|
Inlägg #1: Postat: 2004-07-30 18:43:00
|
|
Maria |
Exakt, ska jag tycka att droger är OK bara för att en massa COOLA KÄNDISAR gör det??? Min bror har hållit på med droger, och utifrån hans beteende skulle jag ALDRIG säga att droger är bra. Han har orsakat många jobbiga situationer för oss pga. beteendet som han får av droger. När han slutade med droger var han sitt fina vanliga jag igen. Och jag skulle aldrig hålla på med någonting som mixtrar med min hjärna. Sen att cannabis för medicinskt bruk kan vara bra är en annan sak.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-07-30 19:51:00
|
|
Sandra |
Fuckar inte alkohol upp hjärnan temporärt på tusentals svenskar varje helg? Varför är det aldrig någon som funderar över svenskens alkoholbruk. Svenskarna måste ju vara ett av de mest pinsamma drickarna i världen där dricka alkohol går ut på att bli full.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-07-30 23:31:00
|
|
KevintillOch?? |
Hej!
Snarare visar detta att vem som helst använder droger. Alkohol var förbjudet i USA under 14år. Genom att kriminalisera och stigmatisera folks beteenden så har staten plötsligt hackkycklingar att skylla allting på. Man lägger på en moraliskt fördömande ton gentemot alla som använder vissa droger, trots alkohol o tobak gentemot exvis Cannabis är DÖDSdroger. Detta rimmar illa att straffa vissa användare på moralisk grund.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-07-30 23:44:00
|
|
KevintillMaria |
Sinnesexpanderande växter och plantor har använts av kloka gummor och shamaner sen historiens gryning. Dessa planter och växter kan för vissa människor vara en väg till insikt om reality. Vad jag menar är att vi inte skall straffa folk som har olika beteenden lika lite som vi straffar folk som har olika hobbies.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-07-30 23:44:00
|
|
KevintillMaria |
Och visst kan många droger vara farliga, starka och skall behandlas med full respekt. Och visst kan droger som alkohol eller cannabis ha blandad påverkan på olika. Precis som mat. Vi måste få testa, experimentera, kommunicera och debattera dessa ämnen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-07-30 23:45:00
|
|
KevintillMaria |
Och samtidigt vara lyhörda för de som har testat och har olika erfarenheter.Framförallt handlar det om att inte döma varandra. Jag fick en ÖL hälld över mig på en krog vid Stureplan-av en person med ÖL o CIGG i handen. Jag tycker inte om drogliberaler, sa han. Nähä? Framförallt måste vi sluta döma varandra...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-07-30 23:50:00
|
|
KevintillMaria |
Och är det verkligen klokt att tvinga folk dricka enbart alkohol, som i Sverige. När fluffiga jointrökare ex vis aldrig bråkar. Smockan hänger mycket ofta i luften i Stockholm.Detta beror på flera saker. Bl.a på en påtvingad alkoholkultur.Där AVVIKARE SKALL JAGAS.Det är MYCKET SVÅRT tillhöra dessa stora minoritetsgrupper idag i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-01 16:51:00
|
|
Emma |
Maria och kevin: Drogliberalerna gör väl inget annat än tjatar sig leda om svenskens alkoholmissbruk. Jag förstår inte varför det måste tas upp som någon slags motpol till cannabis. Det ena är väl inte bättre än det andra. Argumentet börjar bli så jävla tröttsamt. Supa mycket inte bra VI VET!! Röka mycket: ochså jävligt dåligt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-01 19:14:00
|
|
Torchy |
Emma, är det då inte relevant att jämföra de tillåtna drogerna alkohol och tobak med de otillåtna? Om det är tillåtet att supa och röka trots att det är dåligt på många sätt så kanske cannabis också borde vara tillåtet, då det är en drog som saknar de våldseffekter som alkoholen ger och ej heller skapar lika stora fysiska problem som tobaken gör. Det är denna typ av inkonsekvens som gör att folk motiveras att "tjata sig leda". Många andra länder har insett detta på senare år, varför inte Sverige?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-02 21:31:00
|
|
Emma |
Jag menar bara att det ena är fan inte bättre än det andra. Alkohol och droger är lika med dåligt och det är tröttsamt att höra människor antyda att vissa droger skulle vara typ ofarligadet. typ ingen har dött av cannabis tänk bara hur många som dör av alkohol blablabla....
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-04 23:49:00
|
|
Torchy |
Det är säkert inte bra för kroppen att röka braja, det påstår jag inte. Alkohol och tobak är dock tillåtna i Sverige för myndiga, medan Cannabis ses på med mycket oblida ögon av stat/massmedia trots att det åtminstone inte är farligare än de tidigarenämnda. Jag ser ingen logik i det. Självklart bör tyngre droger vara olagliga däremot. Det är mycket svårt att handskas med dem på ett icke-destruktivt sätt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-08-18 19:53:00
|
|
Emma |
Jaha. och var går gränsen till tyngre droger exakt då? Det funkar inte.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-08-18 23:00:00
|
|
Tommie Nygren |
Man kan aldrig definiera något exakt, Emma. Du har rätt. Men att vi inte kan dra den gränsen exakt, betyder det att man ska få fängelse om man råkar befinna sig på fel sida om gränsen idag? Om gränsen inte kan bestämmas, kan inte det betyda att den är satt fel redan idag? Dvs att cannabis är på fel sida av gränsen? Du ser att din argumentation fungerar på dagens situation. Du har rätt, det funkar inte och det gäller förbudet mot eget bruk, minst sagt.
|
| |