Drogliberalt skitsnack del 2

Inlägg #1: Postat: 2004-08-10 23:17:00
László
Hur har du räknat ut det? Alkohol är en laglig drog. Vad säger du om de problem som alkohol orsakar? Varför skulle det bli så mycket annorlunda med laglig narkotika? Jag undrar bara. Kevin är sin egen värsta fiende i debatten, riktigt.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-11 14:45:00
Mike
Jag syftar främst på kriminaliteten som omger narkotikahanteringen hela vägen från Colombia/Sydostasien/Afghanistan ända fram till gatan i Sverige eller USA, inklusive finansieringen av internationell terrorism. Prostitution, rån och inbrott för att finansiera missbruk etc etc.
Inlägg #3: Postat: 2004-08-11 14:48:00
Mike
Se på problemen som uppstod under förbudstiden i USA. Det var fel då och det är fel nu. Genom att kriminalisera drogerna ger man undre världen ensamrätt att tillverka, distribuera, och marknadsföra dem helt utan hänsyn till lagar och regleringar. Genom att göra hanteringen laglig kan man dra undan benen för brottsyndikaten och reglera försäljningen.
Inlägg #4: Postat: 2004-08-11 14:52:00
Mike
Resurserna man sparar inom polis tull och kriminalvård skulle kunna användas för viktigare syften. Pengar som spenderas i kriget mot narkotikan skulle kunna användas för vård och hjälp till missbrukare.
Inlägg #5: Postat: 2004-08-11 15:02:00
Mike
Människor är inte alltid perfekta, logiska, och förnuftiga och därför gör de ibland valet att använda droger, ibland på ett ansvarsfullt sätt och ibland inte. Medicinska, psylologiska eller sociala problem i kombination med droger leder ofta till problem men att förbjuda droger som folk vill ha skapar problem som är av en helt annan skala än själva missbruket.
Inlägg #6: Postat: 2004-08-11 19:27:00
László
Jag vill återigen peka på problemen som den ökade tillgängligheten av alkohol har orsakat i bl.a. Sverige och Finland. Jag ser inte hur det skulle bli annorlunda med ökad tillgänglighet av narkotika. Varför skulle folk vara bättre på att hantera en drog och inte en annan?
Inlägg #7: Postat: 2004-08-11 21:01:00
Mike
Du bemöter inget av mina argument och låtsas som att kriminaliseringen av narkotika inte leder till några som helst problem. Då är det meningslöst att diskutera. Om du vill tala om de problem som som ökad tillgänglighet lett till får du gärna redovisa vilka de är men du måste iså fall också även redovisa de positiva effekter det kan ha lett till.
Inlägg #8: Postat: 2004-08-12 20:35:00
László
Hade inte riktigt tid att reflektera fullt ut över dina argument igår. Det som du skrev idag under en av de andra kommentarlänkarna var en utvidgning av det du skrev här och som jag säger där, mycket bra. Jag kommer att argumentera emot efter bästa förmåga inom kort. Faktum är att du har gett mig material för minst en artikel till : Vi hörs! Förresten om det verkar som att jag inte vill låtsas om att kriminalisering av narkotika leder till problem så är det inte min avsikt. Givetvis är det så.
Inlägg #9: Postat: 2004-08-18 22:22:00
JSK
László 6: Tillgänglighet är inget problem för missbrukare oavsett lagar. Den svarta marknaden är öppen 24/7. En sådan 100 av marknaden finns för narkotika OCH alkohol 10-50 beroende på hur man räknar. Alkoholproblem får vi räkna med så länge vi har en alkoholkultur och missbruk. Ett alkoholförbud skulle dock förvärra de problem vi redan har, samt skapa nya.
Laddar...