Att leva med Aspergers syndrom

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-08-13 23:22:00
inger
Jag vet inte mycket om Aspergers Syndrom men tittade på den som lade ut faktatext här i kommentarsfältet. Har inte checkat uppgifterna och kan inte bedöma dess trovärdighet. Men den skriver att Aspergers Syndrom och högfungerande autism skulle vara nästan samma sak och när ordet autism nämns kom jag att tänka på en engelsk medicinisk forskningsprogram jag följde för ett bra tag sen.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-13 23:23:00
Inger
Man gick då in i hjärnan, via sladdar och det smärtfritt, på det autistiska barnet och fick se på omvärlden med barnets ögon. Och man fann en speciell upptäckt, nämligen att den autistiske inte tittar på ögonen utan på munnen! Sören, hoppas du inte tar illa upp och att jag kan ställa denna fråga: Märker du själv om du ser på din medmänniska i ögonen när du samtalar o s v?
Inlägg #3: Postat: 2004-08-13 23:23:00
forts.
Kanske du inte förstår min fråga i så fall får jag försöka förtydliga den. Visst, det finns en poäng med det som några här även har sagt att man får det svar man f ö r v ä n t a r sig då vi även kommunicerar med vårt kroppsspråk. Till sist, en intressant osentimenal, rak skildring som du delger oss.
Inlägg #4: Postat: 2004-08-13 23:49:00
Inger
Tillägg: Frågan är då ställd med anledning av att du menar att du inte förstår vad människor vill, att du inte kan tolka det riktigt.
Inlägg #5: Postat: 2004-08-14 08:56:00
Sören Wallsten
Hej Inger!

Själv förstod jag inte rikitgt att det var så fel det jag gjorde i skolan.
De förklarade inte riktikgt vad felet låg i och vad jag kunde göra.

Jag tittar inte på ögonen när jag pratar med någon, utan bredvid i stället. Men de sista åren har jag fått lära mig att titta i ögonen lite i allafall.
Inlägg #6: Postat: 2004-08-14 08:59:00
Sören Wallsten
Jag skulle skrivit lit emera om AS i artiekl eller lämnat en länk, men det blev inte så.

Oftast när andra pratar mig med och kanske söker kontakt, kan det vara om helt ovidkommande ämnen. Då förstår jag inte att de vill ha kontakt utan svara ja eller nej.

Det beror också på min tro att andra har någo emot mig.
Inlägg #7: Postat: 2004-08-14 09:32:00
Inger
Tack Sören! Mycket intressant. Ang. autism har jag däremot föjt forskningen också av ett annat skäl. Den går oerhört framåt just nu! Vi talar då om hjärnforskningen! För mig talar den om våra biologiska sociala beteenden och funktioner. Man har ju just funnit hur viktig, rent av avgörande? kopplingen mellan att söka ögonen hos den andre och förstå dens känslor och tankar. Vi "läser" helt enkelt av varandra.
Inlägg #8: Postat: 2004-08-14 09:32:00
Inger
Redan en nyfödd gör ju detta. M a o det finns REDAN ett språk bortom orden.
Sören: Man får ju en känsla av att de erfarenheter du gjorde i tidig barndom har starkt präglat dig. Och att häri "lärde" du dig att INTE lita på någon? Notera att det är min reaktion på din text och kommentarer.
Inlägg #9: Postat: 2004-08-14 09:33:00
Inger
Kan jag fråga dig Sören: Finns det en ANLEDNING till att du inte möter den andre med ögonkontakt? Alltså har du en TANKE bakom det? Eller ÄR det något du själv inte upplever dig kunna styra, om du förstår vad jag menar?
Inlägg #10: Postat: 2004-08-14 09:34:00
Inger
Jag är glad för din skull att du har en flickvän, kompis och, vad jag förstår, ett arbete. Och jag hoppas att just denna ögonkontakt utvecklas mer - för DIN egen skull! Sen hoppas jag också inte att det i barndomen upplevda ska i fortsättningen få skada dig mer. Du var ju trots allt bara ett barn - och de som skulle ha hjälpt dig DÅ var ju faktiskt vuxna och borde ha förstått bättre.
Inlägg #11: Postat: 2004-08-14 10:09:00
Sören Wallsten
Jag tycker att det är mycket obehagligt att titta i ögonen på andra, så jag undvek det. Fick lära mig det av psykologen, det var mycket jobbigt.

Svårt med ögonkontakt är ett av kraven för diagnos när det gäller AS.
Inlägg #12: Postat: 2004-08-14 10:17:00
Sören Wallsten
Jag visste inte att det var så viktigt med ögonkontakt. Jag har alltid tänkt, jag hör vad de säger ändå. Men de kan den andre inte veta, utan uppleva som om jag inte lyssnar.

Att jag inte litar så på andra beror på mina dåliga erfarenheter av kontakt med andra människor. Även om någon säger att denne tycker om mig så har jag svårt att tro det.

Jag ska åka iväg nu, skriver du ev. något mera får du svar i kväll.
Inlägg #13: Postat: 2004-08-14 10:21:00
Inger
Jag förstår att det är mycket jobbigt för dig. Men jag är ändå övertygad om att din livssituation blir ännu bättre då du är beredd på att själv jobba med det, att själv vara delaktig. Av hela mitt hjärta önskar jag dig lycka till. Du kommer att finnas i mina tankar, du blir inte bortglömd.
Inlägg #14: Postat: 2004-08-14 14:17:00
INGER
Lämna gärna några bra tips på - helst - böcker alt. infolänkar på nätet.
Inlägg #15: Postat: 2004-08-14 18:11:00
ensam
Lite off-topic kanhända, men man går inte in med några sladdar i hjärnan för att spela in ögonrörelser, istället används en kamera monterad på en "hatt" på personens huvud. Hur många skulle gå med på att låta sitt autistiska barn genomgå en hjärnoperation som inte direkt syftar till att förbättra hans situation?
Inlägg #16: Postat: 2004-08-14 19:27:00
Inger
Ensam: Rätt ska vara rätt! "In i" sytade jag på att man kunde följa barnets ögonsrörelser i n i f r å n, skrev däremot att det var smärtfritt.
Visst, du har ju givetvis rätt att det sätts på personens huvud via utsidan! Din sista fråga kan jag inte riktigt svara på. Men såg även ett tv-program där föräldrar till autiska barn fick en liknande fråga.
Inlägg #17: Postat: 2004-08-14 19:30:00
forts.
Några menade att deras barn dög som det VAR och varför skulle det inte få vara det, kan man undra. De menade istället att samhället skulle se till barnets behov och snarare stötta det. Att om människor fick kunskaper så blev det inte så "konstigt", om du förstår vad jag menar.
Inlägg #18: Postat: 2004-08-14 20:18:00
Sunny
Inger: Jag är inte så van att leta på nätet o skulle bli glad ifall du har någon bra länk om Autism???
Inlägg #19: Postat: 2004-08-14 23:18:00
Inger
Jag är nog en av dem sista att fråga om länkar! Och i synnehet inte på rak arm. Har några som används i några ANDRA ämnen, men dock inte i detta. Checkar riksdagens sajt emellanåt och min kommuns beslut i ärenden o s v Övht är det en farlig sak att förlita sig på länkinfo. OM man inte granskar rejält länkarnas ursprung ect.
Inlägg #20: Postat: 2004-08-14 23:18:00
forts.
En annan fråga att ställa sig är om nätlänkar ÄR fördjupad kunskap eller bara - i bästa fall - sammanfattning i ämnet. Kunskap sker först när hjärnan b e a r b e t a r informationen.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...