Det är inte synd om dig, Winberg

Inlägg #1: Postat: 2004-08-22 12:24:00
Daniel
tja...då jag ser på min generation så ser jag männ som har det sämre som grupp. Bortsett hur det ser ut i äldre hem så ser jag inget av den värld du beskriver.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-22 13:12:00
Peter
Jorun, hur ser maktstrukturerna ut menar du, t.ex i hemmet?
Inlägg #3: Postat: 2004-08-22 13:49:00
Jorun
Daniel, om du ser män som har det sämre som grupp kan du arbeta för de frågorna. I de flesta hem gör kvinnor det mesta av hushållsarbetet. Men det förekommer också andra problem, t ex att både kvinnor och män bidrar till att det är kvinnan som oftast tar huvuddelen av ansvaret för barnen. En förändring är på gång men det tar tid. I den yngre generationen delar de flesta på ansvaret hemma, men när ett par får barn är det vanligt att kvinnan tar största delen av föräldraledigheten och hemansvaret.
Inlägg #4: Postat: 2004-08-22 13:52:00
Jorun
forts Man kan argumentera att vi själva väljer hur vi vill ha det hemma, men de flesta av oss påverkas starkt av samhällsnormerna. Och bara för att man själv inte har jämställdhetsproblem kan man inte förneka att problemet finns, det går att se i statistik och vittnesmål. På samma sätt kan man inte säga att rasism inte förekommer bara för att jag inte själv är utsatt.
Inlägg #5: Postat: 2004-08-22 13:54:00
Peter
I många fall är det för att kvinnan vill ha det så. Lata sluskar som lyckats få ihop det med en kvinna för att sedan kärlekslöst och egoistiskt utnyttja henne ska givetvis klämmas åt.
Inlägg #6: Postat: 2004-08-22 15:08:00
Daniel
Less på att alla ska skylla på "samhällsnormer"...folk har en egen vilja med! Samhällsnormen som är i media är att alla män är våldtäktsmän och att en kvinna bör vara ett svin mot mannen eftersom det är hennes rätt. Tack o lov är det bara tokfeministerna som följer denna norm slaviskt ännu...
Inlägg #7: Postat: 2004-08-22 15:16:00
Jorun
Jo Daniel, folk har en egen vilja... fast i olika grad. Det är t ex olika hur mycket vi påverkas av skönhetsideal, en del går på hela myten, andra struntar i den. Det är samma sak med samhällsnormer.
Inlägg #8: Postat: 2004-08-23 17:13:00
D.E
Så eftersom vissa saknar egen vilja och slaviskt följer samhällsnormerna behövs elitfeminister som dagligen spyr ut manshat? Är inte detta farligt då vi riskerar få en hel generation kvinnor vars mål blir att förtrycka en man?
Inlägg #9: Postat: 2004-08-23 17:18:00
D.E
...Borde de inte vara bättre att försöka fostra individen till att försöka se igenom medias opionsbildning, låta folk bli medvetna om att de har val i sina liv? Feminismen bekämpar idag "samhällsnormer" många som enligt mig inte ens existerar genom att spy ut och förska etablera egna normer. Då dessa oftast är värderingar som syftar till att trycka ner mannen så anser jag dem rent farliga.
Inlägg #10: Postat: 2004-08-23 17:23:00
D.E
Exempel: På lärarutbildningar har det i över 10 år nu lärts ut att tjejer diskrimineras i skolan. Att verkligheten är anorlunda har inte fått universiteten att ändra sig utan samma skit lärs fortfarande ut. resultat? killar situation förvärras för varje år samt alla fjortisfeminister går omkring och tror att de är "patriarkatet" som hindrar dem från att skaffa sig en utbildning. ungefär lika idiotiskt som när nynazister skyller på invandrare för att de ej har jobb
Inlägg #11: Postat: 2004-08-24 00:45:00
Tommie Nygren
Hrm, my girlfriend som råkar vara lärare gjorde en studie i hur flickor / pojkar bemöts i skolan i form av tid som läraren ger etc. Den gav samma nedslående resultat som tidigare. Jag tror dessutom du överdriver detta du påstår, har du gått på lärarutbildning i tio år eller eftersom du vet detta om vad som lärts ut? Det är denna subtila, underliggande diskriminering som stör mig mest.
Inlägg #12: Postat: 2004-08-24 07:39:00
Peter
Det kanske bara är så att den som begär mest tid får mest tid. Det är något annat än att lärarna prioriterar en elev för att han är pojke. Om det var det första du menade och det är så att pojkar i genomsnitt begär mer tid, så är det inte klart om det handlar om de svagaste eleverna här. Isåfall är det rätt, tycker jag, att de får lite mer stöd. Om det är så att det handlar om de bättre eleverna där pojkarna lättare får bekräftelse av lärarna, så är frågan. forts
Inlägg #13: Postat: 2004-08-24 07:39:00
Peter
fortsÄr det för att de begär uppmärksamhet eller är det läraren som oombedd ger dem denna. I första fallet så bör läraren kanske uppmuntra alla elever att vara mer aktiva de flesta, både pojkar och flickor, gömmer sig bakom de som är lite modigare och svarar på lärarnas försök till aktiverande frågor eller är tendensen verkligen så att lärarna själva hellre ger pojkarna positiv bekräftelse. Upp märksamhet kan ju iofs även vara negativ bekräftelse. Hur ligger det egentligen till?
Inlägg #14: Postat: 2004-08-24 17:38:00
D.E
Tommie: Nej jag ahr inte läst där i 10 år men jag vet at tmånga av de skräpböcker jag läste pedagogik med används ännu läste det för 8 år sedan. Gällande din flickväns undersökning...undersökte hon bara en skola eller?
Inlägg #15: Postat: 2004-08-24 17:41:00
D.E
Jag har jobbat som lärarvikarie på sammanlagt ca 15 skolor i norra Sverige och väntar fortfarande på att hitta en skola där flickorna trängs undan på det sätt som jag läste om. Men men..det var inte bara pedagogiken som var/är ett skämt med lärarutbildningen...
Inlägg #16: Postat: 2004-08-24 17:45:00
D.E
Peter: Hur det går till i skolan idag. Tjejer som räcker upp handen får svara på frågorna och får beröm tvärtemot vad som påstås i literaturen. Om en kille är bråkig heter det att han är stökig - en tjej så blir det långa diskussioner om vad som är fel och frågor om något har hänt.
Inlägg #17: Postat: 2004-08-24 17:48:00
D.E
Kort sagt...att Sverig har den mest diskriminerande skolan är inget som bara hittats på av Unesco...grunden läggs på grundskolan och i gymnasiet är många redan körda innan dag ett.
Inlägg #18: Postat: 2004-08-30 00:47:00
Greg
Det jag inte får ihop är hur killar kan bli gynnade inom skolan och samtidigt får så pass mycket sämre betyg och hoppar av eller inte väljer att studera vidare längre. Högre utbildningar domineras nästan totalt av flickor idag. Är jämställdheten nådd när 0 av killarna studerar vidare öht?
Laddar...