|
Inlägg #41: Postat: 2004-08-20 15:38:00
|
|
Lina |
Biff: Men vad fan grundar sig den klasstillhörigheten på då tror du?
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2004-08-20 15:43:00
|
|
Lina |
Biff: Jag har aldrig sagt att alla kvinnor är likadana. Jag skulle verkligen önska att det inte spelade nån roll om jag var tjej eller kille, då hade jag ju kunnat strunta i att tala om oss som grupper. Men förklara för mig varför kvinnor har mindre makt och lägre lön än män, i allmänhet. och detta kan du inte bestrida, gå in på statistiska centralbyråns hemsida o kolla.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2004-08-20 15:47:00
|
|
Lina |
JoeHill: Jag tänker aldrig gilla läget. Om kvinnor före mig hade gjort det hade vi fortfarande stått och slavat i köket utan rösträtt och rättigheter och fått finna oss i alla jävla skit.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2004-08-20 15:49:00
|
|
JoeHill |
Men kvinnor av idag slavar ju i köket fortfarande. Ända skillnaden är ju att nu slavar de på arbetsmarknaden också. Bra jobbat. Hahaha...
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2004-08-20 15:58:00
|
|
Lina |
JoeHill:
Och det är den jämställdhet du tycker passar dig?
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2004-08-20 16:00:00
|
|
Biff |
Varför har kvinnor mindre makt? För att 60-talisterna ännu inte fått tillräkliga erfareheter för maktpositionerna kanske, vem vet? Jag har ju redan förklarat det där med statistik! Om en kvinna är förtryckt och en annan är frigjord, så har vi statistiskt sett två halvförtryckta kvinnor som behöver hjälp. Jag tycker vi borde koncentrera oss på de förtryckta kvinnorna, och byta ut de frigjorda kvinnorna med förtryckta män istället. Ang. 41: ehh... skojar du? jag förklarade ju just det...
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2004-08-20 16:01:00
|
|
JoeHill |
Jag är bög så jag skiter i hur det går för kvinnorna i deras pseudokamp mot vädekvarnarna.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2004-08-20 16:06:00
|
|
Lina |
Biff: Ang. 41. Du förklarade att det handlar om klasstillhörighet ja, men den bygger ju på hudfärg så vad är skillnaden?
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2004-08-20 16:10:00
|
|
Lina |
Biff: Nu är vi där igen. Det är strukturen som är problemet, inte enskilda individer. Hade det varit så enkelt hade jag inte använt min arbetstid till att tjafsa med dig. Jag säger inte att kvinnor behöver hjälp, att kvinnor är offer och jag säger absolut inte att kvinnor ska förtrycka män. Men du måste ju erkänna att förutsättningarna inte är jämlika?!!!
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2004-08-20 16:11:00
|
|
Biff svar 48 |
Men herregud, driver du med mig eller? Visst, svarta i USA och i hela världen blev jätteförtryckta pga deras hudfärg för en massa år sedan. Men, som du sa själv, samhället förändras, och nu är det inte längre huden utan klasstillhörigheten som utgör förtrycket. Sedan finns det ju några rasister kvar, men de är så få att de knappt existerar.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2004-08-20 16:12:00
|
|
Lina |
JoeHill: Dåså, och bögar är ju inte förtryckta på något sätt så du kan väl inte känna igen dig.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2004-08-20 16:18:00
|
|
Inka |
JoeHill har underbart resonemang. Jag är vit och hetero, alltså skiter jag fullständigt hur det går för alla som inte tillhör min etniska/sexuella tillhörighet? Tji alla negerbarn som svälter ihjäl och tji alla bögar som hivsmittas? JoeHill, du är en idiot.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2004-08-20 16:18:00
|
|
Lina |
Biff: Det är du som driver med mig! Rasismen är institutionaliserad i USA. I Sverige får svarta inget jobb men om de var vita skulle de få det. Det är klart de har med hudfärg att göra. Om min manlige kollega tafsar på mig har det med mina tuttar att göra och inte att jag tillhör medelklassen.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2004-08-20 16:20:00
|
|
Biff svar 49 |
Va??? Enligt "statistiska samhällsstrukturen" är *alla* kvinnor halv-offer, vilket är vad det hela handlar om! Och var i helvete läser du in att kvinnor ska förtrycka män? Jag menade att vissa män är mer förtryckta av sin omgivning än vissa kvinnor, och att det är slöseri med en organisation som enbart fokuserar kvinnor i egenskap av sitt kön och oberoende av om de behöver stöd eller inte.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2004-08-20 16:20:00
|
|
Lina |
Biff:
Nu är äntligen arbetsdagen slut på mitt underbetalda kommunala kvinnodominerade jobb och jag ska gå hem äta fiskpinnar.
Läs Politikens paradoxer, mycket bra grundläggande bok om man vill förstå något av feminismen
hej då
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2004-08-20 16:23:00
|
|
JoeHill |
Inka du har fattat... Livet är orättvist. Naturen är orättvis. Människan är orättvis. Varför ens bry sig? Det är en naturlag... Rättvisa finns inte.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2004-08-20 16:25:00
|
|
Biff svar 53 |
Så du menar att vita mäns rasism är ett lika medfött beteende som deras vilja att ta på bröst? Nu tänker jag inte diskutera med dig mer, för du har uppenbarligen en syn på Verkligheten du inte vill utvidga, kram!
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2004-08-20 16:27:00
|
|
Biff |
Haha! du hann först! :
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2004-08-20 20:13:00
|
|
Peter |
Bedömningen, utifrån anmälda fall av våld/hot om våld mot kvinnor i hemmet ca 11000, är att mörkertalet är ca 3-5. Ingen har velat undersöka hur många män som utsätts för detsammaav sina kvinnor, men jag tror att det är i samma storleksordning.
Dessutom, så finns det ingen anledning att bortse från psykiskt våld. Förra året anmäldes 250000 fall av mobbning på arbetsplatser, företrädesvis inom skola, vård och omsorg. forts följer
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2004-08-20 20:15:00
|
|
Peter |
fortsTroligen orsakar mobbning på arbetsplatser de flesta fall av lidande pga av våld från andra. Tänk om det vanligaste våldet är av kvinnor mot kvinnor.
Kvinnor tjänar lika bra som män i samma jobb. Var och en väljer fritt vilket jobb de ska satsa på.
De flesta män är stoppade från "makt"-positioner på samma sätt som de flesta kvinnor. Glöm allt snack om "könsmaktsordning" och "patriarkat".
|
| |