Drogliberalt skitsnack del 1

Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2004-08-10 13:59:00
Loj
Jag tror att Kevin röker det rent i pipa eller bong, inte konstigare än så.
Inlägg #62: Postat: 2004-08-10 15:02:00
Inger
Det är ju rätt så hårt, kompakt kaka att röka så där direkt... Hm... Tror jag köper den där om "transcendental fas övertalar cannabisen att frivilligt gå in genom huden och ut i kroppen?" Helläckert. Även Indien är förändrat. Måste vara Kevin och hans urinterapi...
Inlägg #63: Postat: 2004-08-10 21:52:00
Stefan_B
svar 42: tror ej att jag har gått i clinch med Inger förut, men av vad jag har sett i denna diskussion så saknas det även där en del respekt för meningsmotståndaren. Men oavsett om så är fallet eller inte kan man ju försöka föregå med gott exempel? Om inte annat kan man ju alltid överge en poänglös diskussion.
Inlägg #64: Postat: 2004-08-10 21:55:00
Stefan_B
svar 43: Vad gäller indoktrinering så visst har du rätt MEN, vad har det egentligen med denna diskussion att göra? Som det ser ut för mig finns endast ett syfte, att försöka undergräva meningsmotståndarens argument genom att antyda att de inte helt baseras på personens rationella tänkandeoch därmed inte är rationella. Återigen, en diskussion av detta slag måste grundas på fakta och inte på person.
Inlägg #65: Postat: 2004-08-10 21:57:00
Stefan_B forts.
Därmed skulle jag, som inte alltför insatt läsare, föredra ifall alla argument som rör debattörernas person kunde lämnas åt sidan och man koncentrerade sig på fakta.
Inlägg #66: Postat: 2004-08-11 14:58:00
Torchy
Stefan - 63. Överge en poänglös diskussion var precis vad jag gjorde. ; Jag anser att relevansen med indoktrineringsfrågan är att försöka få andra att inse hur de indoktrineras i vårt samhälle och försöka uppmana dem att se genom/förbi de åsikter vi svenskar pådyvlas uppifrån och sträva efter objektivitet så gott det går. Kanske är det dömt att misslyckas men försöka kan man ju alltid.
Inlägg #67: Postat: 2004-08-11 15:02:00
Torchy
Är man efter det fortfarande drogmotståndare accepterar jag med glädje den åsikten utan att för den skull dela den.
Inlägg #68: Postat: 2004-08-11 15:05:00
Torchy
Angående Inger så baseras min åsikt om henne inte bara på denna diskussion utan även hennes upprepade hatiska angrepp på pedofilen som skrev en artikel häromdagen, där hon gång på gång tillskriver honom åsikter och beteenden som jag som följt debatten inte på något sätt kan finna stöd för baserat på vad han sagt. Sådant gör mig beklämd och uppgiven. Jag stöder inte på något sätt pedofili, men skulle önska att alla prioriterade ett seriöst debattklimat.
Inlägg #69: Postat: 2004-08-11 20:31:00
Stefan_B
Visst kan indoktrineringsfrågan vara viktig, men måste den tas upp i detta sammanhang? Skiftar inte det bara fokus från själva diskussionsobjktet? Jag ser det som att indoktrinering inte är ett problem: har någon "matats" med argument går det väl lika bra att bemöta dessa argument som om dem var produkter av en tankeprocess?
Inlägg #70: Postat: 2004-08-11 23:27:00
Torchy
Stefan: Jag kom just hem från en kräftskiva och är eventuellt lite för full för att kunna samla tankarna till ett sammanhängande svar, men spontant så känns det som om det inte riktigt är så enkelt att bemöta indoktrinerade argument. Om man indoktrinerats från barndomen att någonting är på ett särskilt sätt så blir det till en ryggmärgsreaktion att reagera negativt på information som ej överensstämmer med den åsikt man har.
Inlägg #71: Postat: 2004-08-11 23:34:00
Torchy
Det är i alla fall min erfarenhet av indoktrinering. Åsikterna kommer liksom smygande utan att man vet varifrån de kommer Lazlo nämnde magkänsla och för mig beskriver det effekten av indoktrinering väl, även om han uppenbarligen inte är indoktrinerad i denna fråga. Relevansen för diskussionen är enligt mig att majoriteten av Sveriges befolkning har mycket begränsad erfarenhet av droger och därför i huvudsak baserar sin negativa inställning mot cannabis på just indoktrinerad magkänsla.
