|
Inlägg #1: Postat: 2004-07-23 10:17:00
|
|
Kevin |
Det finns mänder av tomma kontorsfastigheter, etc i sthl. Det är helt sjukt, cyniskt och hjärtlöst av svenska samhället att man inte låter dessa tomma lokaler komma till användning. Utomlands accepteras att folk bor i sk squats.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-07-23 10:23:00
|
|
Kevin |
Och dessutom "Nykter idag"... Borde inte du om någon ha såpass insikt i hur det känns att leva utanför marginalen att du inte dömer andra, när du själv lyckats resa på dig?
Bostadslöshetproblemet kan ju bero på att det bara finns lyor till rika
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-07-23 11:32:00
|
|
Rolf Nilsson |
Till nykter idag. Till dig kan jag bara säga. Akta dig för att kliva upp för på höga hästar, det blir så hårt om du faller. Jag är lika nykter som du är, men skillnaden är att jag inte dömer människor som inte orkar ta tag i sitt liv ännu. Och får dessa människor bo på gatan kommer dom aldrig att hitta hem igen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-07-23 12:43:00
|
|
Bergmark |
Det fungerar tyvärr inte att ge alkoholister och drogmissbrukare som inte lyckas sluta lägenheter. Den enda lösningen är nya härbergen. Varför skulle det vara odemokratiskt att inte ge lägenheter till missbrukare. Det finns inget som säger att en demokrati måste ge lägenheter till alla. De som inte klarar av att ha lägenhet får sova i härbärge. Det är statens skyldighet tycker jag.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-07-23 16:33:00
|
|
Inger |
Svar 3 Rolf: Det mest intressanta du kanske säger är ju just: "Och får dessa människor bo på gatan kommer dom aldrig att hitta hem igen." Vem kan bli densamma igen?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-07-23 21:48:00
|
|
Sunny |
Jag vet att många som är bostadslösa har olika problem men det behöver inte handla om missbruk. Då jag själv var bostadslös i flera år mellan 14 o 18 hade jag aldrig smakat alkohol av något slag. Jag var bara ensam ,socialt utstött o utfattig.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-07-23 21:52:00
|
|
Sunny |
Nykter idag: Varför blir gamla alkisar som nyktrar till så rabiat fientliga emot de som ännu sliter i helvetet? Jag har märkt det i alla tider: Det finns inga hälsofarcister som f.d missbrukare?Själv är jag alkoholist men lyckas oftast kontrollera min sjukdom.Det gör mig ödmjukt tacksam.Jag vet hur svårt det kan kännas.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-07-24 16:30:00
|
|
Rolf Nilsson |
Till Bergmark! Jag förstår mycket väl vad du menar, men ca 40 av våra hemlösa i Stockholm skulle klara en egen lägenhet med lite socialt stöd. Och stöd för mig är inte drogtester och alkometer, utan det är när en medmänniska tar sig tid att lyssna och stödja både i lycka och motgångar.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-07-24 22:21:00
|
|
Bergmark |
Problemet är att det inte finns fler alternativ. Lösningar som ligger någonstans mellen härbärge och lägenhet borde finnas. Typ att hyra rum på ett enkelt hotell som jobbar tillsammans med det sociala. Kan man inte sköta en lägenhet blir det hotellet. Kan man inte sköta hotellet blir det härbärget. Att samhället tyvärr bedömer drogtester och alkometer som viktigare än sunt förnuft håller jag med om.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-07-25 12:01:00
|
|
Rolf Nilsson |
Bergmark: Ja, det ligger mycket i vad skriver. Men vad som är sjukt är att det krävs 6 månaders total drogfrihet på härbärge och gatan för att överhuvudtaget bli aktuell för Stiftelsen hotellhems kontrollboende. Mvh
|
| |