Nåd?

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2004-08-04 22:48:00
Inger
Jo du Elisabeth, i Bibeln hade inte flickebarnet "Jerusalem" något val när vår utvalda och allsmäktige Gud våldtar henne och sen ger henne skulden, hon som förförde... Dessutom världens första barnporrsbeskrivining?
Inlägg #22: Postat: 2004-08-04 22:49:00
forts.
Och människan står i n t e högre än än allt övrigt levande. Vi är alla unika individer, arter likaså och varje ekosystem detsamma. Det finns f ö fler solsystem i universum. Vilken Gud tror du råder där? Och vem skapade Gud? Ack, så omöjliga, onyttiga och meningslösa frågor!
Inlägg #23: Postat: 2004-08-04 22:49:00
forts.
Hört om skalbaggen och tusenfotingen? Fabeln är sensmoral: Skalbaggen frågar tusenfotingen varför den har så långa, många och snygga beeen. Tusenfotingen tänker, tänker än längre, till sist visste den inte vad den skulle ha sina ben till. Det finns redan en inneboende biologisk moral inom oss, sociala kontrakt då vi ÄR sociala varelser, men den f ö r u t s ät t e r att ett barn behandlas väl och gott.
Inlägg #24: Postat: 2004-08-04 22:50:00
forts.
Människan vill i grunden väl - allt annat vore slöseri med energi! Istället för att följa det sanna och använda hjärnan optimalt förirrar vi bort oss i s k a p a d e irrläror för en s k a p a d värld.
Inlägg #25: Postat: 2004-08-05 05:34:00
Elisabeh
Svar till 20 Sunny:Det finns alltid dom som är,eller har det bättre.
Inlägg #26: Postat: 2004-08-05 05:46:00
Elisabeth
Svar 23."Den förutsätter ",att hålla på med utpressning som villkor för,,,,,är en dålig ide.
Inlägg #27: Postat: 2004-08-05 08:54:00
Sunny
23 tack för skalbaggen o tusenfotingen: Den var tänkvärd. Själv brottas jag med en fråga från barnen: Viken nytta gör en fästing i ekologin? Varför lever det överhuvudtaget?Så fort den får mat måste den ju dö?
Inlägg #28: Postat: 2004-08-06 15:19:00
Inger
Svar 26 Elisabeth: Skrev jag: "att hålla på med utpressning som villkor för..." Ooops! Är vi inte ute i perifirin nu, eller? V e m håller på "med utpressning som villkor för..."? Slut citat.
Inlägg #29: Postat: 2004-08-06 15:40:00
Inger
Sunny: Fästing? Vad jag vet tillhör de spindelsläktet och föder faktiskt levande ungar, tror jag. Jag vet inget levandets liv som är betydelselös i den totala näringskedjan - alltså inte bara för människans. Bara för att vi inte äter fästingar, har direkt nytta av dem, så finns det väl andra som behöver dem...
Inlägg #30: Postat: 2004-08-06 15:42:00
forts.
Helt krasst lever de på blod, fylld blir deras kropp 11 mm tjock...! Näring för deras avkomma. Tror att det är honan som bara suger blod, som hos myggen.. "Sen måste den ju dö", säger du lite sådär sorgset och ur ett mänskligt sätt att se på "tid". Tja, några dagar i full frihet, why not? Sett ur ett universiellt perspektiv är människans genomsnittliga tid - ca. 75 år idag i västvärlden - heller inte mycket.
Inlägg #31: Postat: 2004-08-06 15:42:00
forts.
Dock har vi miljarder nervtrådar i ett förfinat nervsystem som ger oss fler möjligheter. Vi är därför inte enbart reflexstyrda. Vill du veta lite kuriosa? Finns en teori varför vi kysser varandra. Genom evolutionen kan vi en gång för flera miljoner år sen även ha använt vår partner som även gastronomisk föda utöver reproduktion, men i takt med utvecklingen mot vår förlängda barndom så tjänade människan på att prägla varandra hårdare till varandra. Och då äter man inte gärna upp sin partner!
Inlägg #32: Postat: 2004-08-06 20:08:00
Sunny
Jätteintressant. Ska ge barnbarnen dina fästigfakta. Det finns den senare teori eller snarare verklighet. Förr tugggade de vuxna maten åt barnet o matade det genom munnen. Men det är ju sent sett ur vårt perspektiv. Men spindlen svarta änkan äter ju faktiskt upp hannen efter parningen så varför inte ...? Jag undrar varför HAN parar sig?
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...