Inlägg #61: Postat: 2004-08-12 15:19:00
|
Mike 6 |
Parallellerna med prohibitionstiden under 30-talet i USA är uppenbara men konsekvenserna av dagens ”krig mot narkotika” får Al Capones brottsyndikat att framstå som rena rama lekskolan i jämförelse. Genom att legalisera och reglera distributionen av narkotika av jämn och garanterad kvalitet till de vuxna personer som så önskar kan man minska eller eliminera de ovannämnda problemen.
|
|
Inlägg #62: Postat: 2004-08-12 15:19:00
|
Mike 7 |
Resurser kan frigöras för att vårda de som vill ta sig ur missbruket, polisens resurser för att bekämpa icke direkt knarkrelaterade brott som kvinnomisshandel, våldtäkt, ekonomisk brottslighet etc kan ökas. Fängelserna behöver inte fyllas av personer som fällts för droginnehav och som inte skadat någon annans person eller egendom
|
|
Inlägg #63: Postat: 2004-08-12 15:20:00
|
Mike 8 |
Allt fler inser att kriget mot narkotikan inte går att vinna med våld och att andra metoder måste prövas. De som kämpar emot har ett stort ansvar för de lidande som följer i ”krigets” spår.
|
|
Inlägg #64: Postat: 2004-08-12 15:20:00
|
Mike 9 |
Angående jämförelsen med homosexualitet så var det inte frågan om att förbjuda homosexuella utan bara att reglera deras förehavanden. Kärnpunkten är att man äger sin egen person kropp och har rätt att bestämma vad man vill göra med den så länge man inte skadar någon annan.
|
|
Inlägg #65: Postat: 2004-08-12 16:08:00
|
László |
Mike: Äntligen argumentering värd namnet. Mycket bra Mike! Nu kommer jag att behöva fundera ett tag på hur jag ska bemöta det här. Jag vill säga till dig också att det inte anses OK att skada sig själv idag. Jag blev inspärrad när jag försökte ta mitt liv för att jag var en fara för mig själv. Alltså har jag ingen rätt att göra vad jag vill med min kropp. Det tycker jag är bra. Drogförbud är bl.a. en slags förebyggande åtgärd. Återkommer med mer senare.
|
|
Inlägg #66: Postat: 2004-08-12 16:52:00
|
Inger |
Mike: Svar 61 Jo, vi kanske har väl en någorlunda gemensam uppfattning! Att någon reglering måste finnas; det antar jag att alla ansvarsfulla personer inser ur ett samhällsperspektiv. Men vad gäller ALLA droger? Tyngre droger som Morfin, tja opiater finns ju det redan på särskilda recept för brukare med t ex svåra smärtor. Eftersom jag nu lämnar Sourze, i alla fall i nuläge, tycker det blir allt mer osmakligare med angreppen på en ang. dessa pedofiltexter.
|
|
Inlägg #67: Postat: 2004-08-12 16:53:00
|
forts. |
Och var finns de vuxna kvinnor och män, föräldrar som försvarar barnen, som inte ens är i puberteten? Jag vill bara spy på hela skiten. Ursäkta... Vill här meddela dig Mike att jag INTE avser dig i de mina sista kommentar i dag till László artikel del 1. Definitivt inte! Tack för mig och en diskussion med sakliga argument och resonerande.
|
|
Inlägg #68: Postat: 2004-08-13 00:03:00
|
JSK |
Det verkar vara många här som har en ganska otäck definition av demokrati. De verkar anse att förtryck är rätt så länge majoriteten står bakom förtrycket. Har en majoritet en obegränsad makt att besluta över människors och minoriteters liv?
|
|
Inlägg #69: Postat: 2004-08-13 02:06:00
|
László |
Det är demokratins stora dilemma. Det är det som sker vid varje folkomröstning, vid varje val, ja, vid varje demokratiskt beslut som fattas. Majoriteten "förtrycker" minoriteten. Vi lever i en demokrati och får då antingen finna oss i att följa spelreglerna eller hitta på ett bättre system. Jag är öppen för förslag. Är inte överförtjust i hur demokrati fungerar men tycker ändå att vi bör följa reglerna.
|
|
Inlägg #70: Postat: 2004-08-13 02:07:00
|
László |
I princip hälften av svenskarna tvingar övriga hälften att vara med i EU. Där är det inte fråga om minoritet ens. Demokrati handlar väl i grunden om allas lika rättigheter. Vi har alla rätt att delta i beslutsprocesser, direkt eller indirekt. Men om vi är med måste vi väl också acceptera att vi inte alltid kan få som vi vill.
