|
Inlägg #1: Postat: 2004-08-12 23:43:00
|
|
sofia |
Tack, just nu mår jag fint!
Jo, dum som jag var så slängde jag alla artiklar...faktiskt onödigt.
Jag har aldrig gått i gruppterapi, men jag har periodvis pratat med en psykolog. Jag vet ju vad det är som jag måste bearbeta, och den insikten kan vara både befriande och skrämmande.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-13 01:46:00
|
|
László |
Varje gång jag tar ett nytt steg för att reda ut vad det är som smärtar känns det som att hoppa från en klippavsats. Än så länge har det alltid kommit nåt bra av det. Ändå tycks rädslan inför varje steg inte avta. Processen tycks inte heller vara kontinuerlig. Det snarare hoppar fram.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-13 01:47:00
|
|
László |
Hade en riktigt bra period i några månader efter en tur på ett ashram i Indien. Nu vet jag inte riktigt. Det är jobbigt men ändå spännande på nåt sätt. Jag kan se att ända sen jag kom till insikt om att jag behövde göra nåt, så har jag mått tydligt bättre, totalt sett, för varje år som går.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-13 01:51:00
|
|
László |
Det låter lovande att du vet vad du måste bearbeta. Själv har jag fortfarande ingen aning. Oftast är det fråga om en massa känslor som jag inte kan relatera till nåt specifikt. Jag tar det mer med jämnmod nu i alla fall. Även depressionen är ju en del av mig, än så länge. Jag försöker, trots att det kan vara svårt, att tycka om den. Låter kanske löjligt men jag kan inte komma på nåt bättre :
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-13 11:10:00
|
|
sofia |
Precis så gör jag också för att klara av det, faktum är att jag tror att det föds väldigt mycket kreativitet ur det svarta. För min del känns ofta "comebacken" som att födas på nytt, energin flödar och ingenting känns omöjligt. Att lära sig att leva med alla sina sidor är nog ett steg till att må bättre, ofta känner nog folk rädsla inför känslor som de inte känner igen, eller inte kan kontrollera.
Blir nyfiken på vad ett ashram är, vad är det?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-13 11:13:00
|
|
sofia |
Ja, ofta känns det som om man utvecklas i "etapper", för mig är det inga smidiga övergånger, insikter och tankar kommer liksom abrupt. Och det gäller åt båda hållen, både när jag mår dåligt och när jag mår bra.
Genom att medvetandegöra sig själv inför sig själv så har man kommit långt, hur många är det inte som förtrycker och förtränger saker för att de är så tunga att deala med?
Hoppas att du får fortsätta att må bättre och bättre:-
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-13 11:38:00
|
|
László |
Jag har faktiskt bara varit på ett ashram men jag antar att de flesta fungerar efter samma principer. Indiernas andlighet är väldigt speciell med våra mått mätt. De tillber avbilder hej vilt, de har dessutom en massa gudar att avbilda. Den högsta siffra jag har hört är 33 miljoner! På ashramet jag var på tillbad vi Kalki och Amma. Ett indiskt par som påstår sig ha kommit till jorden för att upplysa mänskligheten.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-13 11:42:00
|
|
László |
De säger att upplysning är en i grunden naturlig biologisk process som förändrar hjärnan och försätter människan i ett gudomligt tillstånd. Idag har den processen avstannat av någon anledning. De hjälper oss att få igång den igen. Det mesta vi gjorde där var att meditera och få diksha, som är en initieringsritual/healing.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-13 11:48:00
|
|
László |
De första dagarna bestod av utrensning under ganska vilda former. Mycket skrik och tårar. Jag tappade rösten fullständigt, vilket inte gjorde nåt eftersom det vi blev rekommenderade att undvika onödigt prat och övrig interaktion under hela kursens gång. Det blev många ceremonier också där munkarna dasaji satt runt en eld och offrade till gudarna för att de skulle komma ner och hjälpa oss alla med upplysningsprocessen. Det vibrerade av eneriger i luften mest hela tiden.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-13 11:52:00
|
|
László |
