|
Inlägg #1: Postat: 2004-08-11 11:09:00
|
|
Magnus |
Låt de leva ihop.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-11 17:11:00
|
|
Hans Engnell |
Kvinnliga pedofiler är inte lika vanliga som manliga, men de finns. Återigen är problemet människors fördomar. Det anses ju orimligt att en kvinna kan förgripa sig på ett barn - sådant gör inte kvinnor! Och förmodligen kan kvinnor lättare komma undan med övergrepp just därför. I dag törs väl män knappt krama ett barn längre utan att någon ringer polisen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-11 17:13:00
|
|
Hans Engnell |
Jag kanske har fel, men jag upplever ändå att det finns en lite större acceptans för kvinnors sexualitet än mäns i detta fall. Gäller inte detta även kvinnor som reser utomlands för att ha sex? Män som reser till Thailand för att ha sex ses som förbrytare. Men kvinnor som reser till Gambia...?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-11 17:47:00
|
|
JoeHill |
..anses vara frigjorda.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-11 18:35:00
|
|
Mike |
Uppenbarligen var han ju könsmogen om än inte känslomässigt får man förmoda redo att ha den typen av förhållande. Notera att i USA är den "lagliga" åldern 18. Alltså hade hon kunnat dömas för "statutory rape" även om han varit 17...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-11 23:56:00
|
|
Sunny |
Många tycker nu jag med att de bör få leva som de vill. Men om det vore en manlig lärare o en kvinnlig elev: Hade de inte blivit mera fördömda då?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-12 14:15:00
|
|
Hans Engnell |
Därom råder knappast någon tvekan, Sunny. Det är intressant. Frågan är VARFÖR.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-12 18:23:00
|
|
Sunny |
Ja jag har förgäves sökt ett svar på många frågor men denna är bland de svåraste.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-13 23:28:00
|
|
janna |
Mannen som aktiv. Kvinnan som passiv.
Jag tror att det är dessa grundläggande föreställningar om könen som gör att vi ser på mannen som mäktigare än kvinnan. Mer förmögen att tvinga tillvaron dit han vill. Det är mer provocerande om någon som redan sitter i ett cementerat överläge utnyttjar situationen till sin fördel än om en underdog gör det.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-14 13:07:00
|
|
Stefan_B |
Sunny, vad gäller ditt exempel så bör de väl få leva ihop då hon har sonat sitt brott och han, trots all den tid han har haft på sig att välja motsatsen, också vill leva med henne. Vad gäller kvinnliga pedofiler så har jag inga andra åsikter om dem än manliga pedofiler.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-14 21:18:00
|
|
Fredrik Nicklasson |
När jag gick i skolan tog biologiläraren upp ett intressant fall under sexualundervisningen.
Sjukvården upptäckte att en liten flicka hade skador i underlivet, genast startade en förundersökning mot pappan och mamman bodde med sin dotter på sjukhuset under tiden. Men när såren i underlivet inte läkte kom det fram att det var mamman som utnyttjade sin dotter sexuellt då pappan inte hade träffat dottern på flera veckor.
En typisk attityd att det alltid handlar om en manlig förgripare.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-08-14 21:19:00
|
|
Fredrik Nicklasson |
Det finns också en kvinna som var högt uppsatt i ett av de ledande reklamföretagen i Stockholm som har skrivit en bok om hur hon förutom missbrukade sin makt också talade ut om sin sexuella avvikelse och om hennes förhållande med en mindreårig pojke.
Tyvärr har jag inte hennes namn eller bokens titel i huvet men någon annan kanske kan fylla in där?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-08-17 02:41:00
|
|
Jemmy Nye |
Svar 11. Det låter som ett fall av Münchausen Syndrome By Proxy. Enligt DSM IV "Patomimi genom ställföreträdare".
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-08-17 14:36:00
|
|
Sunny |
Jemmy:Exakt. Du hann före mig!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-08-18 16:39:00
|
|
Chris.X |
En annan infallsvinkel: När jag själv vad mindre runt ca.12-13 hade jag fantasier om äldre kvinnor. Jag skulle förmodligen blivit överlycklig om en äldre kvinna utnyttjat mig sexuellt då. Kanske oxå någonting att tänka på. Kvinnlig pedofili är kanske lika vanligt, men det synliggörs inte. Dels av fördomar mot kvinnor, samt pojkars intresse för kvinnor. Troligt?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-08-18 22:38:00
|
|
Anders Svensson |
Chris.X: Kvinnor har mer sällan sexuella avvikelser än män. Detta gäller även homosexualitet. Kvinnor är mer stabila på många sätt. De begår färre brott och har mindre politisk och ekonomisk makt. Kvinnor har ofta lätt tillgång till barn och har inte samma problem som män att hitta en bra umgängesform. De håller tyst och umgås troligen med barn dagligen. Jag har länge velat träffa en kvinnlig pedofil. Det skulle kännas så bra att leva med någon som förstår mig fullt ut.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-08-18 22:45:00
|
|
Anders Svensson |
Jag tror inte att pojkars intresse för äldre flickor/kvinnor är större än flickors intresse för äldre killar/män. Men de uttrycker sig på lite olika sätt. Flickor är nog mer varsamma och tittar på mig i smyg, medan pojkar kollar in stora pattar och musslor. I tonåren föredrar flickor nästan uteslutande äldre killar.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-10-10 20:13:00
|
|
Olof Nilsson |
Du har fel...
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-10-10 20:15:00