|
|
Inlägg #71: Postat: 2004-08-13 02:07:00
|
László |
Visst kan man argumentera om man anser att något är fel, såsom det har gjorts här. Men faktum kvarstår. Så länge reglerna finns bör de följas. Ändras lagen och droger legaliseras, tänker jag acceptera det i sann demokratisk anda, även om jag inte gillar varken beslutet eller den demokratiska processen fullt ut.
|
|
Inlägg #72: Postat: 2004-08-13 02:21:00
|
Mike |
I det moderna demokratibegreppet inbegriper vi även mänskliga rättigheter som yttrandefrihet, religionsfrihet etc etc. Det vanliga sättet att skydda dessa rättigheter är att göra dem svåra att avskaffa eller begränsa genom att skriva in dem i grundlagen.
|
|
Inlägg #73: Postat: 2004-08-13 02:26:00
|
Mike |
När den första moderna demokratin grundades i USA för ca 230 år sedan insåg man detta och man ansåg t.o.m att människan begåvats med dessa grundläggande rättigheter av sin skapare och att ingen världslig regering således hade befogenhet att inskränka dem. En förnuftig inställning.
|
|
Inlägg #74: Postat: 2004-08-13 13:16:00
|
László |
Absolut förnuftigt Mike, men jag undrar - vill du ha in rätten att missbruka droger i grundlagen eller skrev du de senaste kommentarerna i rent upplysningssyfte. En liten avstickare: Vad säger du om amerikanernas rätt att inneha och bära vapen i grundlagen? Är det så bra?
|
|
Inlägg #75: Postat: 2004-08-13 13:17:00
|
László |
Förlåt, bruka droger skulle det vara...
|
|
Inlägg #76: Postat: 2004-08-13 13:35:00
|
Hans Engnell |
Laszlo: Demokratin som den ser ut i dag är inte av någon naturlag given. Det finns inget som säger att politiker MÅSTE besluta om precis allt de beslutar om i dag. Självfallet är det vettigast om vissa beslut tas kollektivt och med majoritetsbeslut. Men målet måste vara att minska politikens makt så att vi samtidigt minskar minoritetsförtrycket. Vad jag äter, dricker eller gör i sänghalmen tycker jag inte att någon annan har att göra med. Det är således en systemfråga.
|
|
Inlägg #77: Postat: 2004-08-13 13:40:00
|
Hans Engnell |
Problemet är att systemet är utformat på ett sätt som får varje avvikelse att bli ett hot. Eftersom allt skall finansieras gemensamt är det ett hot mot systemet om vissa dricker och röker för mycket eller äter ohälsosam mat. Det tär på "folkhälsan" som det kallas, i själva verket välfärdssystemet. Vi medborgare blir därför inte individer utan främst docker som måste hållas i schack och inte ges utrymme att styra våra egna liv. För det går alltid ut över "modellen" på nägot sätt.
|
|
Inlägg #78: Postat: 2004-08-13 14:01:00
|
Mike |
Svar 74, I fråga om drogbruk så anser jag, som Hans, att vad vi stoppar i oss mm hör till det som inte bör ligga inom statens ansvarsområde.
|
|
Inlägg #79: Postat: 2004-08-13 14:05:00
|
Mike |
Angående rätten att bära vapen tillkommen just för att befolkningen ska kunna störta en regering som överträder sina befogenheter. Man kan iofs fråga sig hur relevant det är idag. Jag anser att vuxna laglydiga medborgare ska ha rätt att inneha vapen. Däremot anser jag att man bör förbättra kontrollen av att de verkligen är laglydiga.
|
|
Inlägg #80: Postat: 2004-08-13 15:56:00
|
Hans Engnell |
The Right To Keep And Bear Arms, andra tillägget, är livligt diskuterad i USA. Tolkningarna är många. Personligen anser jag att grundidén, som Mike kort tog upp, är positiv. I Sverige har vi i stället en hysterisk vapenfobi. När min pappa dog förra året fick min mamma genast papper från polisen beträffande vapnet. Varken hon eller jag har någon lust att ta en jägarexamen, så vi beslöt att plugga det. Pipan är pluggad och sönderborrad. Men det måste ändå, enligt lag, låsas in i ett vapenskåp!
|
|