|
Inlägg #1: Postat: 2004-07-27 09:45:00
|
|
Inger |
Den här mamman är ju redan föremål för psykiatrin och då lämnar man INTE en pojke på 8 år i sticket. Finns barn- och ungdomspsykiatrin som tar hand om honom. Det högst sannolika är att mamman var i kontakt med psykiatrin före graviditeten och den grupp är faktiskt den enda grupp som riskerar att direkt mista sina barn.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-07-27 09:46:00
|
|
forts. |
Det har blivit tuffare de sista åtminstone 10 åren. Psykiska sjukdomar ser man MYCKET allvarligt på. Däremot kan missbrukaren föda barn, mamman kan ha kontakt med socialförvaltningen, alltså EJ psykiatrin, och sen kan barnet fara mycket illa och gör det inte så sällan. När det sen "så kallat" upptäcks så är oftast barnet mycket psykiskt och fysiskt skadat. Problemet? Jo, i de flesta kommuner fungerar inte samarbetet mellan socialtjänst och psykiatrin.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-07-27 19:13:00
|
|
Sunny |
Ja Inger: I bland tycks det finnas vattentäta skott emellan dessa myndigheter.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-07-27 19:17:00
|
|
Sunny |
Men de allra flesta sjuka är inte i kontakt med någon vård. De hankar sig fram själva.Ett besök hos på en vårdcentral o lite nya piller. O därför blir deras barn anonyma tills det händer någonting drastiskt. Fråga de på Bris som arbetar med barnens jourtelefon: De vet hur det ser ut.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-07-27 21:24:00
|
|
Inger |
Sunny: Jag pratar om en specifik grupp: De föräldrar som ÄR redan inne i "psyksvängen", har vad som kallas "tunga" psykiatriska diagnoser - före graviditeten. Och det med anledning av Sofias artikel.
I övrigt vet jag inte vad du menar att det finns vattentäta skott mellan psykiatrin och socialförvaltningen. Menar du att dessa två medvetet skulle gå in för att låta barnet fara illa?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-07-27 23:41:00
|
|
Sunny |
Jag menar helt enkelt den där "det är inte mitt bordmentaliteten". Den finns överalt i samhället i övrigt oxå. Jag hade en tung psykisk diagnos många år inna jag fick barn: Det visste ju bara jag själv om. Man är inte tvungen att rapportera sina sjukdommar någonstans när man flyttar eller bara byter doktor. jag stos i en nästan 10 årig terpikö här i Stockholm: Inte vissste någon annan än min privata doktor om det.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-07-27 23:43:00
|
|
Sunny forts |
Med vår hastigt avvecklade psykvårdnu har vi bara en enda psykakut kvar i hela Stockholm står flera o flera utanför vården. Många är unga o har barn. Om du har möjlighet så tala med någon som bemannar Bris telefonjour för barn.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-07-27 23:48:00
|
|
Sunny |
Annars har jag många exempel i min omedlebara närhet. En kille från Pakistan boddde hos oss: han led av en krigspsykos så vi fick ibland ta honom till akuten nattetid. Han fick även hembesök av jourpsykolog: Han var inne i maskineriet. Så kommer hans fru hit med 5 barn. Han bor i ett rum här med en säng.Passande stort för en person eller ett par. de var 7. Vi kontaktade socialen eftersom de var lagligt i landet o förklarade att han var för sjuk för at kunna leta bostad o mat åt sin familj.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-07-27 23:51:00
|
|
Sunny forts |
Ingen brydde sig. D sade att han bodde hos oss så det var vår sak att försörja barnen !!! Vi hade hyr ut ett rum!!! I en hel sommar fick vi samla ihop matpengar o låta dem sova på golvet men efter semestern tog vår son med all barnen o satte sig på socalkontoret o hotade att inga aftontidningarna! då var deplötsligt berättigade till 12.000 i månaden bara för rum o mat o ett par veckor senare fick de en lägenghet i Aalla.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-07-27 23:55:00
|
|
Sunny fots |
De flesta hade ju bara sagt upp honom från rummet. Vi kan inte göra så. Men historian var en fingervisning om hur olika det är på papperet o i verkligheten. Om vi inte orkat kämpa så länge vet jag inte hur det skulle gått för barnen som alla var under 10 år.maman talade inte ett ord svenska o pappan var tidvis psykotisk.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-07-28 00:49:00
|
|
Inger |
Fortfarande förstår du inte att den psykotiska mamman som beskrivs i artikeln och som åker in och ut på "dårhuset" år 2004 har en 8-årig pojke? Och så tar du upp ditt eget fall för sådär 40 år sen? Tyvärr, orkar inte diskutera med en som inte läser vad som skrivs innan du diskuterar.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-07-28 20:08:00
|
|
Sunny |
Inger: Du läser inte vad jag skriver. Fallet med vår pakistanske vän o sambo är 4 år gammalt. Jag går fortfarande hos min psykiatersamma sedan snart 30 år o INGEN har någonsin under denna tid frågat hur de närmastebarnen o männen klarat av det!!!När jag skrev om Bris jourtelefon som får alltflera samtal från barn som försöker vara föräldrar till sina sjuka mammor talar jag om ökningen som skett de sista åren av dessa samtal.Konmtakta gärna Bris själv för info.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-07-28 20:10:00
|
|
Sunny forts |
Jag talar alltså om Sveige i dag o det tror jag de flesta inser: Jag skriver inte särsklit tillkrånglat.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-07-29 10:52:00
|
|
Inger |
Ett sista försök: ÅKER IN OCH UT PÅ DÅRHUSET... Säger det dig någonting? Du har alltså gått till en privatläkare, har inte varit inlagd gång på gång, medicinerats tungt med psykosmedicin und so weiter.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-07-29 19:32:00
|
|
Sunny |
Återigen: Din fantasi leder dig att dra egna slutsatser om saker du inte vet ett dugg om. Jag har inte lagt ut mina journaler på Sourze eftersom ett ensklit fall inte är så intressant. Privatläkaren kom in i mitt liv när jag kunde betala för de mig: Många år för sent. Jag har varit engagerad i Bris o i R-förbunden så jag vet vad jag talar om. Dessutom består mitt umgänge av personer som ofta befinner sig i kris: Vi borderliners trivs faktiskt bättre
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-07-29 19:36:00
|
|
Sunny forts |
med varandra än med de "normala" vars normer är oss främmande. Min goda vän sedan ungdommen dog förra året efter ett helt liv ut o in på det du kallar "dårhus" o diverse avgiftningar.Hennes dotter var med i ett tv-program i sommar där hon berättade om att vara mamma till sin mamma hela livet!Hon hade koll på hushållet redan vid 5. I stället för att fantisera om vad jag inte vet kan du väl berätta om dina egna erfarenheter av detta?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-07-29 19:41:00
|
|
Sunny |
Det finns nog inga medecinenr emot psykiska sjukdomar jag inte har prövat. Jag låg inne redan när de prövade med insulinchock o det är lääänge sedan. Däremot blev det ingen microkirurgi som jag köade för på Karolinska: Per Mindus dog helt enkelt. Jag vet inte vem som gör de ingreppen nu: De är ju sällsynta.Per var seriös.I samma veva kom de nya preparaten emot depression.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-07-29 21:20:00
|
|
Inger |
Jag kallar det inte "dårhuset". Det var lille Lasse, 8 år, som säger det i Sofias text.
|
| |