|
Inlägg #1: Postat: 2004-08-09 13:02:00
|
|
László |
Striker: Vem har sagt att alkohol är OK? Det råkar vara så att det är lagligt än så länge. Jag vill för övrigt varken ha ansvariga/oansvariga eller barn/ungdomar som innehar vapen. Ser ingen mening med det riktigt. Vad betyder den parallellen? Vill du införa "The Right to Keep and Bear Arms" i Sverige???
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-09 13:20:00
|
|
Striker |
László,
Vem som sagt att alkohol är lagligt under vissa förutsättningar? Det har mig veterligen Riksdagen beslutat. Det var parallell med hänvisningen till att lika lite som jag vill att barn ska ha rätt att inneha skjtuvapen vill jag de ska dricka alkohol. Dock är jag så trött på den ensidiga etiketteringen av rekreationsbrukare. Finns det ansvariga "drobliberaler" ? - Klart det gör!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-09 13:49:00
|
|
Torchy |
Problemet är att de ansvariga rekreationsbrukarna och inte finns i Sverige i samma utsträckning som på kontinenten där synen på lättare droger är mindre demoniserande. Hur det hänger ihop kan ni fundera på..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-09 14:13:00
|
|
Johan Wedberg |
Finns det ansvariga drogliberaler så finns det pacifistiska mördare.
Finns det rekreationsbrukare så finns det rekreationssjälvmördare.
Rekreationsbrukare är bara en benämning på ett pesudotillstånd, på väg ifrån ett tillstånd till ett annat.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-09 14:23:00
|
|
Torchy |
Johan: Så allt bruk av narkotika leder ofelbart till döden? ..och jag i egenskap av drogliberal är alltså en mördare? Trevlig fundamentalism du ger uttryck för.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-09 18:01:00
|
|
MusikHampus |
Johan: ALLA människor är på väg från ett tillstånd till ett annat. "ANSVAR BETYDELSE: i allm.: skyldig att stå till svars, att redovisa l. aflägga räkenskap; särsk. i fråga om moralisk tillräknelighet;" - SAOB --> Och där kom ordet MORAL som du kanske är medveten om är ett subjektivt begrepp? Du påstår därmed att ansvariga droganvädare är omoraliska och försöker därmed dogmatiskt pracka på andra din moraluppfattning.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-11 18:13:00
|
|
Hans Engnell |
Först och främst: skilj på en politisk ståndpunkt och att "praktisera" den. Man måste inte använda droger för att tycka att det skall vara lagligt. Sedan är det märkligt att det skall vara brottsligt att stoppa i sig saker som kan anses farliga. Man kränker ingen annan människa, i värsta fall bara sig själv.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-11 20:30:00
|
|
Magnus |
Om samhället måste betala för ditt missbruk i form av vårdkostnader så kränker du den person vars plats du tagit.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-12 04:24:00
|
|
JSK |
Som tur är har vi inget totalförbud för alkohol. USA:s förbudstid visade vad sådant kan ställa till med. Vi har nog med de problem som narkotikapolitiken ställer till med. Inga droger blir bättre av att hanteras av kriminella på en svart marknad.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-12 04:31:00
|
|
JSK |
Johan: Du har fel. Bara en bråkdel av de som testar droger fortsätter och bara en bråkdel av dessa utvecklar ett missbruk "problematiskt missbruk" på nyspråk. Ca en miljon har testat narkotika, men under 30000 är missbrukare.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-12 04:36:00
|
|
JSK |
Magnus: Din kommentar talar emot dagens politik. Missbruk och förbud orsakar stora kostnader i och utanför vården kriminalitet, smittspridning, dyra vårdformer etc.. Rena sprutor, legalförskrivning, substitutionsbehandling är billigt jämfört med annan vård och dessutom slipper vi mycket av kriminaliteten om vi får bort gatuhandeln och finansieringen via brott.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-08-12 14:53:00
|
|
Magnus |
Som sagt är jag inte för förbudspolitiken..
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-08-14 14:34:00
|
|
CLK Aqurette |
Varje år dör drygt 400 svenskar p g a den svenska förbudspolitiken. De jagas , hånas och förvägras vård för att förbudsivrarna hatar knarkare och tror att de med våld ska lyckas skapa "det narkotikafria samhället". Att vilja ha en liberal, human narkotikapolitik betyder inte att man att människor ska knarka, bara att man är pragmatisk och inser att nollvisioner inte fungerar. De som fastnat i Hasselaträsket är oftast illa pålästa och okunniga om detta.
|
| |