|
Inlägg #1: Postat: 2004-07-30 21:09:00
|
|
*KY* |
Intressant, Sten. Din tes: vad händer om brottslingen ångrar sig? Där lägger jag in den sk stöten: att få brottslingen att själv förstå vad som blir bäst - för alla!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-01 18:19:00
|
|
Sunny |
Sten o Ky: som ni vet så anser de flesta pedofiler att barnen tycker om att ha sex med dem: Därför kan de inte gärna ångra sig. Problemet är ju att de fortsätter att förgripa sig på barn :Igen o igen. Ändå teg jag om pappa de sista 20 åren. Jag kunde inte ange honom. I dag tror jag att det var fel beslut men han var en sådan ömklig krake o så svårt sjuk de sista åren.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-01 20:29:00
|
|
Inger |
Sunny: Jag skulle i n t e bli förvånad om det kom fram att t ex Helenamördaren hade varit hos en präst under de 15 år som har gått sen övergreppen och mordet begicks. Vad jag vill säga är att man bör vara försiktig när man säger att "en pedofil inte gärna kan ånga sig därför den anser att barnet tycker om att ha sex med honom" henne Pedofilen har inte så sällan "klara stunder", vet vad den egenligen gör, skickar ut signaler och mår då mycket dåligt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-01 20:30:00
|
|
forts. |
Finns pedofiler som t o m finner stöd för sitt agerande i vårt kulturarv. Men, den förväntar sig ingen nåd och förståelse från omgivningen. Det k a n vara en av anledningarna att den vänder sig till prästen. Detsamma gäller den som har kanske dödat sitt barn eller som har något annat svårt personbrott på sitt samvete.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-01 20:31:00
|
|
forts. |
M a o, även KY vet säkert om, som polisen, att de som har begått svåra brott inte så sällan vänder sig till en präst. Andras fördömande är en sak - ens eget är en annan kvarsten att bära.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-02 08:35:00
|
|
http://clik.to/losell |
Ångra din synd, be om förlåtelse och du blir förlåten - Så stor är Guds kärek. Visst låter det för enkelt?! Vi dödliga har svårare att fölåta - Tyvärr, för det lider vi mest av sjäva.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-02 12:34:00
|
|
Sunny |
Inger: Jag tror att du har rätt för vem annars skulle någon i den situationen våga öppna sig för? O prästen behöver inte brottas med den svåra frågan : tala eller tiga. Efterson jag var det enda av pappas bran som förlät o umgicks med honom blev det mig han berättade för o det ställde mig ibland i en svår situation.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-02 12:35:00
|
|
Sunny |
Svar 6: Min pappa ångrade bara en sak: att han inte varit smartare så att han sluppit sitta så många år i fäglese men det är inte den sortens ånger du menar: Det vet jag.*ler*
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-02 12:57:00
|
|
Inger |
Nej, en ånger utan en riktig insikt i vad man har gjort är i grunden betydelselös. Om man avser att bygga ett förlåt på det. Och Sunny: Min personliga uppfattning är att ett barn aldrig kan i grunden förlåta den typ av handling du åberopar. Och det av ett enda skäl: Det är biologiskt fullständigt omöjligt att som barn kalkylera med ondska från sina närmaste, då man endast tar kärlek för givet i "vår förlängda barndoms" syften.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-02 12:58:00
|
|
forts. |
Det är tyvärr ofta snarare så att vi förlåter - som jag "läser" att även du gör - den som gör oss ordentligt illa på egentligen förövarens premisser. Och då intellektualiserar man frågan. Jag tror att det är få som äkta vågar och orkar känna. Möjligtvis är vi då ytterst också rädda för att bli galna?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-02 13:00:00
|
|
forts. |
Även svar till 6 Dock får vi akta oss för att förenkla ang. bikten; göra det till en fråga om "tiga eller tala". Det finns gånger jag har ställt mig frågan om det inte är svårare att vara präst. Att ha en tro på en allsmäktig Gud som symboliserar Kärleken - när man inte kan finna ens en enkel förklaring till varför "det och det" sker. Varför "Gud" gör såhär...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-08-02 14:57:00
|
|
Sunny |
Tänkvärt Inger. Jag tror att jag kunde förlåta just för att jag aldrig mött pappa innan o att jag var 15 år när det hände. Lillasyster kan inte förlåta. Å andra sidan blev min äldre syster utsatt vid 11 år o hon kunde hjälpligt fölåta men vägrade träffa honom igen. Men du har nog rätt: jag förlät pappa på hans egna villkor. För att ha någon släkting kanske? Eller för att jag behövde hans hjälp att hitta mina syskon?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-08-02 15:00:00
|
|
Sunny |
Jag kan å andra sidan aldrig förlåta min mamma men hon skadade mig ju så mycket värre.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-08-02 16:47:00
|
|
Elisabeth |
Svar 11:Det är inte Gud "som gör så här"Gud är inte ond ,eller begår våld och tvång.Varför händer det då, på nytt om och om igen.Kan igen stoppa det da?Gud är med de som tror och bibeln ,koranen m.m. har vi fått.Det behövs inget mer,vi saknar inget ifrån Gud.Men alla har vi ett fritt val.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-08-02 17:03:00
|
|
Elisabeth |
forts.Det fria valet, förlåtelsen och nåden.Somliga bryr sig inte att dom hela tiden "frestar " på tålamodet hos andra.Dom tar sig och sina behov för givet och bryr sig sedan inte,samt förväntar sig att hela tiden andra ska vara förstående och förlåtande.Dom njuter av att se lidandet hos andra och tycker att det är naturligt hos andra.Är det någon som vill komma på "grön kvist" i andras liv och att man ska inte vara en nagel i andras ögon.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-08-02 17:31:00
|
|
Inger |
Svar 14 Den stora frågan blir ju då: Varför en a l l s m ä k t i g Gud om vi då har ett fritt val?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-08-02 18:37:00
|
|
Elisabeth |
Gud är allsmäktig, vad som är rätt och vad är fel i livet.Villka betenden och handlingar är goda och villka är av ondo djävulska.Allt står skrivigt i bibeln och koranen m.m.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-08-02 19:10:00
|
|
Sunny |
Nej Elisabet: Som små barn har vi inget som helst val. I stora delar av världen har din mamma inte ens rent vatten att ge dig:Du dör. Hon har alltså heller iget val. O Inger: paradoxen med en allsmäktig Gud blir synlig här: är han det så är han genomond.Är han det INTE så är han värdelös.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-08-03 05:21:00
|
|
Elisabeth |
Gud är varken ond eller värdelös,inför Gud är vi alla lika med samma värde men inte på ett annat plan.Nej barn har inget val,bara när det gäller den egna kroppen så har barn rätt till ett val och detta borde obönhörligen respekteras och helgas vad ska man annars med barn till det handlar om vårt "förvaltarskap"inför Gud också.Alla måste rätta munnen efter matsäcken.Människan står högre än djuren,alltså borde människan leva"bättre "än ett djur på alla plan.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-08-04 01:34:00
|
|
Sunny |
E: problemet är att det inte finns någon matsäck att rätta sig efter i den s.k 3:e världen! Där de flesta barn som föds idag bor. Å andra sidan är folk i så fattiga länder utan valfrihet även i vuxen ålder.
|
| |