Inlägg #41: Postat: 2004-08-11 21:45:00
|
forts. |
Men när du skriver Mike: "Dvs "frihet från" att utsättas för tvång vare sig tvånget kommer från en medmänniska eller en demokratiskt beslutande majoritet." så kan man undra om du anser att du absolut INTE behöver följa en enda lag om du anser att det inte "passar dig", om du förstår vad jag menar? Inget demokratiskt system fungerar ju utan rättigheter samt skyldigheter för samhällsmedborgaren.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2004-08-11 21:46:00
|
forts. |
Jag har i n t e sagt något om vad samhället ska vara "fritt från" - jag har ingen elitistisk människosyn, långtifrån! - dock är jag övertygad om att det är v i k t i g t att beslut, normer, direktiv m m som fattas av både de demokratiska formella och informella instutionerna förstås av samhällsmedborgarna. Lagar får alltså inte bara skapas och finnas för principens skull. För att inte tala om ekonomisk tillväxt.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2004-08-11 21:47:00
|
forts. |
Under rubrik "Inger" här ställer jag mig själv - och det ambivalent - frågan om inte i alla fall ett visst bruk av marijuana/cannabis skulle kunna accepteras NÄR det gäller vuxna individer. Problemet är dock hur det tekniskt ska kunna lösas. Någon form av försäljning på motsvarande Systembolag? Säkert dumt förslag.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2004-08-11 21:47:00
|
forts. |
Jag har här agumenterat varför jag däremot i n t e anser att vi kan helt legalisera varken dessa eller andra s k tyngre droger. Och det är min övertygelse - för våra ungdomars hälsas skull.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2004-08-11 22:15:00
|
Mike |
Svar 39, Lazlo menar tror jag att när det gäller droger är det legitimt för majoriteten att förtrycka den minoritet som vill använda droger. Eftersom de förra utgör majoriteten har de, verkar han mena, både moralisk och laglig rätt att diktera för andra hur de ska leva sitt liv och att sätta dem i fängelse om de inte lyder. .
|
|
Inlägg #46: Postat: 2004-08-11 22:15:00
|
Mike |
Att denna restriktiva politik i själva verket skapar mycket mer lidande b♪4de för missbrukarna och tredje person än drogbruket i sig verkar han inte vilja inse och än mindre diskutera
|
|
Inlägg #47: Postat: 2004-08-11 22:27:00
|
Mike |
Svar 39, Principen för vilka lagar som ska finnas är enkel: lagar som skyddar individen från övergrepp från andra medborgare, organisationer eller staten. Exempelvis lagar mot våld, utpressning, stöld och bedrägeri.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2004-08-11 23:24:00
|
László |
Mike: Vad är det jag inte vill inse? Huruvida dagens politik orsakar större lidande än liberalisering av droger skulle göra är mig veterligen inte fastställt. Jag dikuterar gärna det här, fattar inte var du får ditt påstående ifrån.
|
|
Inlägg #49: Postat: 2004-08-11 23:27:00
|
László |
Mike: Fel av mig. Huruvida dagens politik orsakar större lidande en drogbruket i sig är inte fastställt, menar jag såklart. Fast jag menar det andra också. Men ställer sig gärna frågan hur det kommer sig att narkotiska preparat någonsin har klassats som narkotika. Varför de en gång har förbjudits. Varför till och med brukarna själva aktar sig för vissa droger. De är farliga!
|
|
Inlägg #50: Postat: 2004-08-11 23:39:00
|
László |
Mike: Jag tycker inte att homosex-parallellen är relevant därav mitt korta svar. I det fallet handlar det om människor. Man kan inte välja bort människor i en demokrati. I fallet droger kompliceras problematiken. Vill vi acceptera farliga substanser som kan orsaka allvarliga skador? Vill vi låta människor skada sig själva? Ska vi låta bli att hindra någon som försöker att ta sitt liv i frihetens namn? Det stör ju inte heller min frihet.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2004-08-11 23:42:00
|
László |
Mike: Att ha ett drogförbud är inte till för att förtrycka en minoritet, utan för att skydda de som skulle frestas att droga om det var lagligt, från drogrelaterade skador. Det är illa nog som det är idag.
|
|
Inlägg #52: Postat: 2004-08-11 23:54:00
|
Inger |
Mike: Utveckla gärna punkt 46 konkret! Här talar du redan om missbrukare som har fastnat. Och hävdar ändå att drogbruket trots allt är ofarligt?
Poängen i, som jag ser det, är att László försöker åtminstone förklara v a r f ö r han har den uppfattningen/övertygelsen. Kan man åtminstone inte respektera den?
|
|
Inlägg #53: Postat: 2004-08-12 10:32:00
|
MFA |
Svar på 50; "Jag tycker inte att homosex-parallellen är relevant därav mitt korta svar. I det fallet handlar det om människor." HA! Vad är en jointrökare då, ett monster?
|
|
Inlägg #54: Postat: 2004-08-12 11:11:00
|
László |
MFA svar 53: Eftersom det uppenbarligen är svårt att förså vad jag säger kommer här en liten förklaring. Jag skiljer på att demokratiskt välja bort narkotika mot att göra detsamma med människor. Ingenstans pratas det om att välja bort jointrökare. Det har inget med min poäng att göra. Jag trodde att detta var tydligt nog men allting går uppenbarligen att missförstå.
|
|
Inlägg #55: Postat: 2004-08-12 12:43:00
|
László |
MFA: HA! kunde inte låta bli
|
|
Inlägg #56: Postat: 2004-08-12 15:17:00
|
Mike 1 |
Svar 48 och 52, Vinstmarginalen för vissa typer av narkotika lär vara ca 17000 av framställnings-kostnaden. Det finns inga andra varor som kan tävla med det. Därför kommer det alltid att finnas människor som är beredda att ta mycket stora risker för att förse marknaden med knark.
|
|
Inlägg #57: Postat: 2004-08-12 15:17:00
|
Mike 2 |
Trots att man lagt ner massiva resurser har inget demokratiskt samhälle på jorden lyckats göra narkotikan otillgänglig för de som vill få tag på den. I USA t.ex. kostar kriget mot narkotikan 300 miljarder kronor per år och den siffran stiger konstant. Samtidigt har narkotikan blivit mer tillgänglig och billigare för användarna..
|
|
Inlägg #58: Postat: 2004-08-12 15:18:00
|
Mike 3 |
Genom att göra hanteringen av narkotikan olaglig skapar man en oavsiktligt en lukrativ nisch för kriminellla organisationer. För unga desillusionerade framstår en karriär inom narkotikabranschen som en genväg till det ljuva livet. I andra ändan av ekvationen kommer missbrukarna alltid att vara beredda att betala priset och att avstå från andra behov så länge de kan stjäla eller hora ihop tillräckligt mycket pengar för att finansiera sitt missbruk.
|
|
Inlägg #59: Postat: 2004-08-12 15:18:00
|
Mike 4 |
Genom att missbrukarna ”tvingas” bli kriminella eller prostituerade hamnar de alltmer vid sidan av samhället och blir svårare att rehabilitera. Dessutom drabbas tredje person genom att de utsätts för allt mer rån och stöld från missbrukare. Våldsamma uppgörelser mellan rivaliserande knarkligor leder till att oskyldiga skadas eller dödas.
|
|
Inlägg #60: Postat: 2004-08-12 15:19:00
|
Mike 5 |
För terroristorganisationer utgör narkotikahandeln en lukrativ näring som finansierar massmord på oskyldiga. Den politiska stabiliteten i länder som Colombia och Afghanistan hotas av den illegala narkotikahandeln.
|
|