Inlägg #1: Postat: 2004-08-11 18:20:00
|
Hans Engnell |
Det andra är det sociala argumentet. Förbudspolitiken är kontraproduktiv eftersom den leder till ökade priser, som i sin tur gör att den som fastnat i ett tungt missbruk måste skrapa ihop tusentals kronor varje dygn. Detta föder naturligtvis kriminalitet och ofta prostitution se där, två moralistiska lagar hänger ihop!. I ett samhälle som ser ned på narkotikamissbrukare, och brukare, är det dessutom mycket svårare att få hjälp om man utvecklat ett oönskat beroende.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-11 18:24:00
|
Hans Engnell |
Det är därför inte förvånande att dödligheten bland tunga narkomaner har ökat drastiskt i Sverige sedan 1995. En sådan utveckling ser vi inte i "skräckexemplet" Nederländerna. Men det spelar väl ingen roll. Senast jag pratade med FMN fick jag vet att deras ståndpunkt, föga förvånande, är "det är samma skit alltihop".
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-11 20:24:00
|
Magnus |
Din kropp må vara din egendom, men det är samhället som måste betala för att du ska lappa ihop den sen om du knarkat sönder den. Det är en belastning på folkhälsan och i förlängningen sjukvården om folk får knarka hur som helst.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-11 20:24:00
|
Magnus |
Fast du har en poäng i svar 1. Det är det enda positiva som kan komma ur en snällare drogpolitik.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-12 04:57:00
|
JSK |
Tillägg 1: Tron på förbudspolitiken bygger på två huvudargument: 1 Knark är farligt och beroendeframkallande. Detta är sant med bättre nyansering, men det är inte ett argument för dagens politik. Detta faktum är ett argument för att reglera marknaden. Idag är den helt oreglerad dvs svart.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-12 05:02:00
|
JSK |
Tillägg 2: Det andra argumentet är att förbud miskar konsumtionen och därmed missbruket. Studier visar dock att lagar har lite om ens något med konsumtionen att göra och missbrukarna är de minst känsliga för både lagar och priser. Den svarta marknaden förvärrar snarare situationen och det finns flera mekanismer som leder till ökad totalkonsumtion och ökat missbruk.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-12 14:51:00
|
Hans Engnell |
Magnus: Det handlar inte om narkotikans vara eller icke vara. Oavsett politik, finns narkotikan kvar. Den insikten måste alla ta till sig först och främst. Vad det handlar om är alltså hur vi minskar lidandet för människor och hur vi ser till att få bort förmynderiet.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-12 14:52:00
|
Hans Engnell |
När det gäller folks "sönderknarkade kroppar" sådana finns alltså inte i dagens förbudssamhälle...? har du helt rätt. Jag vill inte heller betala för andra människors livsval. Men då är det väl snarare välfärdsmodellen du skall angripa, eller hur?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-19 00:54:00
|
Tommie Nygren |
Som jag skrev på annan plats: ge mig listan jag kan skriva under för att få ta cannabis, där jag avsäger mig rätten till vård för missbruk, och andra enbart till cannabis härledda åkommor. Ni slipper betala, jag blir fri. Win / Win. Fast det kanske inte duger?
|
|