Det är inte synd om dig, Winberg

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2004-08-21 09:19:00
Anna Drangel
All förståelse för det du har gått igenom Malin, men var skriver Winberg att det är synd om HENNE? Winberg ord, som du även citerat: "kan vi tillsammans med andra kvinnor skratta åt eländet, hämta kraft och ge varandra stöd". Den ena problematiken behöver ju inte utesluta den andra, menar jag.
Inlägg #22: Postat: 2004-08-21 10:31:00
livia
det är inte synd om malin heller..hon hittar på allt det här för och få uppmärksamhet och hjälpa männens sida i kvinnokampen. alla måste hjälpas åt om vi ska komma någonstans!!...winberg vill hjälpa tjejer att våga säga i från mot orättvisor..!! mer än malin försöker göra.
Inlägg #23: Postat: 2004-08-21 12:45:00
Dina
Malin, du är inte den första som tror sig veta vad "riktiga" problem är...
Inlägg #24: Postat: 2004-08-21 12:49:00
Inger
Livia: Du säger: "Ni män skulle inte förstå, ni föds i överläge."
Det här är alltså en annan variant på "Kvinnan ÄR underlägsen mannen och mannen ÄR norm." Har du funderat på var detta feministiska västerländska! påståendet kommer ifrån, eller är du ovetande om att du ÄR manipulerad?
Inlägg #25: Postat: 2004-08-21 14:26:00
LUCIFER
Lolita Bonita Michea Chiquita
Inlägg #26: Postat: 2004-08-21 16:11:00
Johan Wedberg, riktig feminist
Jag hoppas verkligen att du blir en av den nya generationens skribenter som ska bränna upp rödvinsfeminismen och kasta ut den gamla moraltrojkan.
Inlägg #27: Postat: 2004-08-21 17:12:00
Mats L
Väldigt bra igen Malin.

För min egen nyfikenhet: Har du haft en hemsida på nätet rörande dessa frågor feminism?
Inlägg #28: Postat: 2004-08-22 11:04:00
Jorun
Tyvärr *finns* ett kvinnoförtryck. Bara för att vi är ett antal kvinnor som har bra liv/relationer/löner kan vi inte blunda för att kvinnor som grupp har det sämre än män. Titta hur maktstrukturerna ser ut... och hur det ser ut i de flesta hem. Det är jättebra tänkt att inte tycka synd om sig själv och förstärka rådande normer. Men jag har tidigare följt debatten om kvinnor i "maktens korridorer" och jag kan förstå att kvinnor upplever att de har svårt för att göra sig hörda.
Inlägg #29: Postat: 2004-08-22 11:04:00
Jorun
forts Jag har själv varit med om att ingen lyssnat på en idé på jobbet, men tre minuter senare säger en man samma sak och plötsligt lyssnar alla. Plus att jag gjort större delen av arbetet i ett projekt men alla tog för givet att det var min manlige medarbetare som gjort det mesta... tills jag redovisade ordentligt. Jag blir ARG i sådana situationer och tycker inte synd om mig själv, men det är ändå händelser som påvisar att mannen är norm i vårt samhälle.
Inlägg #30: Postat: 2004-08-22 11:04:00
Jorun
forts Här handlar det inte om att skuldbelägga män, varken som individer eller som grupp, utan själva samhället, det som vi alla är en del av. Även kvinnor kan vara delaktiga i att upprätthålla ojämlika förhållanden. Inte så konstigt, jämställdhet är något relativt nytt i samhället och det tar tid att nå förändring. Och jag är inte ensam med mina erfarenheter. Om kvinnor nu tar Winberg på allvar och berättar om sin situation, kan vi få en tydligare bild av hur den ser ut.
Inlägg #31: Postat: 2004-08-22 11:04:00
Jorun
Det är bra att det finns en grupp där man stöttar varandra efter sexuella övergrepp och bra att det finns grupper där man diskuterar jämställdhetsfrågor. Det ena utesluter inte det andra. Vi kan inte sluta arbeta för bättre villkor för att det finns andra som har upplevt ett större lidande än vi själva. Ska vi tysta ner nätverken för sexuella övergrepp för att det finns krigsoffer som har genomgått än mer ohyggliga trauman? Är det inte mer konstruktivt att bygga på flera fronter samtidigt?
Inlägg #32: Postat: 2004-08-22 11:05:00
Jorun
forts Och jag tycker det är bra om unga kvinnor lär sig att stå upp för sina rättigheter innan de får sitt första gymnasiebetyg. Tjejer får en annan uppfostran än killar och tyvärr är det många tjejer som inte tar för sig – och killar som inte delar med sig. Välskrivet, Malin, men dina argument håller inte. Nej, vi uppnår inte jämställdhet genom att tycka synd om oss själva, men inte heller genom att bagatellisera problemen och kalla det för ”gnäll” så fort kvinnor säger ifrån.
Inlägg #33: Postat: 2004-08-22 11:42:00
Aktuellt
Ett väldigt liten men icke desto mindre signifikativ händelse från OS-sändningarna igår. Under dameras tyndlyftningsfinal får kommentatorn på Eurosport en sms-fråga från en tittare som undrar hur många kilon som lyfts, som mest. Kommentatorn säger då "Jag antar att frågan gäller vilken man som lyft mest" varvid han sedan rabblar siffror och namn. Detta under kvinnornas tyngdlyftningsfinal.
Inlägg #34: Postat: 2004-08-22 14:45:00
Malin Michea till Jorun
Jag tänker inte argumentera emot det du säger, för du har rätt i det mesta och du framför dina åsikter på ett väldigt sansat sätt. Jag vill absolut inte att någon som har det svårt ska hålla tyst om sin situation. forts.
Inlägg #35: Postat: 2004-08-23 15:45:00
Chris.X
Hur bra som helst. Kunde inte hitta någonting att kritisera. :

Problemet när man vill spela martyr som i MWs fall samt andra radikalfeminister och inte har någonting konkret att gå på, så kan man alltid skylla på "mäns överordning" och "patriarkatet". Själv anser jag det ett hån mot folk som verkligen råkat illa ut i livet, att hävda att man är förtryckt enbart för att man är kvinna.
Inlägg #36: Postat: 2004-08-28 17:07:00
Siavosh Zarrasvand
Väldigt bra skrivet.
Inlägg #37: Postat: 2004-08-31 21:19:00
Kent Katt
Margareta Winberg är som de flesta politiker en pajas utan dess like. Nu klagade hon visst på hur lättklädda vissa flickor var under OS. Det kanske är för att hon själv inte hade gjort sig så bra i deras utstyrsel? Gossarna under OS visade väl också en hel del hud... Säkerligen satt flickor - och kvinnor Margareta själv? - och suktade när de såg dessa välbyggda manskroppar.
Inlägg #38: Postat: 2004-09-01 05:57:00
Kent Katt
Om man jämför Michel med Linda så vinner så klart Michel. Linda är en fjanta som slänger sig med slappsvenska; Michel behärskar mitt modersmål och har framför allt något vettigt att komma med.
Inlägg #39: Postat: 2004-09-01 18:29:00
Kent K
Det talas hela tiden om hur jävliga vi män är. De som var jävligast i skolan var tjejerna. Elakare kräk har sällan skådats. Och vilka var de elaka mot? Mot varandra.
Inlägg #40: Postat: 2004-09-02 16:05:00
Kent Katt protesterar
Jo, det är faktiskt synd om Margareta Winberg. Jag såg precis ett nytaget nakenfoto av henne. Tro mig, henne är det synd om. För att inte tala om hennes make... Om hon nu har någon, inte vet jag.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...