|
Inlägg #1: Postat: 2004-08-17 23:00:00
|
|
Robert |
Jag tror faktiskt att detta kan vara en av de största orsakerna till att män sluter sig samman mot kvinnor i näringslivet. Jag har förståelse för att män som växer upp med manipulativa mödrar och systrar är rädda för att ta in kvinnor i företaget.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-17 23:04:00
|
|
Robert |
Det tragiska är ju att personer som Skugge och Winberg snarare förstärker bilden av kvinnan som manipulativ istället för att skapa en positiv kvinnobild.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-17 23:55:00
|
|
Björn |
Svar 1: Det tvivlar jag på. Snarare är det så att de flesta gärna hjälper upp och in sina kompisar, och eftersom de flesta har många fler kompisar av samma kön kommer en övervikt av det ena könet i t ex styrelser vara väldigt svår att ändra på. Observera att detta gäller mer än kön: marknadsidan brukar ofta vara betydligt mer representerad än produktionsidan i de flesta företags styrelser.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-18 00:18:00
|
|
Lasse P |
Bra försök Björn. Men svara på det här till att börja med: Varför är det bara män som man hör säga "Jag ska fråga regeringen" när de syftar på frun och saken gäller om de kan komma ifrån ett tag, t.ex. för att träffa polarna.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-18 06:58:00
|
|
Ylva |
Ja men hon måste ju fråga honom om hon duger till att "få en veckopeng".Här är det inte fråga om egen försörjning och ekonomisk frihet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-18 06:59:00
|
|
Anna Drangel |
Till Lasse: som svar på varför män frågar sina fruar om dom kan gå ut och träffa polarna. Det är väl egentligen ganska naturligt om man har familj och full rulle när man kommer hem. Att säga att man ska fråga regeringen frun kan också vara ett sätt att slippa undan att ta ansvar, för att dom kanske inte orkar gå ut en kväll, men har svårt att säga nej. Dom kanske inte vågar stå för att dom bryr sig om sin familj och hellre är hemma med dom för då kanske dom blir betraktade som toffelmän.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-18 20:16:00
|
|
Björn |
Lasse P: vad har det med enkönade styrelser att göra? Det var det min invändning gällde. Ylva: hemmafruarna försvann för decennier sedan. Idag jobbar båda i de flesta förhållanden, och i de fall båda inte jobbar beror det nog snarare på att den ena parten jobbade på Ericsson förut...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-19 08:42:00
|
|
Ylva |
Svar till björn 7 och 3;Det är svårt för kvinnor att få betalt efter kunskap och förtänst.Det går somligas "ära" förnär ja.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-19 08:46:00
|
|
Ylva |
Svar till Robert 1,:""Manipulativa mödrar och systrar""ALLA kämpar för sitt liv och överlevnaden.Det är inte bara mannen som ska ha en tallrik mat och hon,om hon är snäll får "nagga" lite på hans mat.Hon måste också ha en egen tallrik mat.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-19 18:23:00
|
|
Björn |
Ylva: hänvisa gärna till trovärdig statistik som belägger detta. Jag har hört olika bud vad gäller lönediskriminering vilket förresten är helt förkastligt på allt från 75 till 98,3 av mannens lön. Vilken statistik bygger du ditt påstående på? Länka gärna.
|
| |