Inlägg #1: Postat: 2004-08-22 14:51:00
|
dan |
Kunde vart roligt att för en gångs skull få reda på vilka dessa hemska företag är som sätter olika lön beroende på vad för kön man har.Kan du nämna några namn tack?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-23 08:08:00
|
stig |
Tjejernas lägre löner beror på det kollektiva lönesättningssystem vi har. De försök som nu görs med helt individuell lönesättning visar att kvinnorna i de företagen inte alls automatiskt har lägre löner. Sätt igång och kämpa för detta nya lönesättningssystem.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-23 10:33:00
|
D.E |
En avhandling i psykologi som jag skummade igenom sade något i stil med att långa personer hade ca 10 högre lön. Detta ansågs bero på att de upplevdes som mer dominerande under löneförhandlingarna. Om nu detta påstående stämmer är det då inte konstigt att detta inte uppmärksammas som ett problem?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-23 10:37:00
|
D.E |
...Detta eftersom skillnaden mellan kvinnor och män är under 2? Kvinnan är mindre än mannen och borde därför rimligen ha mindre lön?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-23 10:39:00
|
D.E |
Och innan de mest rabiata feministerna som härjar här försöker spåra upp mig för tvångskastrering så vill jag säga att jag INTE förespråka lägre kvinnolöner. Jag bara leker med tankar kring den enorma hysteri som råder kring lönerna för närvarande...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-25 16:40:00
|
Louise |
Napoleon då, skulle inte han ha upplevts som dominant - och redan innan han blev kejsare? Men det var förstås inte lönen som var hans främsta morot i karriären.
|
|