Öppna anstalter?

Inlägg #1: Postat: 2004-08-01 18:03:00
forts.
Moral är ju ett större begrepp än att man låter sig köpas - oavsett lönegrad! Då skulle ju hypotetiskt kvinnor som arbetar inom hemtjänst vara mer stöldbenägna då de totalt sett har lägre lön än fångvaktaren... För att bli polis idag granskas ens bakgrund hårt och det tycker jag finns en anledning till att även så göra i en del andra yrken också.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-01 19:33:00
Johannes Jakobsson
Tjohej, lite konstruktiv kritik! Tackar å det ödmjukaste för detta som annars lyser starkt med sin frånvaro.
Inlägg #3: Postat: 2004-08-01 19:34:00
Johannes Jakobsson
Jag gjorde kopplingen låg lön - vilja att hjälpa interner för att låga löner har en tendens att göra människor förbittrade över sin tillvaro. De känner att de inte belönas för sin arbetsinsats och skaffar sig således den belöning som de anser sig ha rätt till på annat håll. Att vara "plit" är inget högstatusyrke och pga detta är det svårt att rekrytera utbildad personal till anstalterna.
Inlägg #4: Postat: 2004-08-01 19:36:00
Johannes Jakobsson
Eftersom detta är det nuvarande fallet ansåg jag att det är mer ekonomiskt för staten att införa en hårdare inpasseringskontroll av personal istället för att öka kriterierna för anställning på fängelserna. Lite cyniskt, men mig veterligen så har kriminalvården redan brutala problem med sin ekonomi. Dn skrev i en artikel förra sommaren att underskottet 2003 beräknades till en halv miljard.
Inlägg #5: Postat: 2004-08-01 19:38:00
Johannes Jakobsson
Sen är det klart att låg lön inte driver en majoritet av de anställda till att begå brott. Däremot så tror jag helt klart att det är en bidragande faktor. Som jag förståt det så är de flesta människorna som begår brott missnöjda med sitt liv över lag och vill förändra sin tillvaro, helst så snabbt som möjligt. Om det då är sant att en person erbjöds 2 milj. pix för att hjälpa till så är det motsvarande vad jag skulle kalla för en enkelbiljett bort från ett ganska trist jobb.
Inlägg #6: Postat: 2004-08-01 19:38:00
Johannes Jakobsson
Hoppas det svarar på din fråga! Ha en trevlig söndagkväll :
Inlägg #7: Postat: 2004-08-01 23:14:00
Inger
Förstår ditt resonemang och kanske borde du ha lagt in det i din text ;- Du har ju rätt i att vara plit är inget högstatusjobb samt att kriminalvården har budgetunderskott. Men jag läste även Billy Butts artikel, i vilken han också beskriver den "vårdande" insatsen på kåken. Det här är ju inte nytt, "flumtänkandet" har ju funnits i några decennier.
Inlägg #8: Postat: 2004-08-01 23:19:00
Inger
Och här, tror jag att det sker psykologiskt många problem/konflikter. De flesta fångar på Hall och Kumla är ju tyvärr cyniska rävar och skyr inga medel att utnyttja situationen. Man har ju helt enkelt inget att förlora! Kanske är det då så att vissa fångvaktare blir lätta att både manipulera och samtidigt blir de besvikna över att jobbet inte blev som de hade tänkt sig;
Inlägg #9: Postat: 2004-08-01 23:23:00
Inger
att fångarna ville ha deras "stöd och hjälp", något som fångarna uppfattar som en neurotisk klapp på huvudet?
Ang. utbildning - konsten att framför allt hålla d i s t a n s e n - har det faktiskt diskuterats tidigare. Även anställningar inom militären.
Inlägg #10: Postat: 2004-08-01 23:24:00
Inger
Jag tror ändå att det är mycket viktigt - framför allt ur säkerhetssynpunkt och för samhället i stort - att man tar itu med konstruktiv utbildning. Det är inga duvungar man har med att göra. Det skulle verkligen vara intressant att få reda på de plitar som nu är inblandade och deras bakgrund!
Inlägg #11: Postat: 2004-08-01 23:24:00
Inger
En hårdare inpasseringskontroll skulle ju kunna uppfattas som en kränkande och misstänksam hållning mot personalen - som på vilken annan arbetsplats som helst? Det skulle kunna skapa en spänd situation i övrigt, eller?
Ha själv en trevlig fortsättning på kvällen.
Inlägg #12: Postat: 2004-08-02 14:44:00
Inger
PS Det som inte kom fram, men som jag - underförstått - anser vara klart viktigt är att de som jobbar i ett sådant, framför allt psykiskt, tufft jobb ska ha högre lön.
Inlägg #13: Postat: 2004-08-02 18:21:00
Johannes Jakobsson
När jag jobbade på Kumlaanstalten fick vi en "utbildning" på några timmar, samt att vi fick gå bredvid några dagar. Tror det var tre dagar totalt om jag inte minns fel. Sen var vi färdiga sommarvikarier. Utbildningen i sig gick ut på att en gubbe sa till oss att absolut inte hjälpa internerna med något som låg utanför arbetsuppgifterna, t.ex. ta in mobiltelefon eller frimärken eller dyl. Han sa även till tjejerna att inte bli kära i någon intagen.
Inlägg #14: Postat: 2004-08-02 18:23:00
Johannes Jakobsson
Sen fick vi klä upp i kravallutrustning och öva självskydd och inbrytning i celler i några timmar. Jag har tränat en hel del kampsport och kan meddela att "självskyddet" som de lärde ut förmodligen hade hjälpt lika mycket som att tugga tuggummi samtidigt som någon hoppar på en. Det var nog mest för att kunna visa på protokollet att vi gått igenom något som de gjorde det.
Inlägg #15: Postat: 2004-08-02 18:25:00
Johannes Jakobsson
Vidare kan jag säga att om det nu förekommit vård inne på anstalten som jag jobbade på så var den sedan länge försvunnen. De ordinarie anställda som jag hade att göra med skydde de intagna som pesten. Mycket prat om att slå ihjäl intagna och om hur bra det var förut när det var ok att misshandla fångar.
Inlägg #16: Postat: 2004-08-02 18:28:00
Johannes Jakobsson
Summan av kardemumman är att jag efter sommaren förundrades över hur man lyckades bedriva verksamheten överhuvudtaget.
Inlägg #17: Postat: 2004-08-02 18:30:00
Johannes Jakobsson
Hur som haver, svävade ut lite där, så håller jag med dig om att det säkert skulle skapa dålig stämning på arbetsplatsen om man började med inpasseringskontroll av anställda, men med tanke på det rådande läget så vore det nog inte en så dum idé. Sen så är det trots allt ett fängelse som personerna i fråga jobbar på, vilket borde förklara säkerhetsåtgärderna utan någon ingående argumentation.
Inlägg #18: Postat: 2004-08-02 23:08:00
Inger
Det som du berättar om här tror jag också handlar om samhället i övrigt. Sammanfattningsvis är det galet på flera plan. Har ju själv befunnit mig i rättegångar och bevittnat hur allt våldsammare de beter sig även innan de åker in. Och att vara polisutredare idag är också mycket tufft. Såg för inte så längesen en dokumentärfilm om just gängen som styr på kåken.
Inlägg #19: Postat: 2004-08-02 23:10:00
forts.
De kunde prata fritt, hota hur de ville o s v. De som kommer från förorterna känner sig nu tydligen betydelsefulla och kan styra och ställa innanför murarna. Och även utanför. Säger man något så är man rasist, moralist eller en konservativ jävul som inte begriper ett smack om "humanism".
Laddar...