|
Inlägg #21: Postat: 2004-08-21 13:44:00
|
|
Robert |
Mailn: det kan jag i och för sig hålla med om. Det skulle kanske ha stått vad det är som gör psykopater farliga. Altså, en psykopat är ju oftast helt ofarlig så länge man inte gör sig beroende av han/henne. Det är väl kanske det som det borde fokuseras på. Jag kan tänka mig att många psykopater annars är utmärkta sammarbetspartners så länge de får hålla sig på sin kant liksom.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-08-21 13:47:00
|
|
Inger |
Robert: Jag kan väl delvis förstå när du då drar kopplingen till politiken o s v. Jag vet inte din ålder pinsamt ;- men åter igen, man diskuterade just begreppet borderlines på 80-talet för att beteckna just den personligheten du beskriver häruppe. Exremt egotripperi på alla plan om man kan beskriva det enklare? Jag ref. till den bio-kemiska psykiatrin och då framför allt rättspsykiatrin och då blir psykopati allt "snävare" begrepp. Annars intressanta synpunkter du framför.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-08-21 13:48:00
|
|
Robert |
Malin: Aftonbladet borde kanske istället gå ut med att man borde hålla psykopater på en armlängds avstånd i arbetet eftersom de ofta bryter för många löften för att det ska gå att sammarbeta med dem. Dessutom så är det inte alls bra att hamna under en psykopat i makthierarkin.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-08-21 13:48:00
|
|
Malin Michea |
Jag förstår att du har negativa erfarenheter av personen du arbetat med. Men du måste förstå att alla vi som är psykiskt sjuka/störda drabbas när en stor tidning som AB skrämmer slag på allmänheten detta är inte första gången med att påpeka hur vanligt det är med psykiskt störda personer "Akta dig! Det kan vara vem som helst" Din granne, din barnvakt, din kollega!" med uppenbar avsikt att skapa oro och spänning.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-08-21 13:49:00
|
|
Robert |
Inger: Jag är 27 :-P
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-08-21 13:51:00
|
|
Robert |
Malin: Japp, detta är ju ett genomgående fenomen i hela skymningspressen. Det är ju samma sak de försöker göra när det gäller att hetsa upp kvinnor mot män. Synd att man inte bara kan stänga ner tidningen så att man skulle slippa eländet :-.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-08-21 13:51:00
|
|
Malin Michea |
Hade jag trott att det fanns en god tanke bakom artikeln hade jag nog sett på den med blidare ögon...Men jag tror tyvärr att det som vanligt handlar om ren sensationsjournalistik och rubrikporr.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-08-21 13:54:00
|
|
Inger |
Robert: Ursäkta om jag förnärmade dig, inte min avsikt!
Jag delar Malins uppfattning ang. AB: s FRAMSTÄLLNING av psykopati kontra psykopaten. Det är FÖR vagt och kan i värsta fall skapa fördomar, skulle jag tro. Det är ju inte första gången man i media underblåser något i sak..
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-08-21 13:56:00
|
|
Robert |
Malin: Rubrikporr var ett ganska kul ord som definitivt skulle reta många på aftonbladet även om jag själv inte ser porr som någonting negativt i sig. Inger: förnärmad för vad då? Okej.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-08-21 13:59:00
|
|
Malin Michea |
Robert: Tack! Borde kanske ta patent på uttrycket...det är rätt målande. Jag är dock inte heller porrmotståndare!
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-08-21 14:48:00
|
|
Corzcy |
Härligt att se en debatt på denna höga nivå utan hårda ord och barnsligheter.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2004-08-21 17:06:00
|
|
Sniff till Inger |
Borderline är en bra mycket mer komplicerad diagnos än du beskriver den som, t.ex lider den drabbade själv oerhört till skillnad från en psykopat som har det hur bra som helst. Borderline-personer har dessutom ofta en extremt hög grad av empatisk förmåga, psykopater har knappt nån alls.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2004-08-21 17:09:00
|
|
Sniff forts... |
Jag har sett hur du även i andra diskussioner uttalat dig väldigt nedsättande och fördomsfullt om personer med borderline, jag har själv en syster med grav bl och accepterar inte att hon utmålas som nån slags demon eller psykopat-light!
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2004-08-21 18:49:00
|
|
Malin Michea |
Sniff >> Jag tror att Inger syftar på bilden av bordelinepersonligheter som fanns på 80-talet. Den skilde sig väldigt mycket från vad man vet idag, eftersom kunskapen och insikten i borderlineproblematiken har ökat.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2004-08-21 19:00:00
|
|
Malin Michea |
forts. Många personer med bd har samma empatiska förmåga som andra, däremot har de andra problem som kan få dem att framstå som känslokalla och osympatiska, trots att det inte är sant.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2004-08-22 00:15:00
|
|
Inger |
Svar 32, 33: Oj, vilken diagnos av borderlinesproblematiken! För att citera dig: "ex lider den drabbade själv oerhört till skillnad från en psykopat som har det hur bra som helst." Tack för den egna förmågan att STÄLLA diagnosen, för att SE SIG SJÄLV ALLENA LIDA MEST I VÄRLDEN. Mitt i prick!
M a o ett snäpp högre än neurosen men före psykosen med dock psykotiska hallisar inslag ... Tack för mig.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2004-08-22 00:16:00
|
|
Inger |
Malin, Jag är INTE övertygad om att den diagnosen gäller dig med anledning av ovanstående. När du NU mår kanske som sämst har du ändå empatin kvar, har förmågan att någorlunda relevant till situationen! i sak diskutera... Checka framförallt upp om det är en freudiansk psykiatrker som ställt diagnosen...
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2004-08-22 00:34:00
|
|
Inger |
Tillägg: Malin, när jag menar "mår som sämst", syftar jag på dina sista artiklar som på något sätt ÄR kopplade till ditt liv just NU. I alla fall har jag läst dem så.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2004-08-22 10:26:00
|
|
Psykopati? |
Ni pratar om psykopati som ett konstant tillstånd. Det finns väldigt många människor som har psykopatiska drag, men kanske inte är fullt utvecklade psykopater.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2004-08-22 10:28:00
|
|
Psykopati? |
Dessa människor kan i mångt och mycket vara farliga, men vilken människa kan inte det under press? Att AB buntar ihop hela härligheten och säger "passa er" visar bara på okunskap. Inte nog med att vi ska vara livrädda för schizofrena, narcissister, borderlinare och gud vet allt, nu är det psykopaternas tur.
|
| |