Att leva med Aspergers syndrom

Inlägg #1: Postat: 2004-08-12 00:07:00
Sunny
Fint att du kan skriva om ditt problem så att vi alla förstår.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-12 00:10:00
ensam
Jag har inte Aspbergers tror jag, men jag känner igen mig ändå. Vissa tjejers demonstrativa ointresse känns rent hatiskt. Ibland vill jag hata tillbaka, men inte ens det lyckas jag med.

Många tjejer verkar ogilla mig innan vi ens har hälsat på varandra, och jag begriper inte varför. Vet inte om det är något hos mig kläder, kroppsspråk eller bara kylighet mot ointressanta killar i allmänhet.
Inlägg #3: Postat: 2004-08-12 11:17:00
sofia
Jag tror att många människor känner igen sig i det du berättar. Att känna sig utanför, att inte förstå hur man ska gå till väga för att skapa kontakt. Problemen blir bara större av isolation och att inte ventlilera sina tankar. Du är inte ensam. Kanske inte någon tröst, men vad du upplever är varken onormalt eller konstigt. Vill du bryta mönstret så kommer du att klara det!!
Inlägg #4: Postat: 2004-08-12 12:51:00
Malin Michea
Glad att se att det blev en artikel till slut. Bra jobbat, Sören!
Inlägg #5: Postat: 2004-08-12 12:53:00
Björn
Det kan ju röra sig om en ond spiral i din situation. Om du inte förväntar dig att kvinnor ska tycka om dig blir du misstänksam mot dem, och det påverkar din utstrålning gentemot dem. Det blir ju svårt att fungera på ett avslappnat sätt tillsammans med någon som är misstänksamt inställd till en från början. Du kanske inte är riktigt så impopulär bland kvinnor som du tror, utan bara omedvetet gör dig det. Bara en teori...
Inlägg #6: Postat: 2004-08-12 14:33:00
Thomas L. Aabo
Instämmer i Björn teori. Förväntar man något redan från starten agerar man så att det framkallas.
Inlägg #7: Postat: 2004-08-12 22:33:00
Björn
Du liknar Lars Leijonborg, är ni släkt eller?
Inlägg #8: Postat: 2004-08-13 12:04:00
Emma
så himla skönt att läsa din artikel Sören! Var tillsammans med en kille något år som hade Aspberger. En svår och slitsam tid för oss bägge, mest för att han inte berättade för mig att han hade det eller vad det innebar. Idag när jag vet om det och ser tillbaka så har jag lättare att förstå varför han betedde sig som att jag vore ute efter honom exekt hela tiden, men då var det bara obegripligt och hemskt. Tack för din artikel!!! Känns som om jag förstår ännu mer nu!!
Inlägg #9: Postat: 2004-08-13 23:21:00
Inger
Hej Sören! Det första som slog mig är hur psykologerna och skolan reagerade när du bara var ett litet barn och ville ha kontakt. Förefaller vara överilade och förhastade reaktioner från deras sida. Eftersom du inte förstod varför det blev en sådan uppståndelse, så skulle ett sådant beteende tydligen fortsätta långt senare från din sida. Ja, se vuxna! ;-
Inlägg #10: Postat: 2004-08-14 22:19:00
Eva
Jag hatar mens
Inlägg #11: Postat: 2004-08-26 19:35:00
Sunny
Sören: Har du kommit i kontakt med begreppet TIPO någon gång? Jag frågar därför att det är ganska nytt men tydligen används på små barn?
Inlägg #12: Postat: 2004-08-29 01:16:00
Elin
låter som om du behöver öva upp ditt självförtroende rejält.har själv ofta haft svårt att ta kontakt,men har insett att jag då också vart livrädd för vad kontakt kan innebära.man kan komma nära någon och bli sårad.jag har inte vart otrevlig,men folk har inte dragits till mig och detta just pga att jag skickar ut min rädsla skickar ut fel signaler.de är JÄTTESVÅRA att komma på,men de finns där i en själv.
Inlägg #13: Postat: 2004-09-01 06:05:00
Rektor Roderick
Det heter inte Aspergers. Det heter Aspbergers. Lär dig detta.
Inlägg #14: Postat: 2004-11-21 18:26:00
Ekande
Den här var bra Sören
Jag tror jag förstår, eller jag vill i alla fall förstå, om du hänger med. Artikeln är välskriven, du får med det mesta tror jag. Bra med andra ord.
Laddar...