Hur tänker egentligen Stockholms socialborgarråd?

Inlägg #1: Postat: 2004-07-24 12:01:00
Anna Drangel
Ja, varför inte! Men det skulle ett svenskt samhälle aldrig acceptera...
Inlägg #2: Postat: 2004-07-24 21:34:00
Sunny
Nej men där finns det alternativa lösningar för outsiders med alla sorters trösklar.
Inlägg #3: Postat: 2004-07-25 11:55:00
Rolf Nilsson
Hej Sunny! Varför ska vi fortsätta kliva i politikernas tröskel och stegboende hela tiden. Ge de som klarar en bostad en bostad och det är ca 45 av våra hemlösa i Stockholm som gör det, med lite socialt stöd. Och ett socialt stöd är inte pissprover och alkometrar, det är när en medmänniskor tar sig tid att lyssna, prata, stödja och motivera i både lycka och motgång. Mvh
Inlägg #4: Postat: 2004-07-26 10:28:00
Inger
Sunny: Det skulle väl passa dig med ett nytt Christiana? Men, stopp... du var väl emot sektbildning? Och det kan jag lova dig att där finns profana sekter! Men i din värld existerar tydligen bara religiösa sekter. Det Rolf klart och tydligt pratar om är en önskan om flexibilitet och kreativitet hos våra politiker att se till personens egna förutsättningar, förmågor och behov!
Inlägg #5: Postat: 2004-07-26 10:28:00
forts.
Och klarar vi inte av att vara medmänniska ute i samhället, utan måste skapa nya elitistiska instängda områden då är det illa ställt.
Inlägg #6: Postat: 2004-07-27 19:02:00
Sunny
Rolf o Inger: Visst förstår jag vad Rolf menar o jag håller med. I kollektivet där jag bor har det bott personer som inte ansetts ha "kunnat" bo ensamma men med lite stöd klarar de sig bra. Jag tänker bara på mina egna positiva erfarenheter av Christiania för oss som är annorlunda.En väninna bodde där länge så jag var där en hel del.Där kände jag mig fri ifrån mitt "utanförskap" som följer mig hela livet.
Inlägg #7: Postat: 2004-07-27 19:06:00
Sunny forts
Sektbildning har jag inte upplevt i C men väl kulturkrockar emellen de "intellektuella högstatus Christianiter" o de mer eller mindre utslagna. På senare år har mycket försämrats oxå där: Ett tag hade de kriminella motorcyckelligor som ville ta över. Men ändå: Jag skulle gärna bo där men de har en evighetskö.
Inlägg #8: Postat: 2004-07-27 20:00:00
Rolf Nilsson
Hej Sunny! Jag var också en del i christiania i början av -80 talet och för de som inte har varit där tycker jag ska åka dit. Inte för haschet utan för att se skolor, kyrkor och gemenskapen i ett fritt samhälle där människorna själva styr.Mvh
Inlägg #9: Postat: 2004-07-28 00:00:00
Sunny
Ja för mig var det en upplevelse av att jag accepterades med min egenart: Det fanns inga "mallar "hur man skulle vara. O man kunde vara delaktig efter lust o förmåga.Eller låta bli: Man blev ändå respekterad. Själv blev jag impad av deras daghem som pedagogiskt var jättelångt före våra. Jag återvände i bland på somararna med barnen för att visa dem praktisk demokrati.
Laddar...