Inlägg #1: Postat: 2004-08-10 23:50:00
|
László |
Det säger buddhisterna också. Du kunde väl ha citerat Dalai Lama istället. Mer cred. Fast det är klart om allt är en en illusion så kvittar det. Är Dr. Phil kanske buddhist? Innan någon hoppar på mig för nåt i den här kommentaren vill jag säga - jag skämtar, försöker i alla fall :
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-11 02:03:00
|
Erich |
Om jag nu var ute efter cred så hade det varit ett bättre alternativ, helt sant.... men att få citera en så motbjudande person som Dr Phil tog överhanden, fann det något ironiskt att kasta in han i debatten. Nu lämnar vi det för det som är, är som Dalai Lama sa....
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-13 00:06:00
|
JSK |
Få förnekar att droger medför risker och är mer eller mindre beroendeframkallande. Detta är dock bra argument för en reglerad marknad, inte totalförbud. Inga droger blir bättre av att hanteras av kriminella på en svart marknad.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-13 16:01:00
|
Hans Engnell |
Debatten handlar inte om, och har aldrig handlat om huruvida narkotika är "bra" eller inte. Narkotikan finns och vi vet att det finns olika stora risker beroende på preparat. Frågan är hur vi skall minska lidandet som dagens politik som ingen verkar nöjd med, inte ens försvararna av förbudet skapar. Därtill har vi den mer filosofiska aspekten: är det verkligen vettigt att spärra in människor som inte kränker någon annan människas rättigheter?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-13 23:45:00
|
László |
Och en annan filosofisk aspekt, är det verkligen vettigt att droga sig? Alla som har varit och arbetat inom drogavvänjning eller medlemmar i AA och NA vet att endast den som vill bli kvitt droger verkligen blir det. Liväl kan man inte tvinga folk som verkligen vill droga att låta bli. Men än så länge är min övetygelse att förbudet förhindrar att alltför många ungdomar trillar det pga dumdristighet. Jag kommer att utveckla detta mer snart.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-14 18:01:00
|
Hans Engnell |
Jag tror att du har fel. Jag tror att fler skulle testa cannabis om det var lagligt. Legalisering av cannabis i USA har visat att cannabisbruket ökar på alkoholens bekostnad och att antalet trafikolyckor minskar därav. Steget från cannabis till heroin är emellertid milslångt. Nämn en anledning till att ungdomar skulle börja skjuta heroin bara för att det är lagligt! Den som vill testa droger, testar oavsett lagstiftning. Begränsa då skaderisken för dem som testar.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-14 18:03:00
|
Hans Engnell |
Med en öppen debatt, med riktig information inte propaganda och med testkliniker för droger kan man undvika att människor skadas eller dör av ren okunskap. I dag skiter myndigheter och politiker i detta. Ty rent cyniskt är det ju så, att ännu ett knarkoffer är ännu ett slagträ i debatten. Och med inställningen att det inte finns tunga och lätta droger, utan att "det är samma skit" kommer många fler att dö och skadas i onödan. Av ren jäkla politisk trångsynthet.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-14 18:04:00
|
Hans Engnell |
Med en öppen debatt, med riktig information inte propaganda och med testkliniker för droger kan man undvika att människor skadas eller dör av ren okunskap. I dag skiter myndigheter och politiker i detta. Ty rent cyniskt är det ju så, att ännu ett knarkoffer är ännu ett slagträ i debatten. Och med inställningen att det inte finns tunga och lätta droger, utan att "det är samma skit" kommer många fler att dö och skadas i onödan. Av ren jäkla politisk trångsynthet.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-16 10:31:00
|
JSK |
László: Ungdomar testar för att de tror att knark är nyttigt. Vissa testar trots att det medför risker. De flesta skulle dock inte testa om det så vore både lagligt och gratis. Det är attityder till drogerna som styr, inte lagar.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-17 06:29:00
|
JSK |
Rättelse: Ungdomar testar INTE för att de tror att knark är nyttigt. Vissa testar trots att det medför risker. De flesta skulle dock inte testa om det så vore både lagligt och gratis. Det är attityder till drogerna som styr, inte lagar.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-18 19:01:00
|
László |
JSK: Jag testade inte cannabis heller av anledningen att det skulle vara nyttigt. Däremot minns jag min egen inställning. Jag var odödlig. Det tror många i sina tonår. Det är i grunden en bra grej. Då vågar man saker som kan utveckla en men också saker som är mindre bra. Därför är jag fortfarande för förbud. Det är procentuellt många fler minderåriga som har testat droger, framförallt cannabis, i Holland än i Sverige.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-08-18 19:02:00
|
László |
JSK: Holland har lägre dödlighet bland sina tunga narkomaner. DET behöver vi titta på i Sverige.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-08-18 19:06:00
|
László |
JSK: Viktigt att påpeka dock. Dödligheten bland tunga narkomaner i Sverige är lägre än i andra länder med liberalare narkotikalagar. Bara Holland och några länder med restriktiv politik har bättre statistik än Sverige om jag inte minns fel. Jag ska forska mer i det här.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-08-19 23:18:00
|
Hans Engnell |
Laszlo: Hur tolkar du att det mest omtalade exemplet i narkotikadebatten, Nederländerna, har en så bra statistik på området, då? Rimmar inte det väldigt illa med din vision om ett "narkotikafritt" samhälle?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-08-23 12:48:00
|
László |
Hans: Inga droger - inga döda pga droger eller hur? Det är min vision. Jag förstår givetvis att jag måste börja tänka annorlunda men från det till att legalisera är steget långt. Jag tror fortfarande inte att den vägen är den rätta.
|
|