Dödsstraffet och lite till

Inlägg #1: Postat: 2004-08-07 01:54:00
Alf Carlsson
Argument mot dödsstraff?
1. Ingen har rätt att ta någon annans liv.
2. Det minskar inte brottsligheten, utan tvärtom, så blir brottsligheten råare.
Argument FÖR:
1. Det bli kortsiktigt billigare vilket bl.a uppmärksammats av Adolf Hitler och George Busch.
2. Det är lätta politiska poänger att "visa handlingskraft" genom att slå ihjäl folk, en maktskapande åtgärd som redan tillämpas av maffian.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-08 17:44:00
elin
och det också
Inlägg #3: Postat: 2004-08-11 14:25:00
Gullan och grillbritt
Flummargument. Personligen är jag emot dödstraff för att oskyldiga kan och kommer dömmas till det oåterkallerliga straffet döden.
Inlägg #4: Postat: 2004-08-12 01:20:00
Björn
Jag är emot dödstraffet, men jag måste återigen leka språkpolis: vad har fascismen med dödstraffet att göra? Fascismen var en idé om att samhället skulle styras inte av valda individer, utan representanter från en viss yrkes- eller arbetsgivargrupp. Förvisso ingen idé jag sympatiserar med, men det blir så fel när man bara använder ordet fascism som ett skällsord utan koppling till vad det verkligen står för.
Inlägg #5: Postat: 2004-08-15 00:32:00
elin
gullan.värdelös,intetsägande kommentar.motivera den så kanske vi kommer någon vart.
björn:det är jag som utrycker mig klumpigt.jobbar sent-vad kan jag säga det skulle inte innebära en institutionalisering av fascismen,men av en intolerant,osympatisk människsyn.anledningen till att "faschism" kom in i bilden är just för att dessa värderingar legat som grund för mussolinis politik.
Inlägg #6: Postat: 2004-08-15 00:37:00
elin
man brukar ge ordet en vidare betydelse än den ursprungliga genom att kalla icke-human politik,åsikter osv för fascistiska.men låt oss då lämna det bakom oss och konstatera att det rätt och slätt handlar om osolidatitet.
Inlägg #7: Postat: 2004-08-15 22:22:00
Björn
Tack för det! Du är tyvärr långt ifrån den förste som missbrukat ordet fascist, men såvitt jag sett den förste som insett ditt misstag. Bra så!
Inlägg #8: Postat: 2004-08-16 22:58:00
elin
björn,vill dock påpeka att vidgandet av begreppet är så brett accepterat att det bör kunna användas officiellt utan att anmärkas vidare.jag kan kalla en hatisk,extrem ochempatilös människa för fascist utan att den tillhör en politisk krets av liknande slag.
Laddar...