Efter en diksha var man ofta rejält utslagen. Det hände att man kände sig påverkad, kunde inte stå upp, fick extrasensoriska upplevelser t.ex. extrem bra hörsel. Jag märkte en kväll att jag hörde myrorna på marken. De hade några guider som gick och rasslade med bakkroppen för att visa de andra vägen. Den gången hade jag en speciellt stark reaktion och hade svårt att gå och lägga mig. Världen kändes så speciell. Jag följde länge en stor padda som jagade en fet insekt utan att lyckas fånga den.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-13 11:56:00
|
|
László |
I alla fall så förstår jag efter att ha pratat med andra att det vi fick vara med om här var lite annorlunda än en vanlig ashramvistelse. Här var det ju inriktat på upplysningsprocessen men alla ashram är uppbyggda kring en guru. Denna guru utger sig alltid för att vara gudomlig på nåt sätt. Man tillber också honom som en förkroppsligad gud. Så gjorde även vi. Vi fick tillbe både Kalki och Amma. En stor bild av dem täckt av blommor bildade ett altare shri murti i meditationssalen.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-08-13 12:02:00
|
|
László |
Varja gång man gick in i salen skulle man lägga sig raklång på marken framför den som en slags bevis på att man överlämnade sig själv åt dem de sa på engelska prostrate to Kalki and Amma. Det här låter ganska konstigt och väl hemma känns det underligt men där var det helt självklart. Munkarna gjorde det helt naturligt så det blev så för oss också.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-08-13 12:08:00
|
|
László |
Vi sjöng givetvis mantran och gjorde lite yoga vid sidan om allt det andra. Munkarna höll också föreläsningar om vad livet och upplysningen handlade om. De berättade sin syn på reinkarnation. Alltihop mycket spännande. Jag fick revidera min världsbild återigen :
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-08-13 12:11:00
|
|
László |
Självklart ska man inte ta åt sig allt helt okritiskt men vistelsen där påverkade mig positivt. Jag var väldigt harmonisk och tillfreds under en tid efter att jag hade kommit hem. Sen dök jag rätt ner den djupaste depression jag har haft sen jag försökte ta mitt liv. Jag pratade med en god vän som har varit på fler kurser än jag som sa att det var en del av processen. Ju längre ner man sjönk desto bättre skulle det bli sen.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-08-13 12:17:00
|
|
László |
Vi får se hur det blir med den saken och hur bra upplysningsprocessen fungerar. Det kunde ta lite tid sa de, upp till ett halvår, så jag har lite kvar men just idag kan jag inte säga att jag känner mig övertygad : Det var i alla fall väldigt spännande och jag skulle vilja åka igen. Tyvärr kostar både resan och kursen en hel del.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-08-13 12:22:00
|
|
László |
Förresten du säger "...hur många är det inte som förtrycker och förtränger saker för att de är så tunga att deala med?" Det är precis så jag känner också. Tror att det är en av huvudanledningarna till att folk drogar sig. Därav kommer min övetygelse om att droger inte borde finnas. Det här argumentet är dock inte många som skulle ta till sig. Istället skulle jag antagligen bli tagen för någon som tror sig vara förmer än andra så jag vill inte ta med den i min argumentation.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-08-13 12:28:00
|
|
László |
Det är ju lätt att säga att jag inte har rätt döma andra och det är ju helt sant. Det kan uppfattas så även om det inte är min avsikt. Jag utgår från att jag själv hävdade att jag skulle få droga och insåg inte på den tiden hur dåligt jag faktiskt mådde. Eftersom jag inte tror mig vara unik i det avseendet misstänker jag att det kan vara så för andra människor också men inte nödvändigtvis för alla. Hoppas att din resa också fortsätter åt rätt håll och att du mår bättre!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-08-13 13:15:00
|
|
sofia |
Låter verkligen som en spännande och omtumlande upplevelse!!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-08-13 18:35:00
|
|
Catherine Danell |
Laszlo att du inte skriver en artikel om det här, vore intressant att läsa.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-08-13 19:01:00
|
|
sofia |
Det tycker verkligen jag också!!
|
| |