Inlägg #1: Postat: 2004-08-16 08:27:00
|
Sunny |
Ja det stämmer! Jag har huset fullt av unga kvinnor det är aktuelt för o de har fått ännu en som talar för deras sak.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-16 14:16:00
|
Biff |
Fast det är faktiskt ganska farligt med kejsarsnitt, att skära i kroppen är aldrig ofarligt, och man kan bli smittad av sjukhussjukan. Dessutom är det jävligt dyrt för sjukvården också.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-16 14:34:00
|
Sunny |
Biff: Ibland måste man välja mellan pest o kolera.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-16 15:23:00
|
Biff |
Kanske det, fast jag anser nog att kejsarsnittet motsvarar bägge sjukdomarna medan förlossningen är det friskheten. Jag ska förstås inte inbilla mig hur det känns att föda, men att skära upp magen kan jag tänka mig. Det gör kanske inte lika ont, eftersom man sover, men man leker med döden, helt beroende av hur pigg och erfaren en okänd läkare är. Kanske är det samma tjejer som skär sig i armarna som gör kejsarsnitt? De som inte har några inbyggda spärrar för vad som är farligt för kroppen?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-16 19:18:00
|
Inger |
Biff: En man som vågar ställa adekvata frågor!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-16 21:45:00
|
Sunny |
Biff: Jag skulle aldrig våga varken skära söner armarna eller göra onödiga ingrepp men efter min förtsa förlossning var jag psykiskt chockade i över 2 år så ett kejsarsnitt hade jag gärna gjort den gången.I mitt fall kan det ha berott på att jag ännu inte hämtat mig ifrån flera års tauma: jag var helt enklet inte strak nog för en förlossning.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-16 22:50:00
|
Biff |
När man tänker närmare på detta blir det lite lustigt. Skugge förespråkar alltså kejsarsnitt, men kritiserar bröstimplantat. Rent principellt är det ju samma sak: man skär i kroppen för att få det bättre. Visst kan man säga att bröst skärs upp för männens skull och magen för kvinnornas. Men resonemanget kan även vändas, om man tänker på att kvinnans blygdläppar inte blir lika uttänjda med kejsarsnitt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-16 22:51:00
|
Biff |
Därmed gynnar snittet mannens fortsatta sexuella njutning vilken är förtryckande samtidigt som kvinnan riskerar både hepatit B och stafylokocker. Och om större bröst stärker kvinnans självförtroende, så kan implantaten istället gynna kvinnan. Kejsarsnitt borde dock försämra kvinnans självförtroende, eftersom hon då känner att hon inte klarar en av de mest primära saker hon är byggd för. Detta gemensamt med att en förlossning minskar mannens åtrå för henne, gör kejsarsnitt förtryckande.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-16 22:52:00
|
Biff |
Hur mycket tar de för ett kejsarsnitt förresten? "Jag skulle fan inte ragga upp en tjej som fött vaginalt, som att köra kuken i en tvättmaskin!"
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-16 23:14:00
|
AC Collin |
Det här är väldigt intressant resonemang, Biff. Jag har fött vaginalt och haft turen att ha lätta förlossningar Tvättmaskin? Knipövningar är effektivt ;- Men jag förstår de som känner panik och vill kunna välja. Men om man kan ana en kosmetisk trend även där så är det illa. Är inte kejsarsnitt vanligare i t.ex. USA än i Sverige?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-16 23:15:00
|
AC Collin |
Enligt www.sos.se: genomsnittkostnader för okomplicerade kejsarsnitt, 38 300 kr samt dito vaginal förlossning, 17 600 kr 2001.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-08-16 23:20:00
|
Sunny |
Biff; Det är verkligen en röd tråd i ditt resonemang här. Skugge är inte alltid så logisk. Ang kostnaden så föder sveska kvinnor så få barn att vi har råd att låta dem välja hur de vill föda. Kosmetologiskt? Har fött 3 barn o inte märkt någon skillnad alls.
|
|