|
Inlägg #21: Postat: 2004-08-11 07:04:00
|
|
Sunny |
Crypto: Jag tror inte på den teorin. Eftersom de flesta pedoflier som begår övergrepp är män medan offren är minst lika många flickor så skulle vi ifall det legat någonting i det s.k uprepningstvångethaft lika många utövande pedofiler bland kvinnor som bland män. Det har vi inte.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-08-11 07:05:00
|
|
Sunny |
men en knepig uppväxt av alla de slag bäddar ju för en psykisk störning: Även bland pedofiler.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-08-11 08:21:00
|
|
Joakim Johansson |
Anders: Svar nej. Ditt välbefinnande är tyvärr inte lika viktigt som ett oskyldigt barns. Om du i ett svagt ögonblick skulle förgripa dig på ett barn så skulle du ställa till en ofattbar skada. Inte bara för dig själv, utan främst för detta barn och kanske hennes framtida barn, hennes familj och vänner. Och ur detta perspektiv hamnar du i underordnad betydelse.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-08-11 08:28:00
|
|
Joakim Johansson |
Jag skulle kunna förklara mer ingående hur jag menar, men det finns ingen plats i dessa korta kommentatorfält. Men i stora drag handlar det om att kollektivets gemensamma säkerhet ibland går före enskilda individers rättigheter. Ett drag som finns i alla samhällen. Vi har kunnat se det extrema av detta i USA efter 9/11.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-08-11 08:33:00
|
|
Joakim Johansson |
Självklart vill jag inte dig eller andra personer med pedofil sexuell läggning något illa så länge ni kan kontrollera er sexuallitet. Att påstå att alla som dras till barn förgriper sig på barn är lika illa som att påstå att alla män begår våldtäkt. Men tyvärr utgör er sexuella läggning ett hot mot barn om inte kan ignoreras.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-08-11 10:52:00
|
|
Johan Wedberg |
Jag tycker mer forskning måste till för att vi ska förstå förhållandet mellan uppväxt och sexuell läggning. Verktyg måste skapas för att vrida perverteringar rätt. Då jag själv är småbarnsförälder så vet jag hur många tillfällen som barns agerande kan te sig som sexuella signaler och på detta sättet missförstås. Så det handlar inte om att kontrollera sin sexualitet. Det handlar om att förinta den perverterade och skapa en ny.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-08-11 11:20:00
|
|
Anders Svensson |
Johan Wedberg: Du lever i en fantasivärld. Vakna upp! Människor är sexuella varelser från vaggan till graven. Det är bara det att barns sexualitet är i ett utvecklingsstadium och kan kanske i vissa fall störas. Mer forskning krävs dock här. Förmodligen kommer vi aldrig att kunna ändra en sexuell identitet eftersom att den är så djupt förankrad i vår personlighet.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-08-11 11:22:00
|
|
Inger |
Tack Joakim och Johan! Vuxna män var är kvinnorna här? som ser ur ett helhetsperspektiv. Män som inser att sexualitet handlar om MER än just bara "sex". Något som tyvärr inte "Anders" har fått insikt om ännu. Och givetvis handlar det inte endast om regelrätta våldtäkter i det här sammanhanget.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-08-11 11:23:00
|
|
forts. |
Moffe Anders: Försök för ett ögonblick att stanna upp och begrunda det som du själv har sagt; att du hellre väljer att ur ett socialt/emotionellt/sexuellt perspektiv att vara och verka med barn. De ÄR intressantare på alla plan, enligt dig. Men tror du då att det är - enligt levandets logik - en "biff" att lova både dig själv och ett barn att inte på något sätt utnyttja det?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-08-11 11:23:00
|
|
forts. |
Lägg då till Johan Wedbergs kommentar om hur barns agerande kan tolkas fel av en vuxen som lider av en störning. Inget liv är så rationellt att man kan kalkylera med alla stress-situationer. Precis som ni har diskuterat, du och Cris X, efterlyser ni själva "utbildning" kunskaper för att förstå ATT barn kan ta skada... Är det så konstigt egentligen att pedofilen skyller oftast på barnets "agerande"?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-08-11 11:24:00
|
|
forts. |
Åter igen Moffe: Flera andra pedofiler har, "i början" haft samma tro på sin förmåga att låta det stanna i just fantasin. Tyvärr var det just stressfaktorer kombinerat med tja, gissa vad? som orsakade att abusing skedde. Vad jag skulle önska är alltså att du sökte mer kvalificerad hjälp - dels för att förstå att du inte är så "unik" i ditt tankesätt.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2004-08-11 11:25:00
|
|
forts. |
"Vi och dem"-tänkandet har du t ex när det gäller pedofiler, men missar den gemensamma dragningen... Därmed inte sagt att du inte har ett värde! SJÄLVKLART att du har. Jag råder dig däremot att skaffa hjälp, ventilera ut allt och försök hitta "trådarna". Sanningen kan aldrig bli jävligare än vad den är nu! Bäst är kanske i privat regi. dvs söka på sjukhus kan "stämpla" dig för livet då journaler hänger med överallt.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2004-08-11 11:27:00
|
|
forts. |
Sen Moffe, när du diskuterade med mig på Ilonas artikel så ställde jag dig just frågan: Varför diskuterar du med mig då du ansåg dig vara dömd på förhand? Och du svarade med: Jag älskar att skriva... Är det snarare inte så att ömma tår blev trampade på och du gör allt vad du kan för att försvara dig? Mänskligt, javisst, men hållbart? Nej.
I efterhand kan jag däremot beklaga att vårt samtal blev ständigt avbruten. Det blir då allt svårare att då hålla kvar tråden.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2004-08-11 11:36:00
|
|
Inger |
nders Moffe Ett förtydligande: Att du bör söka hjälp beror också på att den ständiga stress som uppstår i ett s t ä n d i g t kontrollbehov - du har ju talat om "dubbelliv".
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2004-08-11 12:49:00
|
|
Lelwani |
När jag talat med pedofiler så har jag själv noterat att jag bett dem "söka hjälp". Men varför egentligen? Efter att ha ransakat mig själv varför så insåg jag att det är inget annat än frånskjutande av ansvar. Uppmanar man någon att söka hjälp så kan man därefter säga, -jaja jag gjorde mitt bästa iaf. Inger, kan du förklara för mig vad denna "hjälpen" skall bestå av? Pedofil kommer han alltid vara och det kan ingen psykvård i hela världen få ur honom.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2004-08-11 12:51:00
|
|
Anders Svensson |
Moffe: Har du ett dubbelliv? Hur påverkar det i så fall dig i din vardag?
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2004-08-11 12:51:00
|
|
Moffe |
Anders Svensson: Ja det kan man nog säga! Det gör att jag känner mig ensam och isolerad samtidigt som jag håller upp en fasad för andra människor.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2004-08-11 12:52:00
|
|
Anders Svensson |
Moffe: Hur hanterar du det?
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2004-08-11 12:52:00
|
|
Moffe |
Anders Svensson: Jag skriver, lyssnar på musik och kämpar så gott jag kan för att hantera min hemlighet. Jag har även vänner på nätet som förstår mig, det tar udden av ensamheten. Men jag längtar efter att våga berätta för mina nära och kära. Det skulle göra så gott att kunna få andras stöd och förståelse.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2004-08-11 12:52:00
|
|
Anders Svensson |
Moffe: Jag förstår precis hur du känner dig.
|
| |