Hets mot psyksjuka i Aftonbladet

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2004-08-21 13:10:00
Robert
Jag tror faktiskt att man kan se psykopater som ett hot mot demokratin i alla kretsar där de finns. För en psykopat betyder nämligen inte andra människor någonting. Jag har till exempel arbetat politiskt med en psykopat, och trots alla lovord om demokratin så gör en sån här människa tillsist ändå vad han/hon själv anser är bäst.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-21 13:11:00
Robert
Att identifiera och motarbeta psykopater är därför nödvändigt för att kunna bedriva någon form av demokratisk verksamhet. Kanske gäller inte samma sak innom näringslivet där den demokratiska aspekten inte är så viktig.
Inlägg #3: Postat: 2004-08-21 13:12:00
Robert
Slutligen vill jag därför stödja aftonbladets artikel. Jag tycker att det är rätt att vanliga människor lär sig hantera de risker som psykopater medför.
Inlägg #4: Postat: 2004-08-21 13:19:00
Malin Michea
För det första; Du skriver att psykopater ska identifieras och motarbetas. Fel. Däremot ska psykopater hjälpas att komma under behandling så att risken att de ska skada någon minskar.
Inlägg #5: Postat: 2004-08-21 13:19:00
Robert
Man kan säga som så, att den representativa demokratin som vi har idag skulle sluta fungera om psykopater fick fritt spelrum. Titta bara på hur Hitler lyckades förstöra en demokrat som inte såg upp. När man ger en psykopat ansvarsfulla demokratiska förtroendeuppdrag är det altså fara och färde. Det är något som måste förhindras till varje pris som jag ser det. Att hålla psykopaterna borta ifrån makten är vad man skulle kunna mena med att "ständigt återövra demokratin".
Inlägg #6: Postat: 2004-08-21 13:21:00
Robert
Psykopati går inte att behandla enligt vad jag har hört. Efter mina enga erfarenheter så ser jag det också som mycket svårt att påverka psykopater på något sätt. De ska helt enkelt hållas borta från demokratiska förtroendeuppdrag. Basta.
Inlägg #7: Postat: 2004-08-21 13:21:00
Malin Michea
För det andra; AB:s artikel är oseriös, skriven i vad som närmast kan betecknas som underhållningssyfte, och inte för att skydda individen; varken den psykiskt störde eller personerna i dennes närhet.
Inlägg #8: Postat: 2004-08-21 13:22:00
Robert
Ett representativt förtroendeuppdrag bygger ju på att man kan lita på den personen som är representant. Det bygger också på att representanten har ett djupt osjälviskt intresse av att företräda de som valt honom/henne. Eftersom en psykopat i allmänhet saknar båda dessa egenskaper så skulle det aldrig fungera.
Inlägg #9: Postat: 2004-08-21 13:25:00
Robert
Jag vill inte uttala mig om kvalitén i Aftonbladets artikel, men jag tycker att det i stora drag verkar stämma. Jag tycker ocskå att testet kanske ger någon form av fingervisning om hur psykopati yttrar sig. Att identifiera hotet är väl altid det första steget i att skydda sig?
Inlägg #10: Postat: 2004-08-21 13:25:00
Malin Michea
Jag har inte påstått att psykopater utgör lämpliga makthavare. "Behandling" kan också handla om att bedöma om patienten kan vistas i en specifik miljö, som en arbetsplats, utan att göra andra illa. Om svaret blir nej, måste vissa åtgärder vidtas.
Inlägg #11: Postat: 2004-08-21 13:27:00
Inger
Robert: Jag har ju även erfarenheter som du och håller definitivt med dig om att en RIKTIG psykopati är en allvarlig störning. Vad jag menar, tycker du då, med dina erfarenheter, att AB skildrar psykopati på ett objektivt och sakligt sätt?
Inlägg #12: Postat: 2004-08-21 13:29:00
Malin Michea
De allra flesta psykopater är inte ett "hot" mot någon, mer än att de kan bete sig extremt osympatiskt och väcka obehag hos människor, och de egenskaperna hittar man inte bara hos psykiskt störda människor, tyvärr.
Inlägg #13: Postat: 2004-08-21 13:35:00
Inger
T ex en som har psykos behöver inte vara psykopat. Den kan mycket väl känna empati med andra, även om den inte får sitt eget liv att "fungera" s a s. Malin, det krävs lite mer för att "få" den psykopatdiagnosen s a s. Vad jag vill kanske säga är att man ska inte bruka ordet "psykopat" hur, var, när som helt. Vilke jag tror är rätt så vanligt idag? Eller?
Inlägg #14: Postat: 2004-08-21 13:36:00
Robert
Inger: Altså, psykopati är väl för det första ett sånt här jättesvårt begrepp som psykologerna knappt själva ens vet hur man klassificerar. Så sent för något år sedan vet jag att många pratade om att det var omöjligt att ta fram ett test som skulle avslöja en psykopat. Vissa har menat att psykopati inte ens är en psykisk sjukdom, utan bara är en form av egoism.
Inlägg #15: Postat: 2004-08-21 13:36:00
Robert
Inger: När även de lärda tvistar så finns det ju ingenting som är rent objektivt och saklig i ordens vanliga mening, så därför tycker jag att aftonbladets artikel kan ge en möjlig syn på psykopati. Just i det fallet tyckte jag att testet stämde bra med personer jag träffat, jag kan inte bedöma om det inkluderar för många människor under benämningen "psykopat".
Inlägg #16: Postat: 2004-08-21 13:38:00
Malin Michea
svar14>> Just av den anledningen att det ännu tvistas om psykopatin som psykiatriskt begrepp, har AB ingen rätt att presentera sina vaga fakta som enda sanning för sina läsare.
Inlägg #17: Postat: 2004-08-21 13:41:00
Malin Michea
Varför kan inte AB publicera en genomtänkt, faktabaserad artikel om psykopati där olika teorier tas upp och där det finns plats för reflektion och även råd till den som tror att någon de känner är psykopat - istället för att blåsa i jakthornet och ingjuta rädsla i ett folk som redan är vettskrämda för allt som börjar med "psyk..."
Inlägg #18: Postat: 2004-08-21 13:41:00
Robert
Malin: Altså, jag har arbetat tillsammans i flera år nu med en psykopat, och jag har varit medveten om hans läggning också. Jag anser givetvis inte att jag enbart förlorat på detta; han har många positiva sidor också. Jag tänkte att "jag klarar mig nog" även om jag vet att han är egoistisk.
Inlägg #19: Postat: 2004-08-21 13:42:00
Robert
Malin: Men på senare år har jag tvingats dra mig bort i från honom då jag insett att han kan göra vilka jävla saker som helst. Han har liksom inga spärrar och inga hämningar alls. Jag har helt enkelt insett hur farligt det är när sådana människor får makt över andra.
Inlägg #20: Postat: 2004-08-21 13:43:00
Robert
Malin: För övrigt så ska du inte tro att jag på något sätt ser ner på mentalt störda i allmänhet. Min bäste vän sedan flera år tillbaka har grova neurotiska problem med överdriven konflikträdsla samt en hel del fobier.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...