|
Inlägg #1: Postat: 2004-08-15 12:00:00
|
|
INGER |
Conny, det här var det positiva nu kommer "kritiken" och du SKA ta det objektivt ;- Hoppas du förstår vad jag menar! Två av dagens stora och unga ca 30 år? poeter håller hårt på bl a EN sak: Undvik adjektiv om de a b s o l u t inte behövs! Det gäller ju givetvis också prosa & journalistik. Och ett vanligt "knep" är att finna sina e g n a namn/ord/metaforer för föremål, skeenden o s v.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-15 12:01:00
|
|
Inger |
Ett exempel i texten där, enligt min mening, onödiga adjektiv används och det redan första stycket. Har även tittat på andra "överflödiga" ord som tynger texten. För att visa på vad jag menar ändrade jag om första stycket: OBS! Endast för förslag! ”Fyrtornet stod kvar i kvällningens tystnad. Solen förlorade i form och flöt ut över molnen i horisonten för att sen stilla försvinna i väster bakom skjulet, där lotsarna en gång bott och verkat.”
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-15 12:18:00
|
|
Inger |
Sen har vi det här med berättarperspektivet: Du har valt den som står utanför och iakttar - tredje personen - men mixar det ibland och det även i s a m m a stycke med ett jag-perspektiv. Det kan bli problematiskt när man går in i jagets tanke- och sinnesvärld. Hur ska den, som står utanför, kunna veta vad "jaget" tänker och känner?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-15 12:19:00
|
|
Inger |
Hänger du med? Låt mig få ta ett exempel ur din text:
"Han stirrade ut i mörkret och vågorna och den tidiga natten, och när han tröttnade på det vände han sig åt väster där ljuset glödde mellan de tre ekarna och skjulet. Solen var borta, kvar fanns ljuset. Han var glad att han ögonen inte svikit honom på hela dagen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-15 12:19:00
|
|
Inger |
Kanske, tänkte han, är det här min sista natt och då fick jag se solen värma min goda horisont och låta mörkret äta upp den onda. Havet är ingen vän om natten. Jag vet ju det. Det har jag lärt mig."
Ska du växla mellan 2 perspektiv måste det ske "snyggt" om du förstår vad jag menar? Varför inte skriva den i Jag-form? Fyrvaktaren kan ju registrera även det som händer omkring honom!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-15 12:19:00
|
|
Inger |
Skulle gärna vilja veta MER varför han INTE anser att havet är en vän om natten...;-
Jag gör det här för DIN skull, därför jag vet att du har DET som ska till. Men bara att stryka är en känslig sak och tar sin tid och måste så få göra?
Har skrivit det här rätt så snabbt, så om bokstäver m m hoppar, så beklagar jag. Viktigast är dock att det kanske ger dig några uppslag att spinna vidare på.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-15 12:20:00
|
|
Inger |
By the way: Kan tycka att kategorin Litteratur och poesi fått en undanskymd plats mot tidigare. Var faktiskt nära att missa din novell. Och det hade varit skam på torra land, som jag tror fyrvaktaren även hade sagt...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-15 15:58:00
|
|
?? |
Och var hittar man dina perfekta texter då, Inger??
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-15 16:47:00
|
|
Inger |
Vem har diskuterat perfektionism? Jag vill, i alla fall ännu, tro på att dem som satsar hårt och disciplinerat på skrivandets konst vill ha synpunkter. Som Conny. Blir man bara struken medhårs tror jag nog man anar "ugglor i mossen" förr eller senare...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-15 17:28:00
|
|
?? |
Blev bara så väldigt intresserad av dina egna texter, Inger; perfekta eller ej! : Letade faktiskt efter dem på sourze sök!
Att Connyp är en Gudabenådad skribent har jag för länge sedan konstaterat på hans egen hemsida - och jag vet även att han längtar efter seriös kritik.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-15 18:12:00
|
|
Inger |
Nej du, jag skriver inte på Sourze. Kanske senare? Nu har jag inte tid, då ett annat skrivande ska göras klart.
|
| |