Inlägg #72: Postat: 2004-08-11 23:38:00
Torchy
Jag kan säga att jag *definitivt* tillhörde den gruppen ända tills dess att jag bodde ett tag i Tyskland och fick se hur tyskarna såg på den drogen. Där är inställningen till C mycket mer avslappnad och man gör stor skillnad på cannabis och de tyngre drogerna vilka jag anser bör vara illegala då de är för farliga för gemene man att umgås med. Med detta vill jag på intet sätt säga att jag är någon vidsynt människa "som vet hur det är", vilket Kevin t ex gärna slår mynt av.
Inlägg #73: Postat: 2004-08-11 23:43:00
Torchy
Jag noterade dock att den inställning tyskarna hade till C för mig föreföll som mer sund. Både yrkesmänniskor i olika åldrar och ungdomar var av den åsikten att "det är ok att ta en joint då och då när man har semester, men jag skulle inte göra det när jag jobbar/har tentamensperiod etc". När jag jämför svenskars åsikter att all narkotika är livsfarlig och leder till döden/bruk av tyngre droger vilket sedan leder till döden så kan jag inte hjälpa annat än att föredra tysk inställning.
Inlägg #74: Postat: 2004-08-11 23:50:00
László
Torchy och andra: Jag vill förklara lite vad jag tror min magkänsla inför droger baseras på. Jag känner alltså obehag, precis som Torchy säger, reflexmässigt. Mina egna erfarenheter är det enda jag har som grund eftersom jag själv har kunnat räkna mig till de drogliberalas skara tidigare. Överhuvudtaget blir jag lite ledsen av att människan känner så stort behov av att berusa sig. Där har ni det. forts
Inlägg #75: Postat: 2004-08-11 23:51:00
László
forts Jag är mycket mer nöjd med livet när min lust till berusning är borta. Det beror nog på att jag totalt sätt mår bättre. Jag vill påpeka att jag inte tror att det behöver vara så för alla men jag utgår från att jag inte är helt unik i den bemärkelsen. Jag tycker helt enkelt att det är mer än nog med 2 lagliga droger.
Inlägg #76: Postat: 2004-08-11 23:52:00
Torchy
För mig är det dock svårt att motivera ett så kraftfullt fördömande av drogen som vi i Sverige hänger oss åt. Det rimmar illa med verkligheten och jag har svårt att se att det beror på annat än statlig indoktrinering. Därför anser jag att den statliga indoktrineringen är felaktig och därför anser jag att vi inte borde ha den inställning vi har till C idag. OBS! Jag anser mig inte vara förmer än någon annan svensk - jag har bara lite andra referensramar i detta avseende.
Inlägg #77: Postat: 2004-08-11 23:54:00
Torchy
Det där blev ju en del text. Hoppas min onykterhet inte försvårat dechiffrerandet av innebörden.. ;
Inlägg #78: Postat: 2004-08-11 23:58:00
Torchy
László: Jag förstår din åsikt och respekterar den. Jag känner inte heller någon önskan att berusa mig med cannabis men jag ser gärna att möjligheten till det skulle finnas för de som känner denna önskan. Det är sant som Tom eller vem det nu var hävdade; att konflikten egentligen bottnar i huruvida man har en individualistisk eller kollektivistisk människosyn. Den debatten behöver vi dock inte ta nu.
Inlägg #79: Postat: 2004-08-12 01:22:00
László
Ja, det kanske är det som är den egentliga debatten. Vi röker en fredspipa och accepterar varandra åsikter även om vi inte är överens, peace brother :
Inlägg #80: Postat: 2004-08-12 15:12:00
Inger
Svar 68 Torchy: Det är en gammal och dålig retorikteknik du använder. "Skylla på "staten", "indoktrinering", "andras fel", "hat" - så fort man inte vill något ska genomskådas med flera ögon än två - dina egna. Det har kanske aldrig slagit dig att problemet med pedofili skulle kunna vara löst för längesen om vi vågade se sanningen - naken som den just bara ÄR? Att vi då istället skulle ha kunnat få en ökad förståelse och kunskaper om både det och det andra?
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...