffesurer hur som helst eftersom de är i minoritet vad som händer då den stora majoriteten går i pansion verkar ingen bry sig i. Lustigt nog är den "könsförtryckande" instutionen den för genusvetenskap där nästan inga män släpps in.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-22 15:05:00
|
D.E igen |
bakfull...stavar som en ordblind...sak samma. Bland ca 150 doktorer och proffesorer i genusvetenskap är endast 2 män. Ändå har dessa mage nog att gnälla på alla andra ämnen...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-23 09:40:00
|
Jorun |
D.E - jag hörde på radion ett program där genusinstutitionen uttalade sig. De sa att väldigt få killar söker sig till ämnet och det måste de försöka ändra på. Och två fel blir inte ett rätt, det är bara att fortsätta uppmärksamma situationer vi vill åtgärda.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-23 13:17:00
|
Peter |
Finns det någon manlig läsare här som kan kommentera hur det är att vara manlig student på genusinstitutionerna?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-23 13:47:00
|
KD svar på 6 |
Just det faktum att två fel inte blir ett rätt är ännu ett skäl att inte kvotera överhuvudtaget.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-23 14:10:00
|
Jorun |
Utan fortsätta att ha det som det alltid har varit menar du, KD? Förändringar tar väldigt lång tid om man bara väntar in dem. Hur som helst, var och en har sin åsikt och det är som det ska vara, kvotering eller ej kommer vi fram till i demokratiska beslut.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-23 15:03:00
|
KD svar på 9 |
Andra skäl att inte kvotera är att det innebär förtryck av en enskild; något som blir fallet hur "demokratiskt" det än är. Vi kan ju t. ex. demokratiskt besluta att Joruns njurar ska gå på export. Det man bör göra är att ta bort alla diskriminerande regeler. De flesta sådana regler och lagar är redan avskaffade. En av de sista återstående är värnplikten.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-24 00:48:00
|
Tommie Nygren |
Jag är för allmän värnplikt för både män och kvinnor. Go go go! Jag är emot kvotering, vem fan vill ha ett jobb bara för att man blev kvoterad? Jag vill ha ett jobb för att jag är bra. Det spelar ingen roll om män kvoteras in idag, under bordet, det blir inte mer rätt att kvotera in kvinnor via lagstiftning imorgon.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-09-14 14:34:00
|
Daniel |
Jorun: Varför tror du att det är så få som söker sig till genusvetenskap? Det är som att en invandrare hade sökt sig till Rasbiologiska instutionen under 30-talet.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-09-14 14:36:00
|
D.E |
Jorun: De är få som söker sig till ämnet men de är ju inte heller välkommna där. Tidigare utalanden från genusvetenskapen har ju handlat om att män inte kan läsa ämnet då de är roten till det onda ju...
